Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Akimchik

Medlem
Upplevde alla som provade vinet det på samma sätt? Jag har inte provat 07 själv men enligt cellartracker skall det vara utmärkt idag.
ingen tyckte om de, men jag har för dålig koll på detta vin. Hört mycket om det och var väldigt intresserad av att prova, men folk som vet min smak varnade och sa att de ej trodde det skulle vara mitt typ av vin...

Drucket

Medlem
En middag med rejält mogna viner och fantastiskt god mat hos Studio Nian för någon månad sedan.

allofit.jpeg

🥂Först ut var två champagner, inte särskilt gamla för att vara en del av denna middag.
Inga anteckningar, men ena flaskan var en havsbottenschampagne, lagrad på 60 meters djup i några år. Jag kan inte säga att jag märkte någon större effekt av den exklusiva förvaringen. Slank dock ner fint tillsammans med hummer.

champagnerna.jpeg

Därefter hälldes åldringarna upp:

🍷1899 Château Tourenne

tourenne1899.jpeg

Körsbärstårta, marsipan, gammalt trä, lite madeira. Inget fel alls på den doften.
I munnen är vinet förvånansvärt vitalt, med läder, torv och lite granris, och en fullt levande syra. Inte mycket frukt kvar dock, aningen sötma i eftersmaken.
En fascinerande flaska. En enkel negociantbuteljering som inte har någon rätt att vara vid så här god vigör vid 125 års ålder.

🍷1947 Château Pontet-Canet

pontetcanet47.jpeg

Röd gammelfrukt, cederträ, tobak, skogsgolv, lakritsrot, ingen tvekan om att det här är en bordeaux.
Intensiv smak med nedslipade tanniner, försvinner ganska fort i munnen; har inträtt i pensionärsåldern men fortfarande njutbart till en anrättning på anklever, oliver och mandel.

🍷1949 Pierre Ponnelle Bonnes Mares Grand Cru

bonnesmares49.jpeg

Denna gamla bourgogne är lite grumlig och doftar lakritsbåt, bränt socker, asiatiska kryddor och torkad frukt.
Kryddig smak, frukten är nästan helt borta men en imponerande syra klamrar sig fast; den här flaskan har dock passerat sin topp. Funkar ändå fint till kantarelltoast.
Producenten gick i konkurs 1969.

🍷1959 Château Pavie

pavie59.jpeg

Gammal ädel frukt, motorklippargräs, mandelmassa, och köttgryta med en bouquet garni.
Läskande och energiskt, en komplex smak med bra längd. Mycket bra! 70% merlot.

🍷1961 Château Clos de Sarpe

sarpe61.jpeg

Ännu ett till vin från St Emilion: Körsbärspastiller, plommonbrännvin, kokta bär, lite målarfärg.
Bra frukt, rundare, nästan lite sötma, funkar otroligt bra till maten (vaktel, betor och kryddsky). 85% merlot.

Ytterligare två bordeauxer serveras till lammfilé med spetskål och bakat äpple:

🍷1970 Château Ducru-Beaucaillou

ducru70.jpeg

Svarta vinbär, nässlor, en cigarrlåda fylld med cigarrer, lakritsrot, så klassisk näsa! Suverän doft.
Frisk fin frukt, livligt, elegant och balanserat, små fina tanniner, lång kryddig svans. Fantastisk smak, bäst hittills!

🍷1988 Château La Mission Haut-Brion

missionHB88.jpeg

Svarta vinbär och nässlor igen, gräddig fatdoft, sötaktig tobak, härligt!
Fyllig mörk frukt, trä, tobak, grova rivjärnstanniner, yngre! Mycket gott!

🍷1995 Opus One

opusone95.jpeg

Mörk kraftfull blåröd frukt, både körsbär och lite jordgubbe, nygräddat bröd, tjära och höstlöv, mörk choklad, så fin.
Intensivt och muskulöst, träiga tanniner, mycket fin balans, imponerande längd. Fantastiskt bra!

🍷1998 Château Latour

latour98.jpeg

Mullrande mörk frukt, kirschkörsbär, mörk choklad, rök och läder.
Kraft med hög syra, fylligt men smidigt, med finkorniga tanniner, långt. Gifter sig perfekt med den tillhörande tryffelburgaren.

