Gårdagen bjöd på två flaskor Bordeaux med väldigt liknande namn men där slutade likheterna. Inte bara att ena var sött och det andra rött utan också att de knappast kan vara längre ifrån varandra i prishänseende
Le Pin -88
Det lär väl vara första och enda gången jag får förmånen att dricka detta. Massvis med "gunk" under folien och var väldigt oroad för korkens kvalitet och det faktum att jag inte har en bladöppnare. Det gick dock över förväntan med klassisk sommelierskruv.. till en början. Hade tydligen inte skruvat ned den genom hela korken så givetvis gick den av med typ en cm kvar i halsen. När jag ska ta omtag inträffar nåt jag aldrig varit med om förr.. snuddar korkbiten och sen sugs ned i flaskan med ett tydligt "plopp"..
Nåväl, dekantering och servering så kommer vi till det roliga.
Väldigt elegant och finstämd doft - absolut inget kraftpaket. Örter, blå frukt, sandelträ.
Första glaset bjöd på massvis av björnbär, en touch kråkbär lite läder och vanilj/sandelträ i tanninerna.
Andra glaset efter ca en timme hade det öppnat upp ordentligt med rått kött, björnbär, lite rost, kryddor, lagerblad och en betydligt kaxigare närvaro. Tanninerna har också snäppt upp sig och är nu mer peppriga.
Sista glaset efter dryga två timmar börjar frukten stänga ned lite. Doften levererar fortfarande på topp men det är betydligt kärvare med mer läder och peppar som dominerar. Synd att vi ätit upp maten vid det laget för smaklökarna skrek efter lite krämig potatisgratäng som balans.
Kändes initialt betydligt yngre än sina år men åldern märktes under glasutvecklingen. Dock ett fantastiskt vin.
Dracks till confiterade anklår och potatisgratäng med comte.
Chateau Lepine -99
Kvarvarande halva från nyår.
Doft av nyinköpt badboll med lätt anstrykning av honung och saffran. Smaken öppnar med badboll och terpentin, hög syra och balanserad sötma som övergår i honeycomb och kristallklara saffranstoner.
Det är inget stort vin men det har ett säreget uttryck som gör att jag uppskattar det enormt. Parades med ankleverterrine från
@KockJohan (satt som en smäck!) och senare nybakad sockerkaka karamelliserad i brynt smör med rosmarin, vaniljglass och hjortron
Mina flaskor kommer från nåt auktionsfynd på Lauritz om jag minns rätt men jag måste försöka absolut hitta fler.