Lite vin en lördagkväll. Tog inga noter så detta är mest intryck.
Som uppvärmning blev det en
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002. Väldigt trevligt måste jag säga, lite apelsinmarmelad, en del ännu inte så bokna äpplen. Helt i min smak. För mig på topp men någon annan i sällskapet ville nog lagra några år till. Sen blev det lite vita. Först till lite charkuterier blev det en
Keller Abtserde GG 2011. Fet, mineralig och en hel del citrus. Väldigt bra nu men håller ett tag till. Men varför spara.
Lite mellanviner blev det också. Själv hade jag plockat med mig en
Jacques Prieur Puligny-Montrachet Combettes 2004. Jag var lite orolig för Premox då recensionerna på Cellartracker inte var så lovande. Jag har haft detta vin sen release och nog inte druckit det på 10 år. Men det var i princip i exakt samma skick som då. Väldigt tjockt, initialt en del tropisk frukt som sedan vädras ur och fram kommer klassisk vit Bourgogne. Rejält fatad men har mycket som håller upp faten så det stör inte. Fantastiskt bra vin men mot nästa vin stod det sig slätt. Det var nämligen
Domaine Roulot, Meursault Luchets 2015. Första gången jag dricker Roulot (och jag vill verkligen att det inte var sista, men vete f-n), det här är så bra så det går nästan inte att få det bättre. Hur bra är då inte premier cruerna från denne? Stramhet, elegans, perfekta fat, bara helt fantastiskt.
Dags för lite mat, Risotto med svamp och skaldjur. Till maten serverades det lite mer vin, först en
Chablis la Forest 2009 från R V Dauvissat, kanske märkt lite av årgången men den kändes lite tung i gumpen och var nog bättre för nåt år sen. Vidare kom det en
Saint Aubin en Remilly 2014 från Hubert Lamy, väldigt bra, stram snygg och faktiskt även möjlig att inhandla. Dock var det klasskillnad för sista vinet, en
Puligny Montrachet les Referts 2010 från Jacques Carillon. Inte helt olik Roulot i stilen fast inte lika fulländad, fantastiskt vin dock, lyckades spika producenten (nåja det finns två Carillon nuförtiden).
Dags för lite röda viner som omväxling, börjar med en rätt så elegant pjäs, nämligen en
Chambertin Clos de Beze 2007 från Domaine Faiveley. Kraft och elegans i fantastisk balans, tog kommunen blint vilket jag kände mig lite stolt över. Det är något visst över de här Grand Cruerna, lite som att tiden slutar att gå när man dricker dem, tyvärr alldeles för sällan jag dricker dem. Nr två var så gräsig att det inte kunde vara något annat än en Cabernet Franc, mycket riktigt en Loire, nämligen
1989 Chinon Couly-Dutheil. Imponerande vin som fortfarande var ungt och vitalt. Nästa vin var också vitalt, nämligen en nordRhonare, fast inte från Frankrike utan från Schweiz.
Simon Maye Syrah 2017. Simon Maye gör några av världens bästa Syraher, denna var hans standardSyrah, så fantastiskt drickvänligt. Kommer ni åt någon Syrah från Simon Maye någon gång så tveka inte, köp, bara köp.
Sista röda var omisskänneligen från Piemonte. Mycket riktigt, en
Cappellano Barolo Pie Rupestis 2001. Fortfarande rätt tuffa tanniner men samtidigt väldigt drickvänligt. Klassisk Barolo helt enkelt. Drickbar nu men blir nog bättre med några år till i flaskan. Till lammsteken var Barolon fantastisk.
Sista vinet blev en 2004 Vehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese från Willy Schaefer. Willy är alltid Willy och det här var oerhört vitalt. 2004 har blivit en favoritårgång. Lite glass på det (Hjortronsylten till gjorde att vi skippade vin) och jag var både mätt och belåten och lyckades ta mig hem också.