Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Foley

Medlem
IMG_6260.jpeg

Patrick Piuze Chablis Les Forets 1:er cru 2020. Inköpt tidigt 2022, så flaskan har ca 3 år i vinkylen.
Gyllengul färg. Fortfarande piggt även om det märks att den fått lite tid på korken. Bra syra, mkt smak. Liten stenig och mineralisk. Gul och vit frukt. Något besk i avslutet, vilket drar ner betyget hos mig. Jag satte 4.1⭐️ på vivino. Härligt vin!

The Wall

Medlem
Jag funderar också på om dom inte riktigt klarar lång lagring eller om de tidigare årgångarna inte riktigt var där än. Jag har provat den två gånger, båda ca 7-9 år gamla (2014 och 2016), tyckte om den bägge gångerna.
Jag är inne på exakt samma spår.

LeChat

Medlem
IMG_6940.jpeg

2021 Fontodi Chianti Classico

Fruns spaghetti bolognese kräver ett gott italienskt. En Fontodi CC. Årgång 2021 är nog t o m snäppet bättre än många tidigare årgångar. Dock är kvaliteten jämn år efter år och det gör den till en no brainer här hemma.

Har köpt tre lådor i denna årgång. Av tidigare årgångar har jag oftast köpt två lådor och vet att de brukar gå åt utan problem. Så att säkra upp med ytterligare en låda i en stark årgång känns helt rätt.

matage

Medlem
Le Grappin Savigny Les Beune -18
IMG_3062.jpeg

Hemlagad drottningsylt på skogshallon står för primärfrukten för att övergå i mossa/undervegetation, en skvätt kaffe och sedan rönnbär som får stå för en mycket uppfriskande syra. Nästan mjölksyre-pirrande på tungan. Faten drar åt eneträ och ligger fint i linje med skogstemat och tanninerna är snygga läder/mocka-artade men prominenta.
Kraftigare än jag förväntat mig med lång eftersmak. Tappade lite nerv till dag 3z

Väldigt gott just nu och satt som en smäck till ankbröst med apelsin-sauterad rödkål och en driva riven fryst ankleverterrine.

Långt bättre än jag väntat mig att med tanke på att jag tyckte de vita i Caviste-lådan var lite bleka.
Det påminner mig också varför jag egentligen inte gillar blandlådor eftersom jag gärna haft en låda av bara det här vinet ;)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Le Grappin Savigny Les Beune -18
Visa bifogad bild 34135

Hemlagad drottningsylt på skogshallon står för primärfrukten för att övergå i mossa/undervegetation, en skvätt kaffe och sedan rönnbär som får stå för en mycket uppfriskande syra. Nästan mjölksyre-pirrande på tungan. Faten drar åt eneträ och ligger fint i linje med skogstemat och tanninerna är snygga läder/mocka-artade men prominenta.
Kraftigare än jag förväntat mig med lång eftersmak. Tappade lite nerv till dag 3z

Väldigt gott just nu och satt som en smäck till ankbröst med apelsin-sauterad rödkål och en driva