Chateau Potensac, kan det vara något? En kompis var tvungen att gå till botten med det hela och jag anmälde mig som försöksdeltagare. Potensac ägs sen början av 70-talet av Delonfamiljen (Chateau Leoville Las Cases) och många av faten är nog avlagda LLC-fat. 40 år från 1975 till 2015. För att inte tråka ut er fullständigt så ges enbart kortfattade notater.
1975 Chateau Potensac. Doft av te, pors, tobak, mörka bär. I smaken är det tobak, choklad, en del frukt men en liten för påtaglig ton av soja för att det skall vara riktigt bra. För att vara en 75a riktigt bra. 90 p
1978 Chateau Potensac. Här var det klassisk Bordeaux. Kaffe ceder, cassis och multna löv i doften. Kaffe, svartvinbärsmarmelad, mognadstoner i smaken. Oerhört vital 42åring. 93 p
1982 Chateau Potensac. Korkdj-vel.
1986 Chateau Potensac. En typisk 86a. Massor av cassis, kaffe i doften. Smaken är tuff, rejäla tanniner, men bra med frukt i smaken. Jättebra men inte lika bra som 78an. 91 p
1989 Chateau Potensac. Bra med frukt, framförallt cassis, rätt mycket kaffe och ceder i doften. Smaken har initialt mycket cassis, men efter en tid tar en hallonchokladmarmeladton överhand. Gott men kanske lite mycket godis. 91 p
1990 Chateau Potensac. Doft av lim, kaffe och björnbär. Smaken stram men med mer svart vinbär/slånbär. Rätt mycket kakao. Bra, kanske bäst. 93 p
1993 Chateau Potensac. Korkf-n.
1995 Chateau Potensac. En typiska 95a. Rätt argsint, hög syra och arga tanniner. Illröda bär, nästan rönnbärsgele. Nja 86p
1996 Chateau Potensac. Röda bär och kaffe i doften. Kaffe och choklad i smaken med ton av svarta vinbär. Rätt bra men kanske något anonym. 90 p
1998 Chateau Potensac. Som 89an ett riktigt godisvin, vinner på elegans och klunkbarhet. Saknar lite kraft. Kola och Björnbär är aldrig fel. 91 p
1999 Chateau Potensac. Lite mer power än 98an, lite mer syra, lite mer av allt, även det ickegoda. 88 p
2000 Chateau Potensac. Vinet med mest kraft i. Känns dock inte som det riktigt sitter ihop. Ville kanske för mycket med årgången. Vet inte rikgigt vart det går hän. 90 p
2001 Chateau Potensac. Enda nackdelen med 2001 är att den kom efter 2000. Kändes i bra balans och rätt stram. Mer klassisk än 2000. Bäst till mat. 91 p
2003 Chateau Potensac. Blåbär, kråkbär och korinter i doften. Vaniljkolablåbärspaj i smaken. Inte jättebäst. 88 p
2005 Chateau Potensac. Kvällens vinnare för mig. Stram, bären åt det mer röda hållet. Söt i både doft och smak, en del choklad. Kul vin. 93 p
2008 Chateau Potensac. Känns rätt trist, första vinet där faten var påtagliga i foten. Mörka bär och vanilj i smaken. Endimensionell 87 p
2009 Chateau Potensac. Återigen en godisårgång. Fudge, björnbär och blåbär i doften, chokladkola, blåbar i smaken. Gott 91 p
2010 Chateau Potensac. Lika öppen som 2009 var, lika sluten var 2010. Ingen hemma, visst fanns det toner av cassis men tanningreppet var väl hårt. Svårbetygsatt men vi säger väl 89 p
2013 Chateau Potensac. Mycket fat i doften, blåbär och cassis. Smaken känns obalanserad, bra kraft men saknar syra och grepp. Slappt vin. 85 p
2015 Chateau Potensac. Sluten men med massor av potential. Cassis, kaffe, vanilj, choklad men väl tuffa tanniner idag. Finns dock massor som kommer överleva tanninerna. 92 p
Alla vinerna provades till mat och det kändes som det framförallt var matviner, några kan nog stå för sig själv. Jag var förvånad över jämnheten, bara 95 och 13 kändes trista. Det jag saknar är lite power i vinerna men för viner som går att få tag i för runt 300 kr levererar de habilt. Jag har varit dålig på att leta bland lägre klassade Bordeauxer men detta är definitivt ett slott att leta efter och köpa och dricka. Att 78an var så bra var imponerande. Kul provning men utmattande.