Ska jag vara helt ärlig hade jag förväntat mig mer av Latour. Kanske är det årgången 1998, en mellanmjölksårgång, som spökar. Opus One FTW ikväll!

Söt avslutning:

🌟1993 Chateau Megyer Tokaji Aszú 5 Puttonyos

megyer93.jpeg

Russin, bivax, honung, plommonlikör, blodapelsin.
Blommig, fyllig, balanserad smak, lite dill i svansen. Gör sitt jobb.

🌟1959 Château Cantegrill

cantegril59.jpeg

Bränt socker, koppargryta, saffran, mandel.
Saknar lite kraft och längd. Fin doft, men smaken sviker lite.

🌟1840 Cantine Florio Marsala Superiore Riserva ACI

marsala1840.jpeg

Sultanrussin, tobak, tjärade rep i ett båthus, julkryddor, knäck.
Stor, varm, komplex, ljuvlig smak, med ett nära på animaliskt drag. En liten citronskalsbeska på slutet bidrar positivt till helheten. Imponerande!
Förmodligen buteljerad på 1960-talet.

Cabernet sauvignon regerade ikväll. Opus One och Latour kämpade väl, med 1970 Ducru-Beaucaillou blev kvällens röda för min del. Perfekt mogen.
Bland de “vita” var det tveklöst 1840 Florio Marsala som ställde sig överst på prispallen.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6730.jpeg

2016 Domaine Charles Audoin Marsannay Les Longeroies

Tät och intensiv med en begynnande mognad som gör frukten lite avrundad och söt. Samtidig har den en bra syra som ger energi och elegans. Aromerna är intressanta, komplexa och jäkligt goda! Det här är en riktigt god bourgogne!

Bra bourgogne behöver inte vara synonymt med vidöppen plånbok. Tror jag gav drygt 300:- för dessa flaskor.
När Marsannay smakar så här…
Det räcker för mig!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fortsätter på temat Bourgogne som inte kostar skjortan (med Bourgogne-mått mätt)
aigrots.jpg

2018 Domaine de Montille Beaune 1er Cru Les Aigrots Blanc: Banan, smör, snäckskal, grapefrukt och gröna äpplen. Elegant och ganska lätt med mycket hög syra och varsamma fat. Mycket njutbart och finns att köpa för €32,50 .

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad kan man hitta på en fredagsafton i London?
Fredagen den 13:e...
Alla jobbmöten avklarade...

🤔🤔🤔🤔🤔

Jo, man kan självklart besöka Tufnell Park Tavern med några medhavda flaskor vin samman med några likasininade. @vintomas och min dotter från Paris, Bruce, Martin (skotte och ägare), Pjaines, Rick och fler människor anslöt allteftersom aftonen pågick. Två flaskor per person var beslutat. Naturligtvis tog jag med mig tre (som blev fyra) och missade "två" gjorde också många andra. Dessutom plunkade vi i oss två extra magnumflaskor mogen Bdx, en Muscadet samt någonting som jag inte klarade av att minnas. Vet inte ens om jag smakade på den då jag naturligtvis beslagtog Muscadetten. Sen kom Martin på att vi borde gå på pub! Från pub till pub. Det fick bli en sån där med två dörrvakter, klibbiga bord och allt sererat ur plastglas. Efter en pint, ett glas raketbränsle och otroligt många glada skratt var det dags att ta taxi hemåt.

Lördagen reste jag nästan en timme för att ta mig till kendoträningen som började 13:30. Jag hoppade uppvärmningen men dängde sedan alla deras senseier 😤

@vintomas översiktsbild:
tufnell.jpg

En ytlig genomgång av vinerna, så långt jag kom i min dokumentation:

PXL_20241213_170737557.NIGHT.jpg

2018 Kutch McDougall Ranch PN, Sonoma. Ung, pampig PN som har allt på rätt plats för att kvalificera in sig i Californiens toppträsk av bättre PN. Rätt rå och ung, men ordentligt god! Han som bidrog med denna flaska har två lådor, och detta var första ploppet. Helt klart ett bra köp!
2021 Ch. Olivier Blanc. Mycket ung. Inte min kopp te. För många nyckelpigelarver gick åt i makandet av detta vin. Kan kanske styra upp sig med några år på rygg, men... Så många badankor i Loire och så lite tid!
2015 Künstler Hochheim Hölle GG. Ung och med fantastiskt mycket umpa-umpa. För mycket för min smak (tänk Muscadet och Clos StHune) men uppskattades högeligen runt bordet.
2021/22 Niepoort Bairrada Lagar de Baixo Quinta de Baixo. Otroligt välgjort vin för då man äter wagyu och vill ha lite hjälp att skära genom fettet. Älskar verkligen den här stilen. Vill jag ha! (Missade årgången och han som tog med sig vinet minns inte ens att han var där...)
2013 Antico Podere Casanova Gandino Toscana IGT. Den här gillade jag inte alls... För lite av allt, förutom av tanninerna som jag uppfattade som rent av stötande.

