2006 Domaine Gauby, Côtes du Roussillon Villages ”Vieilles Vignes” har en ljus och klarröd färg med fin lyster. Doften är riktigt läcker med bakelit, skokräm (som till finskorna), läder och örtighet. Lite tranbär och allmänt friska röda aromer. Karameller och typ nougat med ljus choklad. Fantastiskt vin att sitta och snurra i glaset och bara njuta av dofterna. Mineraldriven och elegant med känsla av mentol och rosor. Efterhand mer stalliga och animaliska toner.
Smaken är direkt frisk med tranbär, röd frukt och ganska markerad syra. Samtidigt en gräddig kolakänsla med nougat och karameller precis som i doften. Örtig och den där märkliga pikanta känslan av sötsyrlig frukt som gör att det läskar men också lockar efter mat. Riktigt gott och kul (94p).
Positivt överraskad är väl det minsta man kan säga. Ändå upplevs vinet precis som minnesbilderna från senast det begav sig och det var många är sedan. Tror inte jag provat det här under dom senaste sex/åtta åren. Känns snyggt och harmoniskt och ger lite känslan av Piemonte men utan tanninerna. Kanske lite Brunello och Priorat också. Känns inte bråttom alls att dricka detta utan 5-10 år går nog utmärkt att vänta om man vill – men å andra sidan varför skulle man?
2010 Domaine Santa Duc, Gigondas ”Prestige des Hautes Garrigues” har en mörk och aningen purpurröd färg men samtidigt utvecklad. Först lite murrig och sluten doft som sedan öppnar upp med härlig fruktkompott och syltighet. Kaffe, mörk choklad och örtighet typ garrigue/herbs de Provence med rökiga och lite brända inslag. Lätt animalisk mot slutet med rostade fattoner.
Smaken är koncentrerad och mörk i frukten med inslag av lakrits och svarta vinbär. Viss beska i den lite kompakta eftersmaken. Körsbär, lätt bränd ton och ganska torra tanniner med karaktär av salmiakpulver. Som förväntat lite drag av torv och mäsk. Gott men inte helt på topp (92p).
Kanske inte helt i balans eller så är det provaren som inte är i toppform. Samtidigt tycker jag att det är just så här som ”Hautes Garrigues” ofta utvecklas. Aningen för stramt och hårt i karaktären för min smak. Inte syltigt och kladdigt utan mer torkad och bränd frukt. Är inte så värst såld på stilen och 2010 var senaste årgången jag köpte. Det känns som det blir alltför extraherat och kompakt för sakens skull. Vet inte om det finns anledning att vänta på fortsatt utveckling genom lagring men varför inte – kommer kanske samman med ålder. Fast den redan nu torra känslan gör att jag inte är helt övertygad. Troligen en smaksak – som alltid. Men kvalitén finns där.