Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kanske är det kvällens måltid som får mig att känna alla dessa asiatiska inslag i vinet:

2010 Domaine Santa Duc, Gigondas ”Prestige Des Hautes Garrigues” har en ganska utvecklad djupröd färg. Doften är som en mild kryddbasar med stjärnanis, kanel, kryddnejlika och Sichuanpeppar samt läder och skogighet typ trädbark. Ganska finstämd istället för stor och svulstig. En del torkad frukt också. Lite animaliska toner på slutet.

Smaken är balanserad med frisk syra och röda bär med ganska mycket citrustoner och cassis. Tanninerna finns där och ger en mild smak av lakrits. Mineraldriven och en aning kantig och hård i eftersmaken. Fint vin och helt korrekt. Dock är frukten inte helt närvarande vilket ger ett stramt och lite ogeneröst intryck. Gillar man den här stilen så kan man gott spara kvarvarande flaskor många år till. Vill man ha mer primär frukt så är det nog försent. Eller så är det bara för att det är rotdag idag… (92p).

2010 i södra Rhône är inte en årgång som jag är lika glad i som kritikerna generellt. Lite som 2005 med massor av potential, kraft, syra, tanniner och struktur men aldrig så värst generöst. Det finns givetvis många goda viner från de bägge årgångarna men det känns ofta som om de aldrig riktigt kommer loss och levererar det man en gång hoppades på.

Visa bifogad bild 19775

Har många 2010 från södra Rhone i källaren och har lite ångest om de kommer bli så bra som vissa visste i ett tidigt skede ... Provat under vägen och de har visat potential men varit unga för konsumtion hittills... vilket varit samma kommenterer för årgången so far.. det är väl så med bra årgångar att alla viner blir inte så bra som årgången gissades bli... har några Prestige Des Hautes Garrigues i källaren, skall prova och se om jag håller med dig ...

Mina Vinare

Medlem
Har många 2010 från södra Rhone i källaren och har lite ångest om de kommer bli så bra som vissa visste i ett tidigt skede ... Provat under vägen och de har visat potential men varit unga för konsumtion hittills... vilket varit samma kommenterer för årgången so far.. det är väl så med bra årgångar att alla viner blir inte så bra som årgången gissades bli... har några Prestige Des Hautes Garrigues i källaren, skall prova och se om jag håller med dig ...

Kul att höra vad du tycker. Missförstå inte att jag tycker 2010 är en besvikelse. Massor av bra viner. Det är nog bara att jag saknar lite av charmen som södra Rhône ofta ger. Ofta då första tre åren och sen fram till de blir mer utvecklade vid åtta/tio år. Kan nog sakna det lite med 2010 och framförallt 2005.

Magikern

Medlem
Frederic Esmonin Mazy-Chambertin 2018

Doft: Mycket dämpad doft av jordgubbar
Attack: örtkryddor, vitpeppar, jordgubbar, björnbär. Intensitet och kropp direkt. Cote-Rotie vibbar faktiskt.
Mellansmak: Samma smaker men mer vresighet och ek. Fylligt och medelhög syra.
Eftersmak: silkestanniner, ek och smultron. Lång

Detta vinet har en mycket lång framtid framför sig. Jag gissar på att det tilltalar Syrahfantaster lika mycket som Pinotfolk. 93 poäng minst

Någon som provat?

matage

Medlem
Kumeu River Chardonnay Estate -12
Första stilla vinet på en månad (jag drack champagne igår) och jag litar inte helt på doft/smaksinne än men jäklar vad gott det är...
Blekt halmgul med något gröna inslag i glaset (Riedel Veritar NV Pinot - eftersom glas verkar vara ett hett ämne ;) ). Fet på nosen med bivax, tropiska frukter och gamla plåster(?).. lite rostad sesam och burkpäron.
Initiala smaken domineras av konserverade päron innan (den iofs inte alltför höga syran och en tropisk beska styr upp det. Beskan påminner om att bita i en dåligt skalad ananas men på ett positivt sätt :)
Välintegrerade fat och en uppfriskande mineralitet följt av en lång eftersmak med en syra som drar lite i käkarna och inbjuder till mer.
Dracks först till fläskkotlett i vitt vin/dijon/salvia och även om det stod upp mot smakerna skulle jag hellre dricka det till stekt/grillad fisk med beurre blanc eller liknande.

Det var några år sen jag drack -12'an sist och den här har åldrats väl. Måste säga att jag är väldigt förtjust i vad Kumeu levererar kontra priset.

Magikern

Medlem
har prövat The Haven i ett par årgångar och alltid föredragit The Pivot. Men The Haven har just något väldigt balanserat över sig som vore kul att prova med litet ålder. Får se om jag har tålamod nog... Stort tack för denna provningsnot!

