Visa bifogad bild 19380
Omprövning av
Oakridge 864 Yarra Valley Pinot Noir 2017 Aqueduct Block Henk Vineyard
och ett skott i mörkret med
Oakridge 2014 Yarra Valley Shiraz Over the Shoulder
864:an öppnar förvånande nog litet mer som ett kraftpaket med grepp, alkohol på slutet och mycket fruktig i stilen (säger kanske något om de andra aussie-vinerna som vi provade häromveckan) - vilket i och för sig brukar vara en vinnare på blindprovningar givet att balansen finns där (vilket den gör) - men med litet svalka i kylen och ett dygn till så hittar den hem. Detta är verkligen världsklass och så klunkbart redan nu. Kostar 519 kronor. Köp tre flaskor, drick en nu, en om fem år och en om 15 år.
Shirazen kostar 189 kronor så jag tänker först att är den alltför generisk kan man ha den i grytan.
I mitt kök är dock principen att inget vin som kocken inte provat ett litet glas av hamnar i långkoket. Sagt och gjort, provar och drabbas av ett slankt men mörkfruktigt vin med sammetsmjuk textur och fin finish med en del sälta.
Första tanken: Är detta årets bang for the buck? i alla fall för viner under tvåhundringen.
Andra tanken: måste hitta något annat att hälla i grytan. Wow!
Tredje tanken: kanske finns där en liten inlagd rödbeta, och mittenpartiet, är skrovet verkligen helt tätt där? Sen; vänta nu, ställ inte samma krav som på en Cornas för tusen spänn på detta vin. Perfekt drickmoget och en riktig
bargain. Inget för källaren och inget superkomplext men riktigt härlig Syrah i jag-har-ändå-råd-med-det-här-prisklassen.
Ser fram mot att läsa fler lysande recensioner på denna sida. Jag tror detta är den rätt sällsynta nya världen shiraz/syrah som kan fånga både den anorektiske naturvins-syrah-eleganten såväl som den mer köttige plattan-i-botten-shiraz-älskaren.
Jag ger er 24 (edit: 48) timmar från och med nu och sen köper jag resten av lagret.