Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Banshu Ikkon Cho Kara
En sake/nihonshu som är otroligt len i gomen. Nu har jag inte druckit någon sake på länge men den här var verkligen jättegod!
Kanske @StefanAkiko har något utlåtande om denna?
Visa bifogad bild 19722
Denna har jag aldrig druckit.
Tyvärr.
Skoj om du gillade den :)
Efter gårdagens Skype-provning vill jag mest bara somna om.
Enligt IQ: typiskt riskbeteende!
Typiskt!

LarsW

Medlem
Hugel Gewurztraminer Sélection de Grains Nobles 1989

Övervintrad flaska inköpt efter en fantastisk provning hos Hugel 1995 eller -96 nån gång.
Druckit flera genom åren och den är på ålderns höst men jäklar vilken doft om inte annat.

I näsan är det botrytis-saffran så det stänker om det. Mandelmassa, parfym och nagellack. Inlagd persika och 1,36 hektar blomsteräng.
Doften är bland det bästa jag haft detta år.
I munnen mer saffran med honung. Persika, ananas och lyche. Mandel och en oljig citrus. Sötman är inte överväldigande men såklart påfallande. En ton av... beska som stör en aning och saknar lite syra för att styra skutan ordentligt.
Detta är ett sniffarvin deluxe. Dessvärre leverar inte smaken i närheten av doften.
Total poäng blir 91 (doft 95, smak 87)
En flaska kvar. Blir nog inte långlivad.
thumbnail_20200417_180621.jpg

Magikern

Medlem
2007 Terra Antica Vino Nobile di Montalpucino
Visa bifogad bild 19726
If I could turn back time...but wait.., yes I can!
Det är tacksamt att gå loss på sangiovese och dess kloner med lite ålder; det är vanligen bara att konstatera att det är koncentrerad bittermandel och ännu mer koncentrerade körsbärskärnor i doft och smak och därefter bara att njuta av maten. Men hur var det sen då? Tja i två olika glas uppförde sig vinet faktiskt ganska lika.
Zalto Universal; tydlig doft av lite åldrad sangiovese, intensiv bittermandel och körsbärskärna, lite tjatigt men typiskt, efter ett litet tag även bränt pinjeträ och torkat julgransbarr. Ni vet när man tittar till den nyinköpta granen den fjärde dagen och alla barr har rasat av i en hög på golvet och man börjar sopa ihop dem; den doften. I bakgrunden står det "Tomatsoppa" och väntar på att få kliva fram. Sitter man på ett krigslager kan det vara läge att korka upp i närtid, typ till en söndagslunch den här veckan. I munnen då? Syrligt och det är faktiskt en del kropp kvar och de 14,5% i alkohol är visserligen märkbara men inte störande.
I Gabriel Gold; ja, nu skulle jag ju vilja skriva att det är intergalaktiska skillnader, men det enda som händer är faktiskt att känslan av att Tomatsoppan är på väg att knacka på blir påtagligare. Med andra ord; båda glas presterade bra alternativt att vinet presterade bra i båda glas.
Mark Thomas och Sophienwald fick titta på från läktarskåpet den här kvällen.

Vad åt vi till? Efter att ha gnuggat delar av Nasse med italiensk rub fick de åtskilda av lite metall möta varma träbitar, se "Idag lagar vi"-tråden.

Jag är nyfiken på producentens pinot. Har du provat?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förutom näsblod? ;)

Lite beroende på degorgeringsdatum så klart, men frisk, elegant, mineralig och något fruktig smak. Äpplen (gissningsvis gröna), krusbär och citrus i någon form. Om smaken känns grön går nog doften i rödare toner i form av äpplen och bär och möjligen lite krusbär och citrus även här.
Dottern i Paris skrev på detta vis om denna skumpan:
Jasså, ja alltså för mig så kändes den något strävare eller torrare än en ”vanlig” champagne. Lite ovanlig på så sätt att den kändes lite mindre fruktig än jag är van vid. Men mycket god, flaskan slank ner ;) Sedan så är jag ju inget proffs men vet att jag älskar mineral i vita viner.

The Wall

Medlem
Gilles Robin Crozes Hermitage Albéric Bouvet 2006
40DF285A-6F9F-47A6-9FFF-79173EBDC57D.jpeg

Efter all inspiration om Gilles Robin i tråden var det dags att inventera källaren.
I Zalto Bx; den rökta charken smyger i bakgrunden, får intrycket att det var eneträ som användes vid rökningen. Lite torkade örter finns även med, doften ger lite känsla av ”gammalt vin”. I munnen ganska tunt, viss syrlighet och ingen enorm upplevelse. Vinet funkar, men det är nog inget som ska sparas mycket längre till. Prognosen för det vin som inte dricks upp ikväll är nog dessvärre tomatsoppa, även om det I nuläget inte finns något som indikerar det i doft eller smak.

