Nja, vi var iallafall 6. Men dagen har gått lite som i ett töcken.bra jobbat på två pers! Rena Decamerone-takterna!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nja, vi var iallafall 6. Men dagen har gått lite som i ett töcken.bra jobbat på två pers! Rena Decamerone-takterna!
"iallafall" sex? Du minns inte riktigt? Du tror det kan ha varit tolv, men kan inte utesluta att du sett dubbelt?Nja, vi var iallafall 6. Men dagen har gått lite som i ett töcken.
Lite tröstviner i Corona-tider:
Visa bifogad bild 19467
1993 Château Troplong Mondot: Inte den bästa årgången kanske? Rejäl syra, rätt mycket ek, frukten är ok, men inte översvallande, mitt inne i mognadsfasen. Hade det stått någonting annat på etiketten hade det varit skitbra.
2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto: Lika bra som alltid.
Lite tröstviner i Corona-tider:
Imponerande arbete. Helt klart värt en guldstjärna.Chateau Potensac, kan det vara något? Kul provning men utmattande.
Precis, skulle köpt mer/fler. Lätt att glömma dessa i jakten på klassade drycker.Imponerande arbete. Helt klart värt en guldstjärna.
Potensac är kanske inget prestige-slott men brukar prestera väldigt bra för en överkomlig peng, vilket åtminstone jag förvånas över varje gång. ”Skulle köpt fler flaskor” är det vanliga konstaterandet.
2006 Troplong Mondot hade vi på en BYOB för ett tag sedan, den var jättebra... men den var enligt mig mitt i drickfönster och hade säkert klarat några år till i källaren... men att den hade någon ytterligare utvecklingspotential trodde jag inte... vet att många här tycker att man skall vänta 20-30 eller mer för bdx. Gäller det fortfarande enligt expertisen? Är ju själv rätt gammal idag och tänkte kanske köpa lite 2018. Om de är bra efter ca 10 år+ några år till är det fortfarande intressant att köpa... men om de kräver 20-30 eller mer så är det för barnen man köper...
Under order att bränna semesterdagar så eftermiddagen bjöd på en reverse sear av en redig Tomahawk och efter att ha korkat upp en stendöd Usseglio C9dP -09 så föll blicken på Mimi.Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
Det låter som att vi är hyggligt eniga. Vinet kommer att skina klart vid grillen i sommar.Under order att bränna semesterdagar så eftermiddagen bjöd på en reverse sear av en redig Tomahawk och efter att ha korkat upp en stendöd Usseglio C9dP -09 så föll blicken på Mimi.
Jag kan helt hålla med om de initiala noterna - lite spretigt.. blek doft och jag får inte särskilt mycket CabS-vibbar (pollensäsongen har dock börjat såatt..). I munnen blåbär(ssylt), vanilj och lagerblad.. hög syra men lite.. trubbigt som sagt.
Men när köttbiten kom fram, dressad med ett par skedar chimichurri.. ett helt annat vin. Vitlöken, kryddorna och den lite brända rökiga crusten på köttet drog ihop spretigheten och det lilla söta alkholsticket till en riktigt fin balans.
Utan mat: 86-ish
Till grillat utan finlir: 89-ish
Visa bifogad bild 19525
Dr. Loosen Graacher Himmelreich Riesling Spätlese 2004
Perfekt för att hälsa våren välkommen på balkongen.
Visa bifogad bild 19458
Honung, ananas, mynta och fläder i näsan. Säkert nån sån petroleum också nånstans men kände inte efter så noga.
I munnen är det perfekt moget. Bra syra och sötma som leker med varandra. Tropiska frukter som ananas och persika. Lite citrus typ söt grapefrukt. Lång eftersmak.
Blir lycklig av såna här viner. Och när de släpper dem helt färdiga till kompispris så är det ett extra plus!
91p
Visa bifogad bild 19459
Body cakes är fantastiska! Saknar dem ibland.Visa bifogad bild 19289
1995 Château Poujeaux
Riktigt smaskig Bordeaux i snyggt drickfönster. Superpolerat, allt på rätt plats. Mogen men med kraft kvar. Klassiskt och korrekt. Varför har jag så himla lite Bordeaux i källaren? 91p.
Satt som en smäck till kroppkakor!
Oklassad (nåja) Bx är väl på samma stadium som bättre PN från tex NZ för några år sedan; bra prestanda i förhållande till det låga priset. Snart vaknar väl medelklass-kineserna och då får man börja köpa....något annat pga prisutvecklingen. Tex har Felton Road Block 5 PN har på relativt kort tid tickat iväg till 700 pix för en flaska.Precis, skulle köpt mer/fler. Lätt att glömma dessa i jakten på klassade drycker.
även jag försöker bidra: senaste leveransen innehöll litet Marie Courtin, Gramenon, Roc des Cambes, Ramonet. Har bara hunnit med Ramonet Bouzeron men den var finfin. Om man gillar aligoté (egentligen annars också).Jag, och @Magikern , fortsätter med att från två fronter försöka hålla flaskposten flytande.
Visa bifogad bild 19541