Det luriga med vinet är att det verkar lite äldre än vad det är. 2010 från Volnay hade nog en del gissat på. :)

LeChat

Medlem
C94ABF2A-7E96-4812-8B90-4CF1714950E1.jpeg

2013 Le Macchiole Paleo Rosso

Samtidigt som jag öppnade kvällens flaska, så noterade jag att man på SB bytt till årgång 2016. Beställde då 6 st av den nya årgången. Det kan ju hinta lite, vad jag tyckte om 2013. :)

Älskar verkligen de lite kärvare dragen hos Cabernet Franc. Oftast dricks den ju som en del av druvorna i en bordeaux och andelen brukar då inte vara så stor. Men den brukar ändå sticka ut och göra skillnad. Ger både struktur och intressant smak.

Paleo är 100% CF. Men kan det funka? Ja, så in i!!
2013 är nog dessutom en riktigt bra årgång. Tät mumsig frukt som tillsammans med tanniner och syror ger bra stram struktur. Den är väldigt komplex i både doft och smak med bl.a. svarta vinbär, läder, kaffebönor, grön paprika, lakrits och lite mörk choklad mot slutet. Här är bra balans och den funkar väldigt fint redan nu, men har många år kvar. Höjdarvin nu, men som säkert bara kommer bli bättre.

Måste bara tillägga att detta är nog årets bästa vin hittills.

Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2010 i södra Rhône är inte en årgång som jag är lika glad i som kritikerna generellt. Lite som 2005 med massor av potential, kraft, syra, tanniner och struktur men aldrig så värst generöst. Det finns givetvis många goda viner från de bägge årgångarna men det känns ofta som om de aldrig riktigt kommer loss och levererar det man en gång hoppades på.

Så sant, så sant! 2010 i södra Rhone är fortfarande grov och kantig i många fall. Hade hoppats att den den skulle utvecklas som 2007 men det har den inte - ännu iaf. Har bara en kvar av Prestige Des Hautes Garrigues från 2010 men den får nog ligga några år till.

Skaggs

Medlem
Visa bifogad bild 19779
2013 Le Macchiole Paleo Rosso

Samtidigt som jag öppnade kvällens flaska, så noterade jag att man på SB bytt till årgång 2016. Beställde då 6 st av den nya årgången. Det kan ju hinta lite, vad jag tyckte om 2013. :)

Älskar verkligen de lite kärvare dragen hos Cabernet Franc. Oftast dricks den ju som en del av druvorna i en bordeaux och andelen brukar då inte vara så stor. Men den brukar ändå sticka ut och göra skillnad. Ger både struktur och intressant smak.

Paleo är 100% CF. Men kan det funka? Ja, så in i!!
2013 är nog dessutom en riktigt bra årgång. Tät mumsig frukt som tillsammans med tanniner och syror ger bra stram struktur. Den är väldigt komplex i både doft och smak med bl.a. svarta vinbär, läder, kaffebönor, grön paprika, lakrits och lite mörk choklad mot slutet. Här är bra balans och den funkar väldigt fint redan nu, men har många år kvar. Höjdarvin nu, men som säkert bara kommer bli bättre.

Måste bara tillägga att detta är nog årets bästa vin hittills.
När @buteljen @LeChat @Daniel A mfl hyllar samma vin (älskade det också på BYOB) är det bara att spela köpstopp -> stödköp-kortet och beställa!

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Idag öppnas 1 av 3 kvarvarande-15 från Dönnhoff.
Helt fantastisk näsa man möts av. Gul exotisk frukt med sötma redan imdär. Pigg som attan i syran, så det nästan är som att man kört den ett varv i soda streamern.
I munnen den där härliga smaken av honeysuckle och petroleum. En fröjd med Vietnamesisk stark mat! De båda komplettera varann perfekt.
Skål!
20200425_201339.jpg

Trydebull

Medlem
2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1:er cru Lavaux Saint-Jacques

6D4CFDCE-8550-496F-944D-A7DEE89BA683.jpeg

Eftersom min Cab Franc-snuva slår till direkt bara man hör @LeChat @buteljen @Skaggs mfl prata om o-ortodoxa Italienare så får man leta upp något annat... Och - ”Alla andra dricker ju Esmonin” ikväll så det fick bli det här också.

Noll förberedelser så direkt från kork till första glas.

Noterna från ca fyra timmar efter kork, utan dekantering och utan karaffering - med kork i kylen.

Doften kraftfull - bland bären mest klassiska svenska vanliga körsbär med en hint av lingon. Bakom det något nötigt, lättrökt panchetta och lite granbarr.

Smaken:
Går mer åt lite hårdare körsbär med kärnor än lingon, jordgubb etc.

Känns grov och kraftfull (såklart), snarare än elegant. Rundar av finare ju fler timmar som går. Dracks först till renskavsgryta men sen även till specialimporterade gröna oliver från södra Italien.

Funkade utmärkt till båda.

Naturligtvis är sista glaset bäst. Och det är bra! Jag skriver 92. Och att man ska vänta fem år till med 13 1er cru från Esmonin.

Mina Vinare

Medlem
Fortsätter utforska Jennie Walldéns kokbok – ”Asiatiska smaker” och även om det är svårt att matcha vin till en del av rätterna fungerar det mer än väl till andra. Speciellt då Chateauneuf du Pape.

Kvällens vin är diametralt motsatt mot gårdagens och sprudlar av söt frukt.

2009 Domaine De Cristia, Chateauneuf du Pape ”Vieilles Vignes” har en klar och ljus rubinröd färg. Doften är stor med smörkola, jordgubbar, syltad frukt i allmänhet och ljus choklad. Lite sötlakrits och örtighet samt lavendel och hallon.

Smaken är generös och god med tydlig syltad fruktkompott av röda bär med dominans av jordgubbar. Fin kryddighet i en rik och kraftfull eftersmak. Möjligen lyser alkoholhalten igenom en del med en viss eldighet. Lakrits, vanilj och lavendel i eftersmaken. Gott som bara den (95p).

Ett lite överraskande vin då jag egentligen hade lägre förväntningar på vinet än vad det levererade. Till maten var det lysande (glaserade revben). Lustigt nog känns det betydligt yngre än gårdagens 2010:a med generös och yppig frukt. Utan att vara expert så känns det här som ett vin som inte utvecklas mer men klarar några år till på rygg. Men blir knappast bättre, så det finns egentligen inget att vänta på.

Från början var jag lite tveksam till 2009 som årgång - med alltför söt och rödfruktig stil. Med åren tycker jag dock många viner stått upp fint och smakat bra men alltid med mer eldig och sötfruktig stil än många andra årgångar.

Cristia.jpg

Fortsätter utforska Jennie Walldéns kokbok – ”Asiatiska smaker” och även om det är svårt att matcha vin till en del av rätterna fungerar det mer än väl till andra. Speciellt då Chateauneuf du Pape.

2009 Domaine De Cristia, Chateauneuf du Pape ”Vieilles Vignes” har en klar och ljus rubinröd färg. Doften är stor med smörkola, jordgubbar, syltad frukt i allmänhet och ljus choklad. Lite sötlakrits och örtighet samt lavendel och hallon.

Smaken är generös och god med tydlig syltad fruktkompott av röda bär med dominans av jordgubbar. Fin kryddighet i en rik och kraftfull eftersmak. Möjligen lyser alkoholhalten igenom en del med en viss eldighet. Lakrits, vanilj och lavendel i eftersmaken. Gott som bara den (95p).

Ett lite överraskande vin då jag egentligen hade lägre förväntningar på vinet än vad det levererade. Till maten var det lysande (glaserade revben). Lustigt nog känns det betydligt yngre än gårdagens 2010:a med generös och yppig frukt. Utan att vara expert så känns det här som ett vin som inte utvecklas mer men klarar några år till på rygg. Men blir knappast bättre, så det finns egentligen inget att vänta på.

Från början var jag lite tveksam till 2009 som årgång - med alltför söt och rödfruktig stil. Med åren tycker jag dock många viner stått upp fint och smakat bra men alltid med mer eldig och sötfruktig stil än många andra årgångar.

Visa bifogad bild 19789
Intressant och trevlig läsning. Undrar om dina iakttagelser om Cristia även gäller andra 2009. Inte för att det finns så många i källaren, så kan nog vara läge korkdragning av någon.

Håkan

Medlem
jag instämmer i hyllningskören! Helt outstanding producent. Har inte provat Messorio ännu men Paleo Rosso, scrio och den vanliga Bolgheri Rosson är finfina.
Jag har provat Messorio två gånger (97 och 99), men det har varit mot extremt tufft motstånd så har inte varit så jätteimponerad. Gillar inte riktigt den där supermerlotstilen (förutom Masseto då), det blir lite väl syltigt och nästan lite mycket av allt. Gillar Scrio bättre. Men bägge vinerna är utanför min radar numera.

Jag har provat Messorio två gånger (97 och 99), men det har varit mot extremt tufft motstånd så har inte varit så jätteimponerad. Gillar inte riktigt den där supermerlotstilen (förutom Masseto då), det blir lite väl syltigt och nästan lite mycket av allt. Gillar Scrio bättre. Men bägge vinerna är utanför min radar numera.
goda nyheter! Då kan jag sluta fundera på messorio för nästan 2000 kr/flaskan. Man kan ju få rätt mycket merlot för de pengarna på annat håll....

Visa bifogad bild 19789
Fantastiskt kul med litet pånyttfödelse för Grenache-ligan här på sajten! Håll pennan glödande och kul med mer södra Rhône!

Toppen