Jag vet inte riktigt var jag ska posta det här, så här kommer mina anteckningar från Winefinders Bordeaux-dag på Skansen, 2019!
Bordeaux 2018.
Förväntningarna var lite blandade inför årets provning, inte minst med tanke på hur vädret var förra året. Om det var varmt i Sverige så var det med stor sannolikhet rätt hett i Europa… Tankarna gick till 2015 och de fruktiga, i vissa fall alkoholstinna, viner som gentemot den slankare 2016 stod sig slätt i min bok. Men! Man vet aldrig vad som väntar i glaset och det var med öppet sinne som jag provade igenom ett gäng viner på Winefinders Bordeaux-eftermiddag!
Mitt primära intresse av den här dagen är att prova hur årgången ter sig och därför blir det sällan mer uttömmande anteckningar. Mitt intryck av årgången 2018 är att den är spretigare än 2017 och fruktigare än 2016, men inte riktigt så långt gången som 2015 som jag upplevde som lite klumpig i relation till 2016. Någon gång hörde jag att man ska "
köpa av de små namnen vid bra år och de stora namnen vid dåliga år", och det tycks stämma för aktuell årgång Bordeaux.
Generellt tycks vänstra stranden leverera bättre än högra, där Pomerol inte alls kändes så kul och Saint-Émilion var mer av en udda fågel. Om jag inte är fel ute så var det t ex en rätt hög andel Cab Franc i årets Canon-la-Gaffelière och det bidrog till en lite fräschare stil, men annars kändes de Merlot-dominerade vinerna inte lika vassa som Cab Sauv-baserna från Médoc-sidan.
Jag blev överraskad av hur väl vinerna från utkanterna i Bordeaux var. Värmen tycks ha givit rätt god mognad i vinerna från t ex Pessac-Léognan och Moulis-en-Médoc, där exempelvis Domaine de Chevalier 2018 bjöd på tät struktur och spänstig frukt!
Disclaimer: På slutet provade vi lite raskare och utan att anteckna, för att få känsla för områdena snarare än vinerna; jag dömer alltså inte ut Pomerol på endast två viner.
Likaså kanske det verkar vara lite av Pauillac, men där räknade jag nyss antalet slott från området och det är inte fler än fyra. Jag tog russinet i den kakan förstås!
Anteckningarna är rätt sparsamma och jag har väl försökt hålla mig till att ge antingen ett (-) om det inte levererat eller (+), (++) och (+++) för de riktigt bra godbitarna! I övrigt blir det bara några få ord om de flesta vinerna.
Pessac-Léognan
Ch Malartic-Lagravière Blanc 2018
90% Sauv Bl, får ett plus för att den är härligt krispig!
Ch Malartic-Lagravière 2018
Blommig och fin fruktmognad, grusigt och välbalanserat!
Ch Malartic-Lagravière 2014
(-) Känns ojämn och lite omogen gentemot 2018.
Ch Smith Haut Lafitte 2018
Lite syralös frukt. Nja…
Ch Smith Haut Lafitte Blanc 2016
(+) Krämigt och klassisk vit Bordeaux.
Domaine de Chevalier 2018
Juicig, sten, ek, mörka bär. Riktigt trevlig koncentration!
Domaine de Chevalier Blanc 2018
Mycket av eken som märks av först och svårbedömd pga detta… Inte riktigt ”där”.
Domaine de Chevalier 2010
(+) Tät, fin struktur, grusig, kaffe, fat! Toppårgången levererar här, och till ungefär dubbla priset mot 2018 som förvisso är in bond; 2018 kan nog närma sig i stil med några år på nacken.
Ch Carbonnieux 2018
Fin frukt och fin mognad, känns balanserat! Klart värt en peng på ca 350 kr in bond.
Ch Carbonnieux 2014
Efter 2018 känns den här något snål och tunn… Nja.
Ch Carbonnieux Blanc 2018
(+) Mycket elegant skapelse med det vita på citronen som spelar jämsides med faten!
Margaux
Ch Rauzan Segla 2018
(++) Asnice! Den här levererar direkt i form av Margaux-grafit, svarta vinbär och allmänt ”mycket av allt”. Känns som ett bra köp, särskilt som den kostar betydligt mindre än andra större namn!
Ch Cantenac Brown 2018
Full av frukt och eken spelar lite i bakgrunden, känns ”mör och fin”;
cassis beskriver känslan bra!
Ch Alto de Cantenac Brown 2018 (vitt)
Ett intressant vin som är nytt, om jag inte misstolkade damen bakom bordet. 90% Sauv Bl, ett år på 500 L stora ekfat… Inte som en klassisk vit Bordeaux utan ska drickas NU när det är ungt och fräscht! Ett härligt break mitt bland alla klassiker!
Ch Giscours 2018
(+) Snygg mognad i glaset! Nästan hallonartad i sin fruktighet och med röd, grillad paprika istället för den vanliga ”green bell pepper”-tonen som jag kanske förväntat mig i en Bdx. Bra vin för pengen!
Pauillac
Ch Pichon Baron 2018
(++) Mycket bra men inte den stjärna som jag förväntat mig. Klassisk röd Bdx men intensiteten är lite ihålig. Jag vill minnas att jag hade den här som favorit årgång 2017 men inte idag.