Poussard

Medlem
OK, som svar på frågan om "cabernet franc-dominerade bordeauxer" fick vi alltså:

Chateau Cheval Blanc som i bra årgångar kostar över 10 000 kr flaskan
Andra förslag på Loire-CF, bland annat ett av de mer svårhittade kultvinerna i världen i from av Clos Rougeard.
En CF från Toskana.
En CF från Sydafrika.

Bra jobbat forumet! :D

Ett cross-tråd-citat men tyckte det var kul att ta med det då jag för snart ett år sen frågade om tips på Cabernet Franc-dominerade Bordeauxer. Nåväl, dricker idag Chateau Maison Blanche Montagne Saint-Emilion 2005. 50/50 Merlot/Cabernet Franc. Jag tycker det här är väldigt bra! Det slår an precis den sträng jag letar efter i CF (grön paprika, grus etc.) men samtidigt har den den typen av mogen frukt och integrerade fat (blandat gamla/nya) som jag kan uppskatta i en Bordeaux men även i en ekad/lagrad Chinon eller Bourgueil. Nån som provat producenten?

Daniel A

Administratör
Ahhh, en söndag på uteplatsen med en bra bok och ett par slattar från helgen.
DSC_1727.JPG

2013 Marie-Pierre Chevassu-Fassenet Savagnin Côtes du Jura Granges Bernard
Efter att ha testat producentens Château-Chalon med välbehag var det bara att korka upp en savagnin i oxiderat stil. Ett bra vin, men de ganska höga förväntningarna införlivades icke. Doftmässigt är det väldigt kryddigt, nötigt och med en kraftig ciderkaraktär. So far so good. Men i munnen blir det lite platt - syran är lite för låg (tror det är årgången?), och det är inte riktigt så kraftfullt som nosen ger skenet av. Men det är på alla sätt och vis en sous voile på savagnin, och det är bra grejer.

2017 Vincent Bouzereau Meursault
Släpptes ganska nyligen på bred front i Sverige. Jag har gillat all vit bourgogne från 2017, så kände att det var ett ganska säkert kort. Och visst var det så. Väldigt klassiskt och typ vad jag förväntar mig av ett byvin (även om jag förväntar mig lite mer för just 400 kr, men allt är relativt). Ganska kraftig stil (utan att vara överdriven), med bra balans redan. Lär växa en del på några år. I valet och kvalet ifall jag ska köpa fler...

The Wall

Medlem
Bouzereau brukar vara pålitlig och jag är väldigt frestad att hamstra fler. Några problem? Tja, jag ligger lång i Felton Road och har just klickat hem ”2 av varje” från Gilles Robin. Bland annat. Å andra sidan, Felton kan man dricka om 5 år och Bouzereau om 15 år. Hmmm, svårt fall, doktorn grät....

M.Grape

Medlem
Leitz Roseneck Riesling 2011: En mycket trevlig, fet och fruktig Riesling; aningen utvecklad men med många år ytterligare framför sig. Fin, lång eftersmak med kittlande syror och mineral. Komplexa smaker av grillad ananas, skiffer, AD-droppar, gula äpplen, bensin och citron- och apelsinskal. Passade mycket bra till vit sparris med hemslagen hollandaisesås.
IMG_20200418_231831_167.jpg

Magikern

Medlem
Liittorai The Haven-2017

Doft: Ung Volnay eller kanske Chambolle-musigny. Frukt och bär men dämpad.
Attack: Tranbär och jordgubbar direkt. Intensitet. silkestanniner och frukt som en bra Premier Cru Volnay från 2015 eller kanske 2010 snarare (hög syra).
Mellansmak: Rätt fyllig och en mycket härlig munkänsla utan tvekan. Tranbär, jordgubbar, smultron, hallon, omani och kanske även osötat vingummi. Syran och balansen är klockren.
eftersmak: mineraler, syra och jordgubbar. medellång.

