Mattias Schyberg
Administratör
Ah, den gamla klassikern!Det var 2008 Spiegelberg István Nagy-Somló Naszejszakak Bora vi drack!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ah, den gamla klassikern!Det var 2008 Spiegelberg István Nagy-Somló Naszejszakak Bora vi drack!
Detta stämmer ganska bra med mina erfarenheter av unga Prüm, så jag gissar att din flaska var ok. De behöver tyvärr minst 10 år för att blomma ut ordentligt, men å andra sidan är de då sjukt goda.Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.
Jag har svårt att klättra över 85-strecket med hedern i behåll. Kände inga av de allmänt vedertagna tecknen på korkskada, varken dag 1 eller 2 men misstänker starkt någon form av defekt, smygkork? Jag är relativt oerfaren vad gäller Riesling i allmänhet och noll erfarenhet av defekt Riesling så jag har lite svårt att bestämma mig för om det var fel på mig eller flaskan.
Någon annan som testat vinet?
Jag tyckte den var riktigt trevlig redan nu men håller med om att den är lite knuten just nu.Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.
Jag har svårt att klättra över 85-strecket med hedern i behåll. Kände inga av de allmänt vedertagna tecknen på korkskada, varken dag 1 eller 2 men misstänker starkt någon form av defekt, smygkork? Jag är relativt oerfaren vad gäller Riesling i allmänhet och noll erfarenhet av defekt Riesling så jag har lite svårt att bestämma mig för om det var fel på mig eller flaskan.
Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.
Detta stämmer ganska bra med mina erfarenheter av unga Prüm, så jag gissar att din flaska var ok. De behöver tyvärr minst 10 år för att blomma ut ordentligt, men å andra sidan är de då sjukt goda.
Plats och pengar för 6 års lagring kanske ?Gott. 88 poäng på sista glaset. (Varför köper restauranger inte in tre gånger vad de tror sig sälja så att de kan servera mig en 2010 istället för 2016... Så mycket större upplevelse med bara några få års lagring på Ribera del Duero...)
Jo, helt säkert. Men det är fortfarande irriterande för det behöver verkligen inte vara 20-30 år, utan fem till tio gör väldigt stor skillnad...Plats och pengar för 6 års lagring kanske ?
Annars håller jag ju med dig helt att 6-8-10 års lagring på en bra Tempranillo gör underverk.
inte just detta vin men han har ju en litet speciell stil som just söker det uttryck av pinot noir som närmar sig mörk choklad och välmågan (övermogna?) söta bär - utan att för den delen gå över gränsen till att bli jolmigt eller syltigt. Det känns ju igen på din beskrivning. Samtidigt tror jag att till och med Monsieur 200 % ny ek har börjat skala ner...Dominique Laurent Volnay Clos Des Chenes VV. 2009
Någon som provat?
1994 Château Pontet-Canet