Ch Pichon Baron 2014
Visar lite utveckling och komplexitet! Charmigt grusig, torkad frukt, tobaksblad…
Saint-Julien
Ch Talbot 2018
Väldigt mycket svarta vinbär! På tungan är det tyvärr en lite brännande känsla, något som antagligen kommer sig av värmen i det lilla rummet som producenten stod i. Inte det bästa intrycket.
Clos du Marquis 2007
(+) Parfymerad och med en massa torkade örter. Det är ofint att säga ”tvåligt” men den har en liten känsla av riktigt lyxig fintvål!
Ch Lagrange 2018
Känns ”drinkable” redan vilket säger något om balansen i vinet! Riktigt bra faktiskt!
Ch Lagrange 2014
Spicy, tight, mint… Läckert. När 2018 får lika många år i källaren blir den nog mycket bra.
Ch Léoville Barton 2018
(++) Onödigt att påtala men Léoville-slotten hade jag höga förväntningar på! Jag blev inte besviken på den här; Blyertspenna, ceder, frukt, stenkross, mer frukt än Las Cases, snarare tät än len… Grymt vin och skulle vara lika grymt mot min plånbok, så jag får ha den på önskelistan.
Ch Léoville Las Cases 2018
(+++) Kvällens vin! Går knappt att sätta ord på hur bra den här är; det är lent, så pass att jag vill dricka den idag, och så intensivt att det är som att dricka en kashmirkofta från NK med kaffe på! Galet bra. Superb! Är drygt 2400 kr mycket pengar för en flaska vin? Ja. Men det är inte dyrt när det är så här bra! Mållös!
Ch Léoville Poyferré 2018
(++) Levererar också riktigt bra, med damm, mörk frukt, sten, intensiva aromer! Känns fullmatad!
Saint-Estèphe
Ch Calon Ségur 2018
(+) Frukt och åter frukt! Syran är dock på topp och levererar en mycket snygg upplevelse!
Ch Calon Ségur 2009
(+) Ytterligare ett toppår och visst är det bra! Slank, snygg, härligt kryddig ek och en påtaglig fruktighet som ackompanjerar eken fint!
Ch Cos d’Estournel 2018
Första året jag provar den här (minns den inte från förr) och jag har inte testat den innan, så, jättekul att äntligen få lägga vantarna på en Cos!
(++) ”Pure fruit joy. Black.” sammanfattar vinet bra; det här är smarrigt som bara den! Betoning på ”joy” att dricka ett sådant här vin!
Ch Cos d’Estournel 2011
Ett år som kanske inte går till historien men riktigt trevligt! Husstilen märks av men det här är mer grönt och ”leafy”. Frukten är svalare och inte lika mörk-mogen som i 2018.
Pagodes de Cos 2016
Kommer lite på skam efter
grand vin 2018 och man märker att den är ett pinnhål ned. Men, ett mycket kompetent vin och den skulle förmodligen briljera i annat sammanhang!
Saint-Émilion
Ch Canon 2009
Kan en Bordeaux av den här kvalitén vara tråkig? Känns lite för urtypisk faktiskt och lite mellanmjölkigt opersonlig. Det är ett riktigt bra vin, men det berör inte.
Ch Canon 2018
Tyvärr slut när vi kom…
Ch Canon-la-Gaffelière 2018
Hallonbrustablett! Det är ett riktigt fruktpaket här, med skogsbär, hallon, ek, örter och snår. Gott och nästan lite kul med tanke på den brusiga känslan!
Ch Canon-la-Gaffelière 2010
Mer torkade bär i den här, typ frystorkade vinbär och hallonfrukt. Kanske lite för mycket torkade toner och trä.
Moulis en Médoc
Ch Chasse Spleen 2018
Solig doft som för tankarna till värmen förra året! Bärig och med mjuka tanniner, men lite lågmäld frukt. Får (+) ändå med tanke på det modesta priset vs kvalitén!
Pomerol
Ch Conseillante 2018
Korta anteckningar här, ”lite het, syralös”. Levde inte upp till sitt pris! För varmt serverad?
Ch Gazin 2018
Nästan till en tredjedel av prislappen på Conseillante och den här känns pigg! Klart det bättre vinet av de två och inte så långt i från varandra i lokalen; hur var tempen egentligen?
Sauternes
Ch Suduirat 2018
Sista vinet för kvällen och ja, visst är det gott med Sauternes! Rik, lyxig frukt, honung, apelsinmarmelad med skalbitar i… ”Lovely!” Syran är på plats och lyfter lite, men det är så ungt att det är svårbedömt! Gissningsvis kommer det att hålla länge och leverera mer utvecklad, konserverad frukt i framtiden!
Så Bordeaux 2018? Ska man köpa eller inte? Tja... För att dra en parallell till Champagne och 2008 där rådande tips är "Köp alla du kommer över!" så är inte Bdx-18 av samma skrot och korn. För den som vill och kan (läs, har råd) tycks toppslotten i den här provningen vara så bra som man kan förvänta sig. Att Pichon Baron fick två (++) och Léoville Las Cases fick (+++) är nog en smakfråga. Däremot kan man nog hitta riktigt bra viner kring tusenlappen i stil med Rauzan Segla, som imponerade stort på mig i mellanprisklassen! En gissning är att Bordeaux som investering är lika god som tidigare, om man har möjligheten att köpa lådor, lagra det i rätt källare och sedan sälja efter många år; områdets goda rykte är ju cementerat så troligen är proveniensen viktigare i det här fallet! MEN! Jag investerar inte själv i vin så ta det med en nypa salt!