Coronamåndag - kollar om mina smaknoter stämmer - modern Ribera mot modern Rioja:
Då (200223):
92789 Torre Muga 2015 599 kr
N: Muskot, kanel, kryddpeppar, ingefära, tjära och svarta vinbär.
M: Tjära, gummi, vanilj, björnbär, blåbär, svarta vinbär, jasmin, rosor och muskot. Fantastisk frukt, tillika balans. Helt drickfärdig och mycket njutbar. Modern Rioja när den är som allra bäst! 94-96p
Då (180924):
95545 Bodegas Alion Ribera Del Duero 2014 539 kr
N: Svarta vinbär, blodpudding, rått kött och nejlikor.
M: Animalisk med kaffe, Valhronachoklad, björnbär och svarta vinbär. Massiv frukt och distinkta tanniner. Allt ligger precis där det ska. Mycket tillgängligt och mycket, mycket gott! 92-95p
Nu: Mugan behöver en del luft för att komma till det jag beskrev. När jag testade flaskan på systembolaget hade den nog varit öppen i fem-sex timmar. Annars stämmer det mesta. Alion är till och med mer spot-on. Kanske inte så animalisk som jag tyckte då och klara violtoner som jag missade. Vinerna är rätt så lika. Jag gissade fel halvblint. Idag vinner Alion - mitt betyg på Muga var nog lite för generöst, kanske för att motståndet var så mediokert? Fortfarande mycket bra och ligger runt 93p. Alion ligger däremot i övre delen av det förra intervallet.