PXL_20241213_205359952.NIGHT.jpg

2009 Ch Tourteran Cru Bourgeios, Haut-Medoc. A solid Bdx with some maturity. I'd happily drink a lot of this, and I think we all did. Two magnums just disappeared.
2013 Ch La Fleur Haut Carras, Pauillac. Gick att dricka, men lite väl snipig för min smak. Ingen årgång jag aktivt letar efter från Bdx. Detta slott borde kunna göra avsevärt bättre viner under bättre årgångar.
2018 Château Lalande de Gravet "Les Parcelles", St Emilion. Ett riktigt bra Bdx med underbar struktur. Detta kommer sprida glädje under många år framöver. Vi ploppade i oss två flaskor...
2013 Château Andron Blanquet, St Estephe. Gick också att dricka. Men, ingenting för adventskalendern.

PXL_20241213_170627248.NIGHT.jpg

2022 Tiko Estate Rkatsiteli, Georgien. Ett välgjort vin som bara går att älska. Bättre till mat än som dricksvin. Superb struktur, kanske lite kort, men för sig mycket väl till mat.
2022 Pascal Jolivet, Sancerre Rouge. En helt ok PN för den som gillar dessa men ingenting jag letar efter längre. (Gav upp röd Sancerre redan under 80-talet).
1998 Ch Musar, Libanon. (Min - sista - flaska). Vilket antiklimax! Den var helt rent rödfruktig och superpolerad med inslag av vitamintabletter och mindre attrakktiva parfymer. Meh? Och jag som ville ha en hel ranch med kossor och Salubrin!!! Korken kan jag också bara klaga på.
2010 Henschke Mount Edelstone, Barossa. En av kvällens topp-3 enligt mig. Rik, komplex och magiskt elegant kreation som helt klart hör till Australiens Grand Crus. Helt ung och helt utan tecken på mognad. Bör leva många år till.

PXL_20241213_170529077.NIGHT.jpg

2010 Ch Beau-Sejour Becot, St Emilion. (min flaska) En av mina topp-3 för kvällen. Otroligt snyggt gjord Bdx, fortfarande väldigt ungt. Allt är på plats med tanninstruktur som får nackhåren att resa sig av njutning. Detta vinehar många år kvar av att servera stor njutning. Enligt min smak gissar jag tidig platå ca år 2030.
2009 Mas de Daumas Gassac, Languedoc. (min flaska) Som en varm och välpolerad CS utan någon utmärkande personlighet. Iaf en person uttryckte stort gillande och WOTN. Har en till som jag gömt undan till framtiden.
2022/23 Deep Water Wines Big Salt Gewurtztraminer, Oregon. En mycket god bagatell och de flesta tog den blint som en Gew. Gott som phaen! Spännande ursprung!
2008 Ch Pichon Lalande, Pauillac. Mitt WOTN. Decanterades ca 1,5 tim. Har precis allt som jag önskar ur en klassisk Bdx med en oh-my-god-struktur, längd och nivå av komplexitet. De 1000 nålarnas tanniner. 2008 skapar stora mängder klassisk Bdx, me like!
2012 Pascal Jolivet Pouilly-Fumé. (Min flaska.) Ingen minsta tillstymmelse till åldervård på denna. Tvärtom är det en sprittande hommage till sommar och myggbitna ben. En flaska kvar.

...sen ett gäng flaskor som jag inte har varken bilder på eller tagit anteckningar av...

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En middag med rejält mogna viner och fantastiskt god mat hos Studio Nian för någon månad sedan.

Visa bifogad bild 33393

🥂Först ut var två champagner, inte särskilt gamla för att vara en del av denna middag.
Inga anteckningar, men ena flaskan var en havsbottenschampagne, lagrad på 60 meters djup i några år. Jag kan inte säga att jag märkte någon större effekt av den exklusiva förvaringen. Slank dock ner fint tillsammans med hummer.

