I fredags höll jag en madeiraprovning för Munskänkarna i Simrishamn. Från forumet var
@golfkompis och
@Skaggs närvarande. Tror det blev 27 personer som dök upp på den här specialprovningen. En mycket intresserad publik, med bra frågor!
Körde lite kort om vinets historia och kopplingen till Sverige (visste ni att Vin & Spritcentralen under en tid hade ett kontor i Funchal?!), produktionsmetoder, kort om de 6 eller 8 (beroende på hur man räknar) producenterna på ön, de fantastiska och odödliga årgångsvinerna, och sedan lite snack om druvorna samtidigt som vi drack nedanstående.
Lyckades inte få tag på något rimligt årgångsvin, men att avsluta med en terrantez fyllde typ samma funktion. Valde att gå på den torra sercial mot den söta malvasia för att ge en lite djupare bild av ändarna på skalan istället för att försöka klämma in alla de ädla druvorna.
Mycket roligt att få hålla en sådana här strukturerad provning! Det var första gången för mig, men sannolikt inte sista.
Visa bifogad bild 12154
NV Smith Woodhouse 10yo Tawny Port (referensvin)
Hade med den här bara för att visa vad madeira INTE är… En habil tawny, men inget jag går igång på.
NV J.H. Goncalves, Sercial 5yo
Standardsortiment, och en mycket tacksam ingång till öns viner. Mitt största problem med den här har alltid varit att sötman - aldrig stött på en så söt sercial. Verkar dessutom vara en “cuvée suédois”; inte hittat någon annanstans. Baksideetiketten har dessutom tagit ett varv via google translate… Vinet ÄR en ost, t.ex., snarare än att det passar bra till ost. Lite charmigt ändå.
1998 Blandys Sercial Colheita
Tappad på flaska 2013. 2600 flaskor släppta.
Ett fantastiskt exempel på hur bra madeira kan vara även som relativt ungt vin! Svampsoppa, hasselnötter, citronskal, rostade toner, svag aceton (blåser bort). På tungan är det mer svampar av bästa sort, råa som stekta, nötter och citron. Viss sötma kan anas, och syran är sylvass. Intensiv!
92p.
Roligt att notera folks reaktioner här; uppenbart att de allra flesta aldrig hade smakat något liknande.
2008 Blandys, Malmsey Colheita
Standardsortiment, och en bra referens för hur malmsey/malvasia brukar smaka i yngre år.
2005 Barbeito, Malvasia Colheita
Den här betedde sig tyvärr inte som den borde ha gjort. Sannolikt på grund av alldeles för nyöppnad. Stökig i doften, med en otroligt tydlig ton av grappa. Doften av grappa tycker jag inte ens om när det är grappa i glaset, så när det är madeira i glaset blir jag bara ledsen.
Fick dock fram poängen att Barbeito är lite annorlunda jämfört med de andra, men det var ju inte såhär jag ville förmedla det...
NV Blandys, Terrantez 20yo
Tappad på flaska 2011 för att fira Blandys tvåhundraårsjubileum. Terrantez är ju en druva som alla madeirafantaster går igång på. Den var och är utrotningshotad; svårt att hitta säkra källor, men på 90-talet verkar skördarna för hela ön bara uppgått till ett par hundra kilo. På senare år har aktiva insatser sedan mitten av 90-talet lett till att det nu skördas runt 2000 kilo av druvan… fortfarande galet lite! Mig veterligen är det här första Terrantez-vinet Blandys släppt på mycket länge.
Ett väldigt expressivt vin, helt klart i en klass för sig i uppställningen (1998an konkurrerar i viss mån, men stilarna är lite för olika). Nötter, apelsinskal, fikonmarmelad, torkade frukter, lättrostat kaffe, lite russin, svaga créme brulée-toner. Mer av samma på tungan. Lite sötare än jag brukar uppleva Terrantez, men med sedvanlig hög syra för att balansera. Ett grymt vin.
93p.
Madeira är underbart!