StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Röstar på detta som månadens vin!1990 Chateau d’Yquem
Visa bifogad bild 19582
Blandade noter från kork till en dryg vecka gammal i kylen.
Glasklart bärnstensfärgad
Doften är fantastiskt!!! Alpängsblommor, smör, superbalanserad och väldigt timid saffran, balanserade söta vita frukter, honungsmelon, mogen aprikos, friska dofter som även ger aningar om både sälta och fin syra.
Smaken håller absolut samma klass!
De första små glasen efter kork berättar direkt att den här borde fått vila ett decennium eller två till - minst - men, efter en vecka - WOW!
Kraftfull, koncentrerad, mångfacetterad, djup - och bred smakbas samtidigt. Någon som reducerat det här i all oändlighet och sedan hittat exakt rätt proportioner. Frisk härlig smakbas med perfekt balanserande syra mot sötman,. Aprikos, (mindre påtagligt än andra årgångar av) saffran, hösthonung, karamell, alpäng, orangea blommor, sälta, mineraler, feta lätt, lätt, lätt bittra nötter som bidrar perfekt till balansen. Smör. Härligt smör!
Magisk!
Eller som min, i söta viner inte helt överförtjusta fru ( som absolut är vinintresserad men kanske inte kan kategoriseras som vin-nörd) sa till osten för ett antal kvällar sedan. ”Vad är det här? Det är ju enormt gott! Varför dricker vi inte alltid det till ost?”
@MartinE brukar säga att jag har dyr Champagne-smak. Det stämmer definitivt. Men om jag ska öppna en d’Yquem för husfriden varje gång vi äter ost så kommer det att sluta med hushållsost så småningom - det blir allt man har råd med då...
Bäst var den till en i sammanhanget väldigt billig ankleverterrine på burk som jag köpte i Danmark innan de stängde gränserna - får väl köpa nya när de öppnar 2022...
90 d’Yquem ska jag försöka spara en flaska av till varje 00-decennium tills man trillar av pinn... Lika bra att man inte vet när det blir, men det ska bli väldigt kul att följa. Jag är inte främmande för tanken att jag kommer att sätta 100 på en flaska längre fram - om jag får följa dem enligt den planen... För säkerhets skull har jag laddat, och har kvar flaskor, för att bli 160 år gammal... Så det lär väl bli någon över till barnen - rent statistiskt i varje fall - även om man är optimistiskt lagd...
98 poäng.
Alla borde ha minst en flaska av denna Gudarnas Nektar hemma!