Med stor glädje såg jag fram mot min första mognade flaska vin från AOC Hawaii. Men, då jag tittade på fotot av den avslutade flaskan, så insåg jag att det fasen var ett californiskt vin.
*fnys*
すごい Lurad på konfekten...
För 8 år sedan fick vi denna flaska då vi bodde på Waikiki Sheraton. Hula Hula är ju bara så vänligt och välkomnande!
...men, kalifornskt...
En typiskt bättre än ok jänkar Merlot som mognat till första nivån där frukten fortfarande dominerar, samtidigt som några spännande komponenter kommit till. En avsevärd del frukt finns kvar, men tanninerna har smält bort helt. Bland de spännande mognadstonerna finner vi höstjord med daggmask, kärleksnäste som ventilerats mindre bra, petunior odlade i avsågade gjutjärnskaminer och en mix av vårens tussilago och sensommarens kamomill.
Ett väldigt långt liv väntar inte detta vin, även om oxidationen ännu helt uteblivit. Kanske en till flaska dyker upp om 10 år och fortfarande är helt agreable för
@Mattias Schyberg och andra fruktstundare.
I afton var den iaf som en varm kram med en knäckfylld kyss. Underbart varm och inbjudande i sin karaktär. Passade exceptionellt bra till
PizzaLa Pepperoni-pizza och utsökt till hemmapulade fusk-pizzade vitlöksbröd (med extra ost, parmaskinka, oliver och chillistänk) från Little Mermaid.
Hade förväntat mig ett bajsvin och stod chivaljeriskt redo att öppna den Chianti som jag så gärna vill inköpsbedöma...
Men,
...det får bli en annan dag.
För, idag, hade vi en över 85p vinupplevelse ur en flaska med
expectation = under 70. Och jag är inte den att missa att ära den som äras bör (annars är det nån som dör).
Vill gärna tillägga att jag älskar Hawaii, Waikiki och allt som hör därtill. Bara själva nattlöpningen runt Waikiki är underbar och värd hela resan
....och att alla galen-kristna har svårt att krångla till Australien och Hawaii gör bara upplevelsen bättre
...och att se dem stå och skrika under kvällar och nätter längs Kalakaua Avenue blir bara så lika kroppkakor UTAN lingonsylt.
Personligen så älskar jag att äta de gula blåbären (faktiskt 3 arter idag), Vaccinium från Hawaii. *mums*