LarsW
Medlem
En besvikelse, en förvirring och en trevlig överraskning.
Camille Giroud Santenay 2017
Hyfsat trevlig i näsan men sedan gick det fort utför.
Doft med Gröna jordgubbar, blod och svartpeppar.
I munnen är det tunt både i mellanregistret och eftersmaken. Det är syrliga röda bär och lite ceder. Mer svartpeppar, bidrar mest med beska. Eftersmaken är kort och bjuder nästan bara på syra.
Vad har hänt? Var grymt imponerad av 2015. 2016 var mer sluten och kändes som den behövde mer tid. Men 2017 känns inte som den kommer bli bättre. Djup tunnel?
78p
Carlisle Zinfandel Carlisle Vineyard 2015
På jakt efter svala, eleganta Zinfandels stod denna på tur…
Dracks över tre dagar, en av mina märkligare vinupplevelser.
Svarta vinbär och ek i näsan. Garveri och slakteri. Rosmarin!
Första dagen är smaken stram men fruktig. Massiva tanniner och syra. Tänker det lugnar ned sig dag två. Dag två… WTF? Enda jag får fram i smaken är svartvinbärssylt! Var är tanninerna? Syran? Svalkan? Låter vinet lufta sig 6 timmar i glaset men ingen skillnad. Sparar en god slatt till dag tre. Nu har det lugnat sig. Faktiskt ganska elegant men lite väl mycket sylt kvar för att det ska bli merköp. I övrigt russin, björnbär och blåbär. Ek och råbiff. Medellång eftersmak.
88p +?+? ...ingen aning om hur denna kommer utveckla sig.
Domaine La Genestière Lirac Cuvée Eliott 2010
Köpt på vinst och förlust från SB av en anledning jag glömt, ibland behöver man alkolås på datorn men den här gången blev det rätt…
Lakrits, röda vinbär och mynta i näsan. Blodpudding och ek.
Härligt moget i munnen men med lagom syra och tanniner kvar. Frukt med muskler. Röda vinbär och körsbär. Ekad vanilj och vitpeppar med kryddörter. Lakrits. Längst eftersmak av de tre som sakta mjuknar. Håller nog nått år eller tre till men känns absolut inte nödvändigt att lagra.
Detta var ju gott på riktigt. Och kommer färdiglagrat. För 227 riksdaler!
Okej, inte det elegantaste vinet i källaren men bussigt och gott och passade utmärkt till grillat.
Beställde genast några flaskor till.
89p
Camille Giroud Santenay 2017
Hyfsat trevlig i näsan men sedan gick det fort utför.
Doft med Gröna jordgubbar, blod och svartpeppar.
I munnen är det tunt både i mellanregistret och eftersmaken. Det är syrliga röda bär och lite ceder. Mer svartpeppar, bidrar mest med beska. Eftersmaken är kort och bjuder nästan bara på syra.
Vad har hänt? Var grymt imponerad av 2015. 2016 var mer sluten och kändes som den behövde mer tid. Men 2017 känns inte som den kommer bli bättre. Djup tunnel?
78p
Carlisle Zinfandel Carlisle Vineyard 2015
På jakt efter svala, eleganta Zinfandels stod denna på tur…
Dracks över tre dagar, en av mina märkligare vinupplevelser.
Svarta vinbär och ek i näsan. Garveri och slakteri. Rosmarin!
Första dagen är smaken stram men fruktig. Massiva tanniner och syra. Tänker det lugnar ned sig dag två. Dag två… WTF? Enda jag får fram i smaken är svartvinbärssylt! Var är tanninerna? Syran? Svalkan? Låter vinet lufta sig 6 timmar i glaset men ingen skillnad. Sparar en god slatt till dag tre. Nu har det lugnat sig. Faktiskt ganska elegant men lite väl mycket sylt kvar för att det ska bli merköp. I övrigt russin, björnbär och blåbär. Ek och råbiff. Medellång eftersmak.
88p +?+? ...ingen aning om hur denna kommer utveckla sig.
Domaine La Genestière Lirac Cuvée Eliott 2010
Köpt på vinst och förlust från SB av en anledning jag glömt, ibland behöver man alkolås på datorn men den här gången blev det rätt…
Lakrits, röda vinbär och mynta i näsan. Blodpudding och ek.
Härligt moget i munnen men med lagom syra och tanniner kvar. Frukt med muskler. Röda vinbär och körsbär. Ekad vanilj och vitpeppar med kryddörter. Lakrits. Längst eftersmak av de tre som sakta mjuknar. Håller nog nått år eller tre till men känns absolut inte nödvändigt att lagra.
Detta var ju gott på riktigt. Och kommer färdiglagrat. För 227 riksdaler!
Okej, inte det elegantaste vinet i källaren men bussigt och gott och passade utmärkt till grillat.
Beställde genast några flaskor till.
89p