Visa bifogad bild 33406

Därefter hälldes åldringarna upp:

🍷1899 Château Tourenne

Visa bifogad bild 33394

Körsbärstårta, marsipan, gammalt trä, lite madeira. Inget fel alls på den doften.
I munnen är vinet förvånansvärt vitalt, med läder, torv och lite granris, och en fullt levande syra. Inte mycket frukt kvar dock, aningen sötma i eftersmaken.
En fascinerande flaska. En enkel negociantbuteljering som inte har någon rätt att vara vid så här god vigör vid 125 års ålder.

🍷1947 Château Pontet-Canet

Visa bifogad bild 33395

Röd gammelfrukt, cederträ, tobak, skogsgolv, lakritsrot, ingen tvekan om att det här är en bordeaux.
Intensiv smak med nedslipade tanniner, försvinner ganska fort i munnen; har inträtt i pensionärsåldern men fortfarande njutbart till en anrättning på anklever, oliver och mandel.

🍷1949 Pierre Ponnelle Bonnes Mares Grand Cru

Visa bifogad bild 33396

Denna gamla bourgogne är lite grumlig och doftar lakritsbåt, bränt socker, asiatiska kryddor och torkad frukt.
Kryddig smak, frukten är nästan helt borta men en imponerande syra klamrar sig fast; den här flaskan har dock passerat sin topp. Funkar ändå fint till kantarelltoast.
Producenten gick i konkurs 1969.

🍷1959 Château Pavie

Visa bifogad bild 33397

Gammal ädel frukt, motorklippargräs, mandelmassa, och köttgryta med en bouquet garni.
Läskande och energiskt, en komplex smak med bra längd. Mycket bra! 70% merlot.

🍷1961 Château Clos de Sarpe

Visa bifogad bild 33398

Ännu ett till vin från St Emilion: Körsbärspastiller, plommonbrännvin, kokta bär, lite målarfärg.
Bra frukt, rundare, nästan lite sötma, funkar otroligt bra till maten (vaktel, betor och kryddsky). 85% merlot.

Ytterligare två bordeauxer serveras till lammfilé med spetskål och bakat äpple:

🍷1970 Château Ducru-Beaucaillou

Visa bifogad bild 33399

Svarta vinbär, nässlor, en cigarrlåda fylld med cigarrer, lakritsrot, så klassisk näsa! Suverän doft.
Frisk fin frukt, livligt, elegant och balanserat, små fina tanniner, lång kryddig svans. Fantastisk smak, bäst hittills!

🍷1988 Château La Mission Haut-Brion

Visa bifogad bild 33400

Svarta vinbär och nässlor igen, gräddig fatdoft, sötaktig tobak, härligt!
Fyllig mörk frukt, trä, tobak, grova rivjärnstanniner, yngre! Mycket gott!

🍷1995 Opus One

Visa bifogad bild 33401

Mörk kraftfull blåröd frukt, både körsbär och lite jordgubbe, nygräddat bröd, tjära och höstlöv, mörk choklad, så fin.
Intensivt och muskulöst, träiga tanniner, mycket fin balans, imponerande längd. Fantastiskt bra!

🍷1998 Château Latour

Visa bifogad bild 33402

Mullrande mörk frukt, kirschkörsbär, mörk choklad, rök och läder.
Kraft med hög syra, fylligt men smidigt, med finkorniga tanniner, långt. Gifter sig perfekt med den tillhörande tryffelburgaren.

Ska jag vara helt ärlig hade jag förväntat mig mer av Latour. Kanske är det årgången 1998, en mellanmjölksårgång, som spökar. Opus One FTW ikväll!

Söt avslutning:

🌟1993 Chateau Megyer Tokaji Aszú 5 Puttonyos

Visa bifogad bild 33403

Russin, bivax, honung, plommonlikör, blodapelsin.
Blommig, fyllig, balanserad smak, lite dill i svansen. Gör sitt jobb.

🌟1959 Château Cantegrill

Visa bifogad bild 33404

Bränt socker, koppargryta, saffran, mandel.
Saknar lite kraft och längd. Fin doft, men smaken sviker lite.

