Bordeaux ställdes under lördagen mot Ribera del Duero i ungefär samma priskategori...
Visa bifogad bild 11598
2014 La Dame de Malescot
En bdx som flörtar med Loire behöver inte vara fel. Om bara priset hade varit i paritet också! Ett trevligt, elegant och läskande vin med lingon- och blåbärsris i kubik. Ceder, gräs, röda vinbär, ljus tobak och grus. Kanske även ett uns paprika. Slankt med bra syra och rejält torra tanniner som biter ifrån bra. Saknar lite frukt, intensitet och komplexitet. En ganska atypiskt bordeaux kan jag tycka, men visst är det ett njutbart vin. Inte direkt vad jag förväntar mig för slanten. (88p)
Visa bifogad bild 11599
2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto
Mängder av struktur och maffiga fat med piptobak, smörkola, dill och rostade valnötter. Plommon, svarta vinbär och mörka körsbär med aningen jordiga och rökiga toner. Mycket bra balans och hög intensitet i en fyllig och stram kropp. Ett lysande vin som givetvis är alldeles för ungt idag, men jag gillar det oavsett och det blev en jordskredsseger för Spanien här. Både ur ett preferens- och kvalitetsmässigt perspektiv. (91p+)
Kvällens köttbit...
Visa bifogad bild 11600