Lite uppsamling från några veckor:
Le Piane Maggiorina 2019
Lite syltsaftig doft med drag av björnbär och lite mynta. Smakmässigt matchar det doften, känns lite mer kul än bra, men det kan bero på att det inte synkade helt och hållet med maten. Klena noter pga visst ointresse för vinet. Testade vinet i Veritas OW Syrah, Veritas NW PN, Zalto Universal, Gabriel Gold, Zalto Bx, men det ville sig inte riktigt för vår del. Gjorde däremot iakttagelsen att när man väl öppnat flaskan bör den konsumeras samma dag; vinner inte på övernattning i kylskåp över flera dagar. Det får kanske bli ett förnyat återbesök för att friska upp minnet.
Fèlsina Berardenga Chianti Classico 2014
När Le Piane inte ville sig var det bara att leta upp Plan B ur källaren. Här var det sedvanliga Chianti Classico-markörer, men faktiskt med lite mognadskaraktär. Bittermandeln ger förstahandsintrycket och körsbärskärnorna andrahandsintrycket. Syrligt, men behagligt, i munnen, även om det faktiskt känns aningen slankt. Å andra sidan, det kan hänga ihop med att våra förväntningar låg lite mer åt Fonterutoli-hållet (dvs tydligare inslag av ek och lite fylligare) av någon outgrundlig anledning. Som vanligt numera gjorde vinet bäst ifrån sig i Gabriel Gold jämfört med Zalto Universal.
Visa bifogad bild 21123
Diego Conterno Barolo 2016
Ett av de viner som gick åt med en rasande fart den 6 oktober när vinet började säljas på sovjetbolaget. Var det värt trängseln och hypen? Efter ungefär en fotbollsmässig halvlek i karaff hamnade vinet i Zalto Bourgogne; det dyker upp lite spearmint, lite bittermandel och lite körsbärskärnor. En del rosendoft (oklart vilken sort dock) smyger med i bakgrunden. I munnen sedvanlig strävhet och trevlig smak. En svamprisotto fick göra vinet sällskap och det visade sig, som vanligt, vara en bra kombination. Testades över flera dagar och vinet höll faktiskt ihop ganska bra över den vecka som det tog för oss att dricka upp flaskan.
Visa bifogad bild 21124
I Fabbri Grassi Susanna Chianti Classico 2017
Från källaren direkt ner i Riedel Veritas Chianti Classico och Gabriel Gold; oväntat slank doft jämfört med lite för högt ställda förväntningar baserat på förra årets erfarenhet. Visst, det finns Chianti Classico-markörer men de är näst intill svårfunna. Samma sak i munnen; inte alls det behagligt lättklunkade vin vi mindes från förra året. Vinet är visserligen lättklunkat, men någon minnesvärd smakmässig upplevelse rör det sig knappast om, snarare helt anonymt. ”Om jag inte visste att det var I Fabbri Chianti Classico kunde man nästan tro att det är rosévin” sade jag och hustrun tittade på mig. ”Nu var du väl lite elak?” undrade hon. Förvisso, men vinet var utmärkt förra året och tydligen inte avsett för lagring eller så har det hamnat i en tunnel. Ny årgång dyker upp den 27/10 och det ska bli intressant att testa den.
Visa bifogad bild 21125
Gianni Voerzio Dolcetto d’Alba ’Rochettevino’ 2006
Rätt ner i Gold; första direkta intrycket är främst svett eneträ. I Riedel Veritas Chianti Classico är doften klart knuten och ger inte ifrån sig något bestående intryck. Testar även Zalto Universal; flyktig och svårgreppbar doft.
Lite senare kryper tonerna av åldrad dolcetto fram, tät doft av bittermandel, åldrat svett pinjeträ. Tydligast i Gold, men även i Veritas börjar doften arta sig. Universal; tja fortfarande lite svårt att fånga upp aromerna.
I munnen, lite oväntat slank, harmlös syra, lite kort eldighet i eftersmaken, men helt klart godkänt.
Sammanfattning; Inget vin som orsakar jordbävningar av njutningseufori, men för 116 kr när det köptes i februari 2007 för ett vin som ”inte vinner på lagring” är det svårt att vara missnöjd och börja muttra om ”pengarna tillbaka”. Behöver inte lagras särskilt mycket längre, om man råkar ha några flaskor i källaren. Vinet fick tjänstgöra till baconlindad Bjärekycklingbröstfilé på en bädd av tomater och några Ratte-klyftor, vilket fungerade bra. Inte perfekt, men heller inget totalhaveri. Möjligt att ett yngre vin med lite mer spänst hade stått upp lite mer mot baconet. Vi testade två olika varianter av bacon; "pepparbacon" (skäms lite att medge, men det är en EMV) och "italian style" som skulle vara lite pancetta-aktigt. Även det EMV, men inte så tokigt.
Visa bifogad bild 21126
Massolino Barolo 2016
Från flaskan ner i Zalto Bourgogne; spearmint, lite nyponrosor, viss eldighet redan i doften. Trevlig doft, även om alkoholen (14,5%) faktiskt sticker till lite i näsan.
I munnen; strävt, beskt, lite eldigt och initialt relativt syrligt. Det lugnar ner sig efter ett tag och då kryper viss elegans fram bakom den ganska massiva attacken av intryck som erbjuds med första klunken och vinet känns lite mildare i munnen. Får se hur vinet utvecklar sig med lite frisk kylskåpsluft i karaff i någon timme eller två.
Var det värt att springa benen av sig och trängas för att få tag på de eftertraktade flaskorna? Nej, definitivt inte baserat på första intrycket, men det kan ju ändra sig över tid, typ 10-15år. Nåja, lite enklare lär det vara att följa utvecklingen under kvällen. Massolinos viner brukar normalt vara finfina, men det kanske beror på att jag brukar hitta våra bortglömda flaskor i källaren först efter några år när jag letar efter något annat. Ett riktigt expertråd.
Tillägg efter två timmar i karaff; nyponen dominerar med en smygande spearmint som tittar fram i bakgrunden, bittermandeln är påtaglig och det finns även ett inslag av nytjärad takpapp och salmiak (tänk ett nyöppnat paket med Terva Leijona, eller tjärpastiller som vi sveddopellar säger). Vinner på luftning helt klart. I munnen dominerar tanninerna så till den milda grad att vinet silas vid sidan av den i gommen fastsugna tungan, inte undra på att smakerna dyker upp längre bak på tungan. Nåväl, fortfarande lite småbråkigt i munnen och verkar behöva uppfostras med krämig gratäng.
Visa bifogad bild 21127
Eftersom det är 6 grader, regn och kolmörker ute är det bara att tända grillen och elda upp ett av Bambis baklår igen. I ett tappert försök att bryta risotto-trenden ryktas det om gratäng som tillbehör.