Vad kan man hitta på en fredagsafton i London?
Fredagen den 13:e...
Alla jobbmöten avklarade...
Jo, man kan självklart besöka
Tufnell Park Tavern med några medhavda flaskor vin samman med några likasininade.
@vintomas och min dotter från Paris, Bruce, Martin (skotte och ägare), Pjaines, Rick och fler människor anslöt allteftersom aftonen pågick. Två flaskor per person var beslutat. Naturligtvis tog jag med mig tre (som blev fyra) och missade "två" gjorde också många andra. Dessutom plunkade vi i oss två extra magnumflaskor mogen Bdx, en Muscadet samt någonting som jag inte klarade av att minnas. Vet inte ens om jag smakade på den då jag naturligtvis beslagtog Muscadetten. Sen kom Martin på att vi borde gå på pub! Från pub till pub. Det fick bli en sån där med två dörrvakter, klibbiga bord och allt sererat ur plastglas. Efter en pint, ett glas raketbränsle och otroligt många glada skratt var det dags att ta taxi hemåt.
Lördagen reste jag nästan en timme för att ta mig till kendoträningen som började 13:30. Jag hoppade uppvärmningen men dängde sedan alla deras senseier
@vintomas översiktsbild:
En ytlig genomgång av vinerna, så långt jag kom i min dokumentation:
2018 Kutch McDougall Ranch PN, Sonoma. Ung, pampig PN som har allt på rätt plats för att kvalificera in sig i Californiens toppträsk av bättre PN. Rätt rå och ung, men ordentligt god! Han som bidrog med denna flaska har två lådor, och detta var första ploppet. Helt klart ett bra köp!
2021 Ch. Olivier Blanc. Mycket ung. Inte min kopp te. För många nyckelpigelarver gick åt i makandet av detta vin. Kan kanske styra upp sig med några år på rygg, men... Så många badankor i Loire och så lite tid!
2015 Künstler Hochheim Hölle GG. Ung och med fantastiskt mycket umpa-umpa. För mycket för min smak (tänk Muscadet och Clos StHune) men uppskattades högeligen runt bordet.
2021/22 Niepoort Bairrada Lagar de Baixo Quinta de Baixo. Otroligt välgjort vin för då man äter wagyu och vill ha lite hjälp att skära genom fettet. Älskar verkligen den här stilen. Vill jag ha! (Missade årgången och han som tog med sig vinet minns inte ens att han var där...)
2013 Antico Podere Casanova Gandino Toscana IGT. Den här gillade jag inte alls... För lite av allt, förutom av tanninerna som jag uppfattade som rent av stötande.
2009 Ch Tourteran Cru Bourgeios, Haut-Medoc. A solid Bdx with some maturity. I'd happily drink a lot of this, and I think we all did. Two magnums just disappeared.
2013 Ch La Fleur Haut Carras, Pauillac. Gick att dricka, men lite väl snipig för min smak. Ingen årgång jag aktivt letar efter från Bdx. Detta slott borde kunna göra avsevärt bättre viner under bättre årgångar.
2018 Château Lalande de Gravet "Les Parcelles", St Emilion. Ett riktigt bra Bdx med underbar struktur. Detta kommer sprida glädje under många år framöver. Vi ploppade i oss två flaskor...
2013 Château Andron Blanquet, St Estephe. Gick också att dricka. Men, ingenting för adventskalendern.
2022 Tiko Estate Rkatsiteli, Georgien. Ett välgjort vin som bara går att älska. Bättre till mat än som dricksvin. Superb struktur, kanske lite kort, men för sig mycket väl till mat.
2022 Pascal Jolivet, Sancerre Rouge. En helt ok PN för den som gillar dessa men ingenting jag letar efter längre. (Gav upp röd Sancerre redan under 80-talet).
1998 Ch Musar, Libanon. (Min - sista - flaska). Vilket antiklimax! Den var helt rent rödfruktig och superpolerad med inslag av vitamintabletter och mindre attrakktiva parfymer. Meh? Och jag som ville ha en hel ranch med kossor och Salubrin!!! Korken kan jag också bara klaga på.
2010 Henschke Mount Edelstone, Barossa. En av kvällens topp-3 enligt mig. Rik, komplex och magiskt
elegant kreation som helt klart hör till Australiens Grand Crus. Helt ung och helt utan tecken på mognad. Bör leva många år till.
2010 Ch Beau-Sejour Becot, St Emilion. (min flaska) En av mina topp-3 för kvällen. Otroligt snyggt gjord Bdx, fortfarande väldigt ungt. Allt är på plats med tanninstruktur som får nackhåren att resa sig av njutning. Detta vinehar många år kvar av att servera stor njutning. Enligt min smak gissar jag tidig platå ca år 2030.
2009 Mas de Daumas Gassac, Languedoc. (min flaska) Som en varm och välpolerad CS utan någon utmärkande personlighet. Iaf en person uttryckte stort gillande och WOTN. Har en till som jag gömt undan till framtiden.
2022/23 Deep Water Wines Big Salt Gewurtztraminer, Oregon. En mycket god bagatell och de flesta tog den blint som en Gew. Gott som phaen! Spännande ursprung!
2008 Ch Pichon Lalande, Pauillac. Mitt
WOTN. Decanterades ca 1,5 tim. Har precis allt som jag önskar ur en klassisk Bdx med en oh-my-god-struktur, längd och nivå av komplexitet. De 1000 nålarnas tanniner. 2008 skapar stora mängder klassisk Bdx, me like!
2012 Pascal Jolivet Pouilly-Fumé. (Min flaska.) Ingen minsta tillstymmelse till åldervård på denna. Tvärtom är det en sprittande hommage till sommar och myggbitna ben. En flaska kvar.
...sen ett gäng flaskor som jag inte har varken bilder på eller tagit anteckningar av...