40:årsfest hos
@v00alex och det blev en del 79or. Närmare bestämt 12 av 20 viner!
Visa bifogad bild 18360
Flight 1 (flightröster i parentes)
Först ut var en
Diebolt Prestige på magnum som även var med i första skumpaflighten. Tyckte först det var en typisk ung BdB med lite jäst och citrus men när vingubbarna började prata om PN kände jag bröd, röda äpplen och intensiv smak ala Bara. Flaskan funkade bra som apertif men kom bort fullständigt när den var med i första flighten. I och för sig orättvist att jämföra nydeggad BdB med mogen skumpa...
FdP 1999 (2)
Karamell och farinsocker. Lång smak och typisk 90-talare med 96-syra. Tror jag gissade Henriot 96. Mycket förvånad av att det var en 99a. Piggaste 99an jag druckit sedan de släpptes. Bra skit men tufft motstånd ikväll...
Belle Epoque 1979 (4)
Mitt eget bidrag. Apelsincest, honung, mandel och farinsocker. Mogen utvecklad och fantastisk doft. Lång smak men utan bubblor. Fantastisk om man tål ålder.
Alfred Rothschild 1979 (9)
Filtmatta men mer oxiderad än Bellen. Fin syra däremot. Gissade 79... Själv tyckte jag denna var mer oxiderad än Bellen men de flesta tyckte tvärtom.
Oklart om detta är en gammal producent eller köpt etikett.
@magnum &
@vintomas?
Flight 2
Riesling Wine Glas 2006 Tasmanien? (4)
Bensin och bränt gummi. Kvällens sämsta och billigaste vin, förstår inte att det fick några röster... Gissade Österrike. Tydligen medtaget av importören som inte blir av med flaskorna.
Ramonet Champs Canet Puligny Montrachet 2014 (5)
Vanilj och blommig på näsan. Lite smör och kola. Lång intensiv smak. Gissade Meursault 2010. Hur bra som helst och kanske kvällens vin för mig bland alla 40-åringar.
Lucien le Moine Folatieres Puligny Montrachet 2008 (6)
Kokta grönsaker, te och rotfrukter på näsan. Honung och sötaktig ala botrytis. Väldigt spretigt vin och jag fick inte ihop det alls. Gissade Chenin och Loire medans de flesta gissade på mogen chardonnay. Har ringa erfarenheter av mogen chardonnay på den stilla sidan men föredrar ungt i dagsläget. Till skillnad från champagne...
Flight 3
Nu blev det dags för de röda rackarna.
Visa bifogad bild 18361
Comtesse 1964 (4)
Björnbär och örtig med jäkla mycket kraft. Lite rökig bakelit i bakgrunden. Fatig och träig smak. Bärigheten, kraften och faten fick mig först till Rhone innan
@Jos nämnde Bordeaux. Intressant nog metagissade de flesta på Piemonte men vi som inte kände vininnehavaren förstod inte alls hur det här kunde vara en nebbiolo. Smaken bar inte upp doften och för mig var det tredje vinet i flighten, åtminstone fram till avtäckning.
Tror jag gissade Bdx 88.
Canon (Fronsac) 1979 (4)
Eget felköp och bonusflaska. Tydligen finns det fler producenter som heter Canon fick jag lära mig när jag packade upp flaskorna.
40 år gammalt 300 kr-vin, hur kul kan det vara? Tydligen hur bra som helst! Stalligt typisk mogen bdx. Lite strävt men ändå balanserat. Fortfarande vitalt och syra kvar. Flightens vin men jag ville inte rösta på mitt eget än en gång...
Barbaresco 1979 (3)
Oklart vad det var men ändå klart intressantast. Väldigt floralt och mycket viol. Fick min röst.
Lodali Barolo 1979 (4)
Barolo är sällan en favorit och inte nu heller. Ett av kvällens sämsta viner. Oliver, animalisk och köttigt.
Flight 4
Många gubbar = mycket rött.
Meyney 1979 (11)
Skog men även lite grönt och pepprigt. Moget och stalligt. Nu började man fatta galoppen, gissade Bdx och 79.
Min och de flestas flightvinnare.
Pontet Canet 1979 (1)
Oläslig doftnotering plus elegant och perfekt balans. Varför har jag inte skrivit mer här!?
Fonset-Lacour 1979 Jero = 5,5 l anno 1979 (1)
Mera bdx och 79, jäsp...
Kom bort under kvällen men inget dåligt vin alls. Hade blivit mer uppskattat en vanlig kväll.
Nino Negri 5 Stelle Sfursat 2006? (2)
Kvällens mest avvikande vin medtaget av en fransman! Vanilj och amerikanska fat. Kraft och alkohol plus sötma fick mig att gissa jänkare och grenache. Fick min röst och ytterligare en röst av kvällens enda person som inte var gravt vinnördig. Inget vin för frankofiler men jag gillar kraft! Någon nämnde A-ordet och det var nära. Bästa nebbiolon jag druckit.
Flight 5 sött
Aldrig tacksamt att ha med sig bra sött vanligtvis.
Climens 2007 (1)
Ylle fick mig till chenin och Loire enligt mina anteckningar i alla fall... Inget vin jag kommer ihåg direkt så ingen skada skedd.
Rieussec 1979 (9)
Hur god som helst! Typisk botrytis och saffran. Gissade Jakäm 79.
Kvällens bästa vin tillsammans med Puligny Montrachet 2014.
Kopke Colheita 79
Port 79...
Gaja 79 var korkad.
Testades ett MacGyverknep genom att lägga en boll med plastfolie i karaffen. Tog bort det värsta i alla fall men fortfarande odrickbart för de flesta.
Inte nog med vinerna. Bra mat var det också! Slog min egen 40årsdag med hästlängder. Härlig upplevelse med många bra och unika viner. Ingen som fyller 40 snart..?