Lite av varje efter att internetuppkopplingen har ordnat upp sig. Eller mer korrekt; vi har druckit trots knasande internetuppkoppling. Well, here goes:
2018 Monteraponi Chianti Classico
I något slags Ikea-glas (vi var på resa);
Lite knuten o anonym doft, svedd pinje (det går inte att få nog av den doften), även lite körsbärskärnor. Enformigt? Möjligt. Gott? Ja. I munnen rycker syran fram utan pardon; det börjar vattnas i munnen så det är lika bra att ”putting out saliva with acid” (den låt Bowie förmodligen skulle skrivit om han ägnat lite mer tid till vin). Lite bränd ton i smak och även eftersmak. Vankas fläskytterfilégryta så det blir förmodligen utmärkt.
Visa bifogad bild 21908
2014 Poliziano Viti Nuove
Fortfarande i något slags Ikea som påminner om ”Chianti Classico-glas”; de gamla vanliga misstänkta i form av körbärskärnor, bittermandel och lite bränd pinje. Viss eldighet kan anas, det sticker lite i näsan. Det dyker även upp lite nyregnad ung granbarr.
I munnen; viss eldighet trots blygsamma 13,5%, fin syra, bra smak, viss beska. Doftintrycken går igen harmoniskt i smaken. Poliziano är som vanligt pålitlig (Pålitliziano?)
Visa bifogad bild 21909
2013 Tokara Director’s reserve
I doften, ”lite av varje” som dyker upp i en typisk Bx-blend (67% cab sauv, 16% merlot, 7% petit verdot, 5% cab franc och 5% malbec) parat med lite rökiga toner och aningen bränt trä, dock inte på något negativt sätt. Det är helt klart inte en Bx, utan en egen skapelse baserat på Bx kryddad med lite rök/eld. Cassis och en typisk grön ton kan identifieras (cab franc och petit verdot är skyldiga). Redan på doften anar jag att vinet kommer att kännas eldigt i munnen och när vinet väl är i munnen besannas mina aningar; eldigheten (14,5%) märks tydligt. Fin smak, viss strävet och fungerar utmärkt till stekt (!) entrecôte med vitlökssmör. Skulle jag ha köpt flera? Jajamänsan. Skulle jag ha väntat längre med att öppna flaskan? Ja om jag inte hade flera, nej om jag hade flera eller var nyfiken.
Visa bifogad bild 21911
Visa bifogad bild 21910
2007 Bosquet des Papes (Ch9dP)
I näsan; tät, sötfuktig doft med lite örtighet (svedd timjan och rosmarinkvist) parat med aning salmiak.
I munnen; mineraler, lite salmiak, örterna kommer igen, framför allt i eftersmaken, en del eldighet vilket inte är så konstigt pga 14,5%. Dracks ur ett smalt glas (”Chianti Classico-glaset”), vilket inte gjorde vinet full rättvisa. Lite klantigt av mig att inte ta med vettiga glas eller tänka igenom menyn lite bättre.
Visa bifogad bild 21912
Visa bifogad bild 21913
2012 Ch Mayne Lalande Réserve
Tillbaka på hemmaplan och – häpp! – en flock med nyinköpta
Riedel Sommeliers Bordeaux Grand Cru står och väntar på oss; cassis, ceder och lite kakao. Dessutom dyker det upp en del grön paprika (5% petit verdot och 5% cab franc gör sig påminda även här). I munnen; syra, tanniner, bra smak, fin eftersmak, möjligen lite slank. Känns som att vinet, föga förvånande, vinner på en del tid i lugn och ro.
Visa bifogad bild 21914