Hade några vänner från studietiden över på middag i kväll.
Kvällens viner:
1: Peter Lehman Reserve Riesling 2001 till urbenade kyckling lår med en sås på grädde, dijon och syltlök. Magnifik doft med citrus, petroleum och en hint av ek (även om jag har för mig att detta vin inte är ekat... men för sent och för vinad för att kolla upp det). Smaken var lite lättare och kunde inte helt leverera vad doften annonserade, kanske en smula över toppen? Men-men, fin syra och fortfarande nog frukt att tackla en gräddsås så...jäsiken vad gott men tror inte jag ska spara längre på de eventuella flaskor jag har kvar. (90p...ish)
2: Bandol la bastide blanche 2013 fick spela andra fiol till lammsteken. Egentligen inte så snällt mot ett vin som är såpass gott till sitt pris men detta försvann lite bland kvällens andra viner. Men doften var fortfarande ung och kraftfull, hade jag prövat blint hade jag gissat på en Crozes Hermitage. Smaken var full med tanniner och peppar blandat med läder och röda bär. Tål glatt 5+ år till i källaren och nästa gång ska jag låta den få huvudrollen i en rustik middag. (87-88p sån ungefär, säkert högre om några år)
3: Alion 2000. Kvällen favorit hos 3 av 4 personer... Vilken doft. När muggles (ej vin-fanatiker) sitter och doftar på ett vin i 4-5 minuter innan de smakar och suckar av välmående är det ett bra tecken! Cederträ, diskret frukt och elegans i doften. Var lite orolig hur det skulle tackla en lammstek men det klarade uppgiften med bravur! Smaken höll allt vad doften lovade även om jag tror att detta är ett vin man ska dricka inom 1-2-3 år, kommer inte bli bättre. Smaken med diskret frukt, integrerad ek, förvånande lång eftersmak.
Fun fact: Köpte detta på rea på SB för mååååånga år sen. Köpte en låda med 12 flaskor, drack några sen hamnade en massa andra lådor ovanpå denna och den liksom försvann i fars vinkällare, hittade den igen vid nyår när vi inventerade hans vinkällare... 7 flaskor kvar i lådan ...
(92p)
4: Kvällens sista vin. Le Mont Vouvray Moelleux 1996. Oj vilken doft! Mandel. Petroleum. Botrytiston. Körsbär och mineraler. Favorit hos 1/4. Smaken är border-line halvsöt, som i doften en mumsig petroleumsmak och en touch av syra, klarar dock inte helt den tuffa grönmögelosten men är en match-in-heaven med en Brillat Svarain (inte fråga... en jäkla krämig ost på komjölk o grädde... om jag orkar i morra ska jag ta reda på mer). Still going strong vid 22 års ålder men sannolikt blir den inte bättre än den är nu. (91p)