Mer ett infall av generositet än något annat tror jag. Ett äckligt vin som jag tyvärr kommer att minnasSer trevligt ut, och kul med så många bra viner. Hade även varit lite kul att veta var Spioenkop scoreade sin enda poäng
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mer ett infall av generositet än något annat tror jag. Ett äckligt vin som jag tyvärr kommer att minnasSer trevligt ut, och kul med så många bra viner. Hade även varit lite kul att veta var Spioenkop scoreade sin enda poäng
Åååh! Violetta stenciler! Vilken ynnest det var att få veva runt 25 stenciler åt fröken ;-)Och nu doftar det blålila stencil från slutet av 70-talet. Klart bättre än tidigare. Det säger dock inte så mycket.
Ja du, träna på!Tog inga smaknoter, det är något jag måste träna på och börja göra. Men denna gamla artikel sammanfattar upplevelsen på pricken där till och med 1850åringen är med
https://vinbanken.se/2013/04/07/madeira-ett-magiskt-och-mytomspunnet-vin/
Var den verkligen så illa?Mer ett infall av generositet än något annat tror jag. Ett äckligt vin som jag tyvärr kommer att minnas
Tror att vi var flera på forumet som köpte Spioenkop Pinotage 2013 efter att den höjdes till skyarna av en tidigare aktiv på forumet. Jag köpte en flaska för att prova som sedan blev liggande. Tack för varningen! Efter ett så lågt betyg är jag nästan lite nyfiken!Visa bifogad bild 24068 2014 By Farr Chardonnay. Absolut toppklass efter några år i källaren. Lagom mognad nu. 95.
2013 Spioenkop Pinotage. Bakelit i kubik. Fy fan vilket rävgift. Bedrövligt. 51.
NV Penfolds Grandfather. Smaskens. 95.
Visa bifogad bild 24070
2013 By Farr Farrside Pinot Noir. Klart bästa årgången som levererar bättre än någonsin. Briljant. 96.
(Bild saknas)
2008 Charles Smith Royal City Syrah. Fortsatt fin utveckling. 97.
Det kan ju iofs varit nåt knas med min flaska. Men jag tror inte det.Tror att vi var flera på forumet som köpte Spioenkop Pinotage 2013 efter att den höjdes till skyarna av en tidigare aktiv på forumet. Jag köpte en flaska för att prova som sedan blev liggande. Tack för varningen! Efter ett så lågt betyg är jag nästan lite nyfiken!
Är det detta som släpps imorgon? Fast 2018.Visa bifogad bild 24061
2016 Domaine Tempier Bandol
2016, syrornas år. Det här instegsvinet är i princip alltid väldigt bra men i denna årgång så är det snudd på makalöst bra. Bra frukt, bra tanningrepp, pefekt syra, komplex smak med bl.a. björnbär, hallon, lakrits, viol och därtill lite brettiga drag. Tätt och smakintensivt utan att för den skull tulla på elegansen. Mycket drickglädje för mycket rimliga pengar. Köp om du hittar!
Visa bifogad bild 24062
Stämmer bra! Har redan några flaskor liggandes av denna årgång men inte provat.Är det detta som släpps imorgon? Fast 2018.
…Carmenière?svårt med ren pinotage faktiskt. även när det är riktigt välgjort är det oftast bara "bra" i min begränsade erfarenhet...
om jag får citera mig själv
"För mig har Pinotage-viner oftast kommit i form av någon välment släkting som envisas med att ta med någon billig och syltig variant med motivet att visa vinsnobben (yours truly) att [det] inte behöver vara dyrt för att vara bra.
Denna grupp släktingar är distinkt annorlunda från de som kommer med en flaska överextraherad billig ripasso, där de senare ändå brukar ursäkta sig med "ja, det är ju inte en amarone, men den brukar vara bra".
Nä, pinotage-fanatikerna är liksom på en högre nivå och de gånger jag försiktigt påpekat att jag inte druckit så mycket pinotage får de oftast något fanatiskt triumferande i blicken och brukar med närmast fri-religiös iver i blicken mana till att vi öppnar flaskan direkt. Vilket jag någon gång inte lyckats säga nej till. med samma för släktfreden mindre lyckosamma slutresultat.
Det brukar bli långkok av dessa presentflaskor, som ärligt nog ofta borde säljas i boxar för att inte utgöra falsk marknadsföring.
Sen får jag en känsla att de gått hela varvet och att det nu faktiskt finns en hel del seriösa vinmakare som försöker sig på att göra mer eleganta pinotager, i en helt annan stil än den jag nyss beskrev."
Även jag köpte och provade men kommer inte i närheten av @Pontus sågning.Tror att vi var flera på forumet som köpte Spioenkop Pinotage 2013 efter att den höjdes till skyarna av en tidigare aktiv på forumet. Jag köpte en flaska för att prova som sedan blev liggande. Tack för varningen! Efter ett så lågt betyg är jag nästan lite nyfiken!
Kvällens tema är "bästa lågbudgetvinet":
Visa bifogad bild 24083
2020 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Mencía Bierzo El Castro de Valtuille Joven: €6 och 90p från Peñin (2019 hade 91p Parker). Doft med svarta vinbär, läder, apelsinskal, lagerblad och blåbärsris. I smaken hittar vi svarta vinbär, viol, blåbär, råbiff, kaffe, pomerans och tobak. Sval, koncentrerad frukt och rejäla tanniner. Balanserat och elegant. Svårt att sätta betyg när man har sett prislappen,, men här är Peñins bedömning ingen underdrift. Sopar banan med det, procentuellt, mycket dyrare Clos Lojen. Svårt att få mer vin för pengarna någonstans. Det var kanske dumt att bara köpa 36 flaskor?
Du fick mig just övertygad om att det är denna jag skall ploppa först på lördag, från 1975. Tack för inspirationen!Château Ducru-Beaucaillou 1993
Bordeaux är inte min starkaste sida och 1993 hör väl knappast till de stora årgångarna men jäsiken vilket charmigt vin! Visar vad kompetenta vinmakare kan göra även när åren är ogina.
Svarta vinbär, lakrits och tobak i näsan. Hö och blyertspenna (de gamla gula som man tuggade på…). Efter några timmar är det för mig urtypisk Bordeaux med cabbe och merot.
I munnen är det fortfarande mycket frukt. Lingon och svarta vinbär. Vått hö, Rå tobak. Cigarrlåda och vanilj.
Tanniner och syra håller ordning på skeppet. Medellång eftersmak.
Skulle vilja smaka denna från ett starkt år!
90p
Visa bifogad bild 24085
...ja, det är ju tur du inte är dragen åt överdrifter i något hänseendeKvällens tema är "bästa lågbudgetvinet":
Visa bifogad bild 24083
2020 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Mencía Bierzo El Castro de Valtuille Joven: €6 och 90p från Peñin (2019 hade 91p Parker). Svårt att få mer vin för pengarna någonstans. Det var kanske dumt att bara köpa 36 flaskor?