🌟1840 Cantine Florio Marsala Superiore Riserva ACI

Visa bifogad bild 33405

Sultanrussin, tobak, tjärade rep i ett båthus, julkryddor, knäck.
Stor, varm, komplex, ljuvlig smak, med ett nära på animaliskt drag. En liten citronskalsbeska på slutet bidrar positivt till helheten. Imponerande!
Förmodligen buteljerad på 1960-talet.

Cabernet sauvignon regerade ikväll. Opus One och Latour kämpade väl, med 1970 Ducru-Beaucaillou blev kvällens röda för min del. Perfekt mogen.
Bland de “vita” var det tveklöst 1840 Florio Marsala som ställde sig överst på prispallen.
Jädrar vilka raringar ni fick njuta!
Där hade jag förmodligen svimmat av upphetsning 🤯

IMG_9264.jpeg

2020 The Eyrie Vineyards Trifolium
Rökighet a la whisky och funky doft överlag.

I munnen är det väldigt snälla tanniner och en bra syra. Balanserat och en slank munkänsla. Återigen en väldigt tydlig rökighet, stall, jordkällare, ek, pepprighet och en liten alkoholhetta. Röda mogna bär finns där också men det är något med den här funky grejen som gör att jag inte riktigt fattar vart jag befinner mig. Får Bordeaux-vibbar, Syrah-vibbar men sippar på en PN från Oregon.

Jag har näst intill obefintlig erfarenhet av området och vet inte om det här är vad du får eller om det producentens grej/vinets profil jag upplever. Någon med insyn?

Hur som haver är det annorlunda och intressant. Gott men förvirrande.

2020 The Eyrie Vineyards Trifolium
Rökighet a la whisky och funky doft överlag.

I munnen är det väldigt snälla tanniner och en bra syra. Balanserat och en slank munkänsla. Återigen en väldigt tydlig rökighet, stall, jordkällare, ek, pepprighet och en liten alkoholhetta. Röda mogna bär finns där också men det är något med den här funky grejen som gör att jag inte riktigt fattar vart jag befinner mig. Får Bordeaux-vibbar, Syrah-vibbar men sippar på en PN från Oregon.

Jag har näst intill obefintlig erfarenhet av området och vet inte om det här är vad du får eller om det producentens grej/vinets profil jag upplever. Någon med insyn?

Hur som haver är det annorlunda och intressant. Gott men förvirrande.
2020 var det katastrofala skogsbrandåret i Willamette Valley då många producenter valde att inte buteljera vin pga rökskadade druvor och vingårdar

katho27

Medlem
Hej, kanske lite off-topic då jag aldrig provat producentens röda.

Dock köpte jag deras Chardonnay årgång 2018 (i september -21 @299 SEK), drack den och köpte fler direkt.
Har verkligen gillat den varje gång sen dess, drack sista flaskan i somras och önskar jag hade köpt lådvis!

LeChat

Medlem
IMG_6743.jpeg

2016 Domaine du Pégau Cuvée Réservée

Drack denna senast sommaren 2020. Då kändes den som en välgjord men generisk chateauneuf. En genuin Pegau är inte generisk, den är gudars dryck! Så kanske att den behövde mer tid för att utvecklas? Dags att prova igen, knappt 4,5 år senare.

Till en början slår lagerblad igenom lite för mycket i doften, men de drar sig tillbaka och istället framträder en mer komplex och köttig doft. Nu börjar jag känna igen min Pegau! I munnen är det en mix av mörk och mer rödfruktig karaktär. Rikligt komplex med garrigue och härliga fattoner (jag brukar säga att Pegau är chateauneuf för bordeaux lovers) med lager på lager karaktär och ett långt avslut. Har nog inte druckit någon Pegau tidigare med så här eleganta drag. Verkligen hög kvalitet i denna årgång och framtidsutsikterna ser lovande ut.

pinoten

Medlem
Gårdagens vin blev en Faiveley Gevrey Chambertin Vielles Vignes 2016, ett av mina "basviner". Smaken är mot hallon och jordgubbar med en del mörka bär inblandat. Känner även en del jord och svampnoter samt en del ek. Medelfylligt med medium+ längd och bra syra.

1734797419679.jpeg

Hade ett mycket bra pris på 399:- när den inköptes för fyra år sedan. Nuvarande årgång (2022) har gått upp till 679:- och med tanke på allmänna prisläget på Bourgogne så är det väl fortfarande att betrakta som bra :-|

Toppen