Trevlig BYOB igår med
@kimnyblom ,
@Appel ,
@Rexel och
@Mattias Schyberg .
Fritt tema men lite underförstått att de flesta var sugna på rött...
Måste ha en skumpa då att börja med annars känns det konstigt.
1: Näsa med svamp, rostat bröd, konserverad citron och hallon. Efter ett tag dök det upp en massa hav och ostron.
Smak med mjuk citron. Skiffer. Dammiga kläder eller vått ylle. Reduktiv i både näsa och mun. God!
Mitt bidrag och det tog inte
@kimnyblom många hintar att gissa både BdB och Bonville.
Rätt var:
Franck Bonville 2012. Helt drickfärdig nu och massa skumpa för dina $$$.
90p
2: I näsan är det blommor och botrytis. Persika coh mango. Sötma och bensin. Att det är en riesling var de flesta överens om innan de smakade på den.
I munnen är den nästan helt torr, nästan inget av sötman i doften följer med. Gummidäck och tropisk frukt. En alkoholhetta visar var sockret tagit vägen. Ålder men perfekt just nu
Gissade runt lite i världen innan vi hittade till Österrike. Gissade Singerriedel och tror jag sa/tänkte något om i alla fall 10-15 års ålder.
Rätt var:
Weingut Knoll Ried Kellerberg, Dürnsteiner Reisling Smaragd 2001 (jösses, prova säg det några gånger i följd...)
91p
Visa bifogad bild 18157
3: I näsan var det kryddade jordgubbar och körsbär. Ek. Hö. Frisk syra.
I munnen är det mer bär. Ganska mustig. Jord. Tanniner. Tobak och kryddor.
Här var vi ute på villovägar och ingen lyckades sätta att det var en Pinot Noir och från Bourgogne...
Rätt var:
Gevrey Chambertin Domaine Heresztyn 2010
90p
4: Oj! För mig skriker näsan mogen Bordeaux och jag fastnar i den tanken.... Körsbär. Lila (det doftar lila, jag lovar!) Ceder och timjan. Blyerts och vitpeppar.
I munnen är det fantastiskt. Mjukt som sammet men med kraft, frukt och tanniner kvar. Läder och lapsang! Harmoniskt är nog bästa jag kan komma på föra att beskriva det.
Jag gissade bordeaux och runt 2000 eller kanske 90-tal.
Var inte i närheten vare sig på område eller årtal....
Rätt:
Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino 1964
Vilken ynnest att få dricka detta!
93p
5: Nagellack och Grappa i näsan. När det får vädra ut så blir det mer körsbärslikör men nåt känns fel. Kork? Jordkällare är det i alla fall-.
I munnen är det murket trä. Punschpralin. Burksmak. Ganska kort.
Min flaska och var nog både övergången och lite defekt.
Rätt:
AGE Siglo Rioja 1969.
Kul att prova bredvid BdM från 64. Ren slump att de kom bredvid varandra.
Poäng... hoppar denna då den nog var delvis defekt. Klart under 80 i alla fall.
Visa bifogad bild 18158
6: Rök och nagellack i näsan. Körsbär och kallt blod.
I munnen är det paprika och syra. Ung! Massiva tanniner.. Kan inte helt bestämma mig för vilken röd frukt det är.
Syrah absolut. Hamnar ganska snabbt i Rhône. Men tycker den är lite off, god absolut och potential men inte där nu.
Rätt:
Jean Michel Stephan Cote Rotie 2014
88p
7: Nu Jävlar! Sensor overload! Filtar. Cigarrer. Ceder. Läder. Jasmintvål. Körsbär. Kraft +++ Elegant++
@Mattias Schyberg doftar på den innan provningen och deklarerar WOTN innan han smakat något annat vin.
I munnen är det allt i doften och så bra. Massiva tanniner men frukt som klarar dessa. Ung! lång eftersmak.
Gissar syrah igen, eller tror det var Shiraz. Tänker en aussie som är riktigt jäkla välgjord.
Rätt:
Jean-Michel Stephan Syrah Vin de France 2016
Jäklar! Spöar storebror alla dar i veckan till 1/3 av priset.
92p
Visa bifogad bild 18159
8: I näsan är det blåbär. Filt och grus. Rostat kaffe och choklad.
I munnen är det kött och charketurier. Jord. Vansinniga tanniner men det funkar! Körsbär i kvadrat. Mörk choklad och rökad ek.
Tror vi hittade till Italien här men jag ville ha det till en Barbaresco runt 2010 som var helt galet.
Rätt:
Dal Forno Romano Valpolicella Superiore 2005
Alltså... nu börjar vi bli bortskämda...
92p
9: Mmmmm....
Rött kött. Svartpeppar. Lakrits och timjan. Hallon och körsbär. Ekad vanilj.
I munnen är det massivt. Ungt ja. Men gott! Körsbär, svart te, lakrits, rosor, grillat kött. Massiva tanniner men som med förra vinet så funkar det.
Vad gissade jag här. Kommer inte ihåg. Tror jag tänkte italienskt men det kanske är önsketänkande, hade dock inte i min vildaste fantasi trott att någon skulle ta med en flaska
Gaja Barbaresco 2016.
Mums nu men det döljer sig ett monster i dessa flaskor. Kommer bli så bra med tiden!
Just nu...
93p
Visa bifogad bild 18160
10: I näsan är det mörka bär... björnbär? Gröna kvistar och rosmarin. Ek.
I munnen Mjuk och medel tanniner. Röda bär. Rostad tobak. Riktigt lång och härlig eftersmak.
Har inte skrivit några gissningar här heller. Har ett svagt minne om att jag var i Australien?
Rätt.
Ant Hill Farms Syrah 2016
Så många goda viner!
91p
11: Min flaska och jag deklarerade självsäkert att om någon kunde sätta land och distrikt på denna skulle jag äta upp mina skor vilket gjorde flera lite ställda...
I näsan har körsbär, salvia, bittermandel och lite ek.
I munnen är det Sval frukt med syrliga körsbär och en bitterhet. Mandelmassa. Earl grey och rosmarin.
Förstår alla som vill sätta denna som en chianti då den verkligen prickade de flesta boxar.
Rätt:
Satera Sangiovese Kacha Valley Esse 2014
Ryskt vin hör inte till vanligheterna eller har rykte om sig att vara något speciellt men denna skämdes inte för sig i kväll.
88p
Visa bifogad bild 18161
Riktigt bra provning med en generellt hög och jämn nivå på vinerna!
Tackar alla involverade.