Spontan BYOB med
@kimnyblom,
@Appel och
@karl.1480 i lördags.
Temat var "Det här vill jag dricka med riktiga vinnördar..." och "Vi kör anarki." samt blint utom det egna så upplagt för vad som helst.
Tyvärr glömde jag noter när jag gick hemåt så får bli ur minnet som särskilt mot slutet blev lite suddigt. Hoppar också poäng å sånt denna gång.
Skumpaflight!
Visa bifogad bild 17935
Larmandier-Bernier vieille vigne du levant 2009
Mycket knuten spec i doften till att börja med men behövde inte lång tid på sig att öppna sig
Fin frukt och rostat bröd. Skalbeska och saltvatten. God!
Damien Hugot VV (2009).
Ren 2009 även om det inte är en officiell vintage.
Den mest öppna och till att börja med tillgängliga, vi var alla överens om att denna säkert hade största dosagen och kanske lite väl tilltagen... var det här vi hittade Ahlgrens bilar (vita) i doften? God skumpa men kom nog på tredje plats i flighten.
Bonnaire Champagne Cuvée Prestige (NV)
Också knuten i början men en halvtimme in eller så så händer det saker. Mycket saker. Blommor, citrus och en fin syra. Både stramast och mest elegant. Korken var halvrak så gissar den deggats för drygt 5 år sen. Denna ligger på jästen minst 5 år så gissar bas runt 2006-2009.
Vinnare i första flighten.
Rödvinsflight delades upp i många delar av en anledning jag glömt men här är hela gänget.
Visa bifogad bild 17936
Första två öppnade jag dagen innan. Var inte impad och funderade på att vaska dem men tänkte jag kunde ta med dem på kul till provningen.... vilket var en j***a tur då båda och särskilt Brolion hade blivit avsevärt bättre.
Ricasoli Chianti 1967
Drack samma för några månader sen. En besvärande kemikalisk ton dröjer sig kvar men dominerar inte dag två.
Torrt hö. Läder. Körsbärslikör. Ek fanns kvar. Lite kort eftersmak och helt klart övergången men kul och njutbar fortfarande.
Många gissningar men det dröjde inte så länge innan de andra hittade till Italien.
Ricasolo Castello di Brolio Chianti Classico 1966
Klart bättre än 67an. Här var det ju både djup och en viss elegans kvar. Gissningar inkluderade Bordeaux från 80-talet, lagrad CndP och Barbaresco från 64 vilket inte var illa gissat! Brett. Läder. Stall. Hö. Ceder. Torkad frukt.
Ch Montrose 2002.
Klockren Bordeuax. Från ett ganska kasst år men mumsig ändå!
Det är blå frukt. Stall. Fina tanniner och bra eftersmak. Kom på delad andraplats för mig på provningen.
Mormoreto 2013.
Jäsiken denna är god! Kände först paprika och började tänka Cab Franc dominerade viner. Visade sig sen att den innehöll hela 4% men tror de flesta var eniga om att det var 4% som märktes. Rumlade runt i Bordeaux igen innan jag tror att jag sa nåt om att det kanske kunde vara en välgjord Super-Tosca. Men trodde absolut den var i alla fall minst 10 år gammal....
Delad andra plats denna också.
Alion 1999.
Mitt huvudbidrag för kvällen. Drack den nyligen i annat sammanhang
här och den är nästan lika bra i kväll... för att lyfta den hela vägen behöver den nog en kraftig kötträtt då...
Sammantaget är den helt prefekt just nu. Allt är i harmoni och samarbetar, frukten, tanninerna, syran och eken.
Tror nog alla var eniga om att denna var
WOTN.
Vitviner torra....
Alltså... glömde ju mina noter och tog visst ingen bild på den enda flaskan som dök upp här. Var
@karl.1480 bidrag vill jag mena.
Och nu sviker minnet men min repertoar och erfarenhet av torra botrytisangripna vulkanviner från ungern är ganska begränsad så har helt glömt både namn och årgång...
Så ngn annan får fylla i för denna.
Kul och gott vin och kanske det mest speciella vi drack under kvällen.
Sötviner
Visa bifogad bild 17938
Weingut G. Schwaab Riebel Erdener Trepchen Auslese 1998
Crap! Denna borde jag tagit. Smaken hintade definitivt mot mosel men jag övertygade mig om att jag inte hittade ngn petroleum i doften och låste mig på det.
Blommor, citrus, honungssötma och tropisk frukt. Detta är ju bara så gott!
Château Rieussec 1995
Först var det safran! Sen mer safran. Efter att de första två safran-attackerna mildrats bredden en ton av safran ut sig...
Jopp, safran var nästan det enda jag hittade första halvtimmen men sen dök det upp persika, honung, botrytis i kvadrat med en halv evighetslång eftersmak. Mycket god men personligen hade jag velat ha en lite tydligare syra att balansera alla sötsaker men det är lite hårklyverier.
Bonusvin... såklart.
Visa bifogad bild 17939
Château Pape Clément 1982
Inget tvivel om att vi var tillbaka i Bordeaux men sen var det stopp, är dålig på vilken sida om floden ting kommer från.
Stall, läder, peppar, hö, cigarrer, jord och svamp. Frukten är lite tunn och torkad.
Vi var dock nog eniga om att detta vin sett bättre dagar. En god upplevelse men den hade ingen chans mot Alion/Montrose/Mormoreto.
Allt i allt en jäkla kul kväll i gott sällskap.
Tack till alla inblandade!