93 poäng redan idag. Utvecklar detta vinet komplexitet i minst 10 år till är det värt pengarna men inte annars kanske.

v_skogh

Medlem
Senaste tiden har bjudit på en del riktigt trevliga vinupplevelser.
Det som står ut är Promis som var perfekt mogen. Brunellon va första testen, lovar gott. Sasucaru är en stil jag börjar uppskatta men framför allt gör min fru det.
Eikendal va fantastiskt trevlig men kan mycket väl ha varit omständigheterna längst ut på bryggan i Grebbestad i fantastisk solnedgång.
20200407_185751.jpg
20200405_201619.jpg
20200409_205112.jpg
20200410_180035.jpg
20200417_182523.jpg
20200419_182229.jpg

Liittorai The Haven-2017

Doft: Ung Volnay eller kanske Chambolle-musigny. Frukt och bär men dämpad.
Attack: Tranbär och jordgubbar direkt. Intensitet. silkestanniner och frukt som en bra Premier Cru Volnay från 2015 eller kanske 2010 snarare (hög syra).
Mellansmak: Rätt fyllig och en mycket härlig munkänsla utan tvekan. Tranbär, jordgubbar, smultron, hallon, omani och kanske även osötat vingummi. Syran och balansen är klockren.
eftersmak: mineraler, syra och jordgubbar. medellång.

93 poäng redan idag. Utvecklar detta vinet komplexitet i minst 10 år till är det värt pengarna men inte annars kanske.
har prövat The Haven i ett par årgångar och alltid föredragit The Pivot. Men The Haven har just något väldigt balanserat över sig som vore kul att prova med litet ålder. Får se om jag har tålamod nog... Stort tack för denna provningsnot!

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har druckit mycket gott på senare tid och jag har planerat lite noter men idag har vi något särskilt att fira. En "bonsai" tall som min fru ville investera i. Mina investeringar är som ni alla vet på ett helt annat ställe:rolleyes:. Första rosén på terassen efter ett "hard labor" från min sida att få hennes "bonsai"tall i kruka. Fan va jobbigt! Efter dusch och avkoppling avnjöts årets första rosé med utsikt över nykomlingen. Förra årets succé med Clos Tiburen Cuveé Caroline forsätter i år. Ett mycket kompetent vin på alla plan. Det blir påfyllning när årets skörd dyker upp (2018) Jag har deras super Cuvée på väg från Lobenberg som jag ser mycket fram emot.
IMG_3367.JPG

Sebran

Medlem
Den låter riktigt trevlig. Hade gärna provat någon flaska av både -16 och -17. Tycker du att den har likheter med något annat från t.ex chateauneuf eller annan närliggande region?

Nyfikenheten vann till slut och jag har inhandlat 2 flaskor 2016 Gourt de Mautens Vaucluse. Omdömena jag hittade gav ingen bra indikation på det optimala drickfönstret så jag skickade ett mail till producenten och fick följande svar (översatt med Google translate).

"Hello sir,
Thank you for your request.
The 2016 has a very high aging potential, 20 years and more, but it is still accessible, these tannins are soft and sweet accompanied by a nice piece of meat it can be appreciated in its youth, over time it will become more refined and the aromatic complexity will be greater, 6 - 7 years of age and already very good.
Best regards
Jérôme Bressy"

LeChat

Medlem
483BED07-1028-4770-8E1B-DF22B6602788.jpeg

2014 Felton Road Pinot Noir Bannockburn

Intensiv i smaken med mestadels hallon och lakritsfudge. Bra syror. Lite kärvt men angenämt avslut. Det finns lite rökighet och rått kött på doften.
Känns som att denna är i ett bra läge nu. Mer komplex än tidigare och sitter ihop snyggt. Det var nu man skulle börja dricka sina flaskor... inte ta den sista. :rolleyes:

Oscaro

Medlem
Domaine de la Pépière Sevre et Maine Sur Lie Clos de Briords 2018
Initialt rätt stängd doft, men efter en stund i glaset kommer citrus, mineraler, vårblommor, hav och svaga toner av jäst fram. I munnen är syran knivskarp med mycket underliggande mineraler. Ändå relativt rund smak med svaga oxidativa toner som absolut inte stör.

Mycket bra och är otroligt mycket vin för pengarna.
Avnjöts med Skagen, och det är ju svårt att hitta en bättre kombination än skaldjur och muscadet.
8AA679BD-6644-4EC4-A22D-D9BC0B17ECBA.jpeg

Wintermute

Medlem
Domaine de la Pépière Sevre et Maine Sur Lie Clos de Briords 2018
Initialt rätt stängd doft, men efter en stund i glaset kommer citrus, mineraler, vårblommor, hav och svaga toner av jäst fram. I munnen är syran knivskarp med mycket underliggande mineraler. Ändå relativt rund smak med svaga oxidativa toner som absolut inte stör.

Mycket bra och är otroligt mycket vin för pengarna.
Avnjöts med Skagen, och det är ju svårt att hitta en bättre kombination än skaldjur och muscadet.
Visa bifogad bild 19762
Muscadet S&M är klart underskattat. Är det där en favorit, eller finns det någon ännu trevligare?
Dessutom: pluspoäng för klädvalet. Muscadet drickes bäst barfota!

Toppen