Igår var det spontan-BYOB hemma hos mig. Vi blev hela sju personer, med bara några dagars varsel. Härligt med flexibla sommarskåningar! Närvarande var
@Skaggs,
@David Nilsson,
@Adamanko,
@Vinocognito,
@Pnilsson76,
@Mats Petri.
Det blir korta noter. Har en massa slattar jag måste koncentrera mig på!
Flight 1 - mousserande
2011 William Saintot - Côte de Chignon (1 röst)
Annorlunda och intressant, med jordiga och gräsiga toner blandat med päron, nötter.
90p. Vill minnas att jag satte årgången? Ytterligare ett bra exempel på att 2011 producerar mycket intressant champagne.
N.V. Bonnaire, Cuvée Prestige (1 röst)
Rostat, citrus, citron och en underbar ton av lakrits. Mycket hög syra, ren och vass. God, men ung. 89p. 2012-bas (eller ren 2012a?).
2004 Camille Savés (1 röst)
Begynnande mognad, med lite sälta, bokna äpplen och burkchampinjon. Även odlarbanan. Lite rostat kaffe i smaken. Riktigt riktigt trevlig fas att dricka champagne i!
91p. Mitt vin.
2008 Paul Dethune (3 röster - flightvinnare)
Citron, yoghurt, vanilj, smör, krut. Rent och fokuserat. Riktigt läcker!
91+p.
1998 Guy Michel (1 röst)
Moget, svamp, gula äpplen, nötter. Bra syra, runt och fint och välpolerat. Angenämt beskt avslut.
91p. Min favorit i flighten.
Flight 2 - vitt
2016 Suertes del Marques, Vidonia (0 röster)
Krut, hav, gräs, lite cistrus. Smörpopcorn, tvål. Väldigt speciell. Något ogin.
87p. Mitt vin - en favorit för mig, men verkar som att det verkligen måste ha mat...
2017 Zilliken, Saarburger Riesling trocken (0 röster)
Tropisk frukt och päron, rieslingparfym. Enkel, men mycket välgjord och tilltalande.
86p. En riesling är en riesling är en riesling.
2014 Domaine du Pelican, Savagnin Ouille (4 röster - flightvinnare)
Kiss, stenmur, dov frukt, kakao, smör. Melon på tungan. Också oförlöst och ogint på tungan. Elegant med skyhög syra.
90+p. Trodde att det var chardonnay från Jura.
2001 Viña Tondonia, blanco reserva (0 röster)
Mörkt gul, skog, svamp, burkchampinjon, smör, honung. Magisk doft! Smakar lite sjögräs och allmänt moget. Något kort i smaken.
89p. The power of blindprovning! Hade ingen aning om vad det här var (trodde gammal chenin blanc från Loire) - så ödmjukhetspaj på den (kanske det vin jag druckit mest av...). Men hade jag haft etiketten framför mig så måste jag erkänna att jag hade värderat vinet annorlunda och satt högre betyget på det. Av någon anledning var det svingott några timmar senare...
2014 Guiberteau, Bréze (3 röster)
Smörpopcorn, sälta, vax, äpplen, fina fat. Expressivt som attan, och mycket kraftigt i munnen. Mycket hög syra, och väldigt lång och härlig eftersmak. Lite för ungt, men tilltalande och har allt att vinna på långlagring.
92+p. Mitt vin. Folk trodde att det var chardonnay och sannolikt från Bourgogne.
Flight 3 - rött
2011 Ch. Musar (0 röster)
Vanilj, vitpeppar, inlagd gurka, gräs. Lite mysko. Sandiga tanniner och bra syra.
89p.
2013 Domaine de Marcoux, Châteauneuf-du-Pape (0 röster)
Härsket smör, choklad och en helt galet underbar doft av mosade jordgubbar.
90p.
2010 Stefano Accordini Amarone della Valpolicella Classico Vigneto Il Fornetto (2 röster)
Ett monster! Vågade länge inte smaka på det. Underbar doft av plommon, kakao, kokos, torkade frukter och allmänt kraftigt mörkbärigt. Otroligt expressivt. Sitter ihop riktigt bra i munnen, allt är på plats och balanserat. Polerat vin i riktigt bra drickfönster.
93p. Min favorit i flighten, och således andra andra BYOBen i rad som jag faller pladask för en amarone.
2012 Brunelli, Amarone Classico (1 röst)
Bruna kanter. Läder, balsamvinäger, lingon och en hel del mörka bär. Bra syra och mycket närvarande tanniner.
89p. Intressant att det här också var amarone! Betydligt mer lättare och elegantare än Accordini.
2007 Clos des Papes, Châteauneuf-du-Pape (4 röster - flightvinnare och
WOTN)
Mycket expressivt, med oliver, något gröna toner, underbar bärighet med begynnande mognad. Ett seriöst kraftpaket, tunga tanniner och hög syra. För mig är det här en kompakt boll (svart hål?) av smakar, som är galet intensiv men som inte ger ifrån sig så mycket. Något oförlöst, således.
92+p.
Sedan plågade jag folk med en liten bonus -
N.V. Lustau, Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda, en rama (vår 2019). Värst vad folk verkar ha svårt för sherry.
Nästa gång får det nog bli en söt bonus istället...