Efter att ha satt 98 p blint på en Gourt de Mautens 2015 så bestämde jag mig för att ha en vertikal. Tillfälligt lyckokast, okänd demonproducent eller dålig vinprovare?
Visa bifogad bild 19804
Flaskorna som dracks halvblint var Gourt de Mautens 2014 - 2017 med SQN Grenache 2016 (helblint för övriga) som blindbock. Ordningen slumpades. Att gissa blindbocken var inte helt lätt även för mig som åtminstone visste vad det var för vin. Märktes också i gissningarna.
Gourt de Mautens 2017
Björnbär, läder, fikon och alkoholstick redan på doften. Grymt kraftigt vin med bra längd och tydlig alkohol på smaken. Mycket restsötma här så känns som jäsningen avbrutits. I mesta laget även för mig men det gör inte ont att dricka. Efter att bara ha luktat på alla vinerna gissade jag 2016 eller SQN men bestämde mig för 2016. Tydligen är 2017 en riktig varm årgång med kraft med.
Gourt de Mautens 2015
Lite mer blandade bär än nummer 1 och mer återhållsamt och integrerat. Blåbär, vinbär och lite björnbär. Känner även en viss trevlig örtighet i doften. Mindre kraftig än första vinet men ändå väldigt mycket kraft. Liter mer harmoniskt och efter att ha smakat gissade jag 2015. Tyckte jag kände igen vinet.
Gourt de Mautens 2016
Mindre doft än övriga och har bara skrivit björnbär. Hade vinet som näst sist.
Gourt de Mautens 2014
Kvällens mest avvikande vin och snackis. Stall, brett och vinbär på näsan med rätt trist smak. En gissade att detta var blindbocken (bdx) och det hade jag nog själv gjort blint. För mig var 2014 defekt med bretten. Å andra sidan, hade det varit en bdx så hade det kanske varit gott och bretten känts som en krydda. Enda vinet som jag inte fyllde på av den här kvällen men kom ändå på tredje plats totalt.
SQN Grenache 2016
Mycket viol och björnbär här. Alkoholen kändes men inte lika tydligt som i första vinet. Var övertygad om att detta eller första vinet var SQN. Valde till sist rätt efter att ha tänkt efter och gått på kvalitén. Kvällens bästa vin för mig. Vingubben gissade mycket imponerande på SQN Grenache 2015!
Flest rätt hade Vingubben med 3 rätta gissningar inklusive blindbocken!
Min ranking:
- SQN Grenache 2016
- 2015
- 2017
- 2016
- 2014
Total ranking med inverterad poäng med 1 p för första plats (antal förstaröster):
1. 2015 - 9 p (2)
SQN - 9 p (2)
3. 2014 - 16 p (1)
4. 2016 - 20 p
5. 2017 - 21 p
Slutsatsen blir att Gourt de Mautens håller över lag med 2015 i spetsen efter att vunnit två blindprovningar på raken. Hade grymt höga förväntningar på 2015 vilket brukar vara bekymmersamt men den levererade igen. Inte 98 p men typ 96 pinnar kan den få.