Lite klargörande är på sin plats.
Lurigt eftersom Egly gör två BdN viner som båda kan kallas VV men för mig står förkortningen för Vielles Vignes och inget annat. Alltså Crayes (100 % PN) som du skriver, även om det namnet inte får mig att associera till Egly.
Inser att när jag skriver "ingen favorit" kan det lätt missförstås. Ingen favorit i förhållande till Eglys VV eller andra toppviner. Väger man in priset rankar jag även Eglys Tradition och Rosé högre. Det gör inte ont att dricka Eglys årgångsviner om man säger så men tror aldrig jag gått igång riktigt.
VV är mer pang på och levererar även som ung. Mycket av allt, ek, reservvin och oxidation med allt vad det innebär i form av kraft och intensitet. Tänk Selosse så förstår du vinstilen. Är man intelligent nog att förstå sig på storheten med röd bourgogne som
@Jos ligger årgångsvinet närmare till hand att favorisera. Mer elegant och återhållsam i stilen och mindre ekad odlare med extra allt.
Jag vet att jag röstade precis tvärtom men en av de bästa årgångarna av Egly jag druckit var med på provningen. Kom inte ihåg vilken bara. Hittar inga inlägg om provningen. Ingen som skrev något?