1965 Kopke colheita
Visa bifogad bild 18108
Det kommer ju en Kopke Colheita i dagens släpp så jag tänkte dela en not från min nu veckogamla flaska av en ca 15 år äldre version.
Drick ingenting de första timmarna efter att du dragit korken. Då får du inte ens 20% av vad flaskan kan ge dig. Helst tycker jag att man sen ska dricka ett glas och förvara resten minst en två dagar i kylen med korken i - då blommar det. Men det är säkert en smaksak.
Noter från ca 48 timmar öppnad flaska med ca 75% innehåll kvar, förvarad med kork i kylen.
Noterna från ca 18-19 grader och uppåt
Genomskinligt och filtrerad med brunröd ton åt det bruna hållet
Doften ger kolasnören, kolasås, körsbär i sirap, sockerbetsmelass, muscovadosocker. Vidare inslag av apelsin, mörklila hyacinter, russin, torkade fikon,
Smaken är ”tjockare än ögat säger”, torkade fikon, kastanjesirap, inlagda - lätt spritiga cognacskörsbär, viss sälta, kanderad ingefära mot slutet.
Jag har druckit några årgångar av Kopkes Colheita. Jag kommer att köpa en flaska 79 - men inte mer. Jag tycker inte att den här flaskan var all that, och Kopkes Colheita tycker jag normalt sett inte heller är det. Jag sätter 90-91 på den här flaskan - och givet priser bör man ju fundera en gång till. Man hittar riktigt bra vintage för de slantarna - om än kanske inte alltid fullt så gammal, men ålder är ju inte allt.