2017 Bodegas Atalaya Almansa - Alaya Tierra
Visa bifogad bild 17995
Mer Juan Gil-sidospår - de har ju en del... Tokigt tidigt - det här blir för bra även för den som ska testa av de nytryckta etiketterna.
Öppnade flaskan, hällde upp ett glas. Swirlade. Tog en sipp. Drog ut gommen från baksidan av svalget. In med flaskan i kylskåpet med kork. Lät glaset stå framme i 12 timmer och flaskan i 24 i skåpet. Nu kan vi möjligtvis börja bita i eket och stjälkarna...
100% Garnacha - eller möjligtvis någon enstaka procent Alicante Bouchet (om inte annat borgar färgen för det senare).
Gamla plantor, väldigt lågt uttag, först små ståltankar - sedan sista delen av jäsningen på nya amerikanska och franska ekfat. Varpå 15 månaders vila på desamma. 16%. Tungt. Rock ’n Roll-vin. Fabulöst amerikanskt i stilen. Kan bli bra. Men jag dricker det inte igen på minst fem år. Tonåring som behöver lugna ner sig.
Tät, närmast ofiltrerad blålilaröd färg.
Doften kryddig, svartolivig och mer lila-plommontonig än körsbärig med inslag av grova vinranksgrenar, och kryddiga/örtiga toner.
Smaken svarta vinbär, stjälkigt, ekigt, någon vaniljton, spad från svarta oliver - och för den sakens skull - svarta urkärnade oliver.
92+++ för dag två. Dag ett var det nästan Göteborgsk flugfångare på hela flaskan...
Men det här är det nog en hel del forumiter som jag känner över hela landet som hade gått igång på... Och i flera fall hade nog dricksugna satt i sporrarna, där jag håller hårt i tömmarna, och druckit upp direkt! Jag säger fortfarande vänta på det här...
Drack en 2010 på restaurang för ett år sedan - den var riktigt, riktigt bra efter tre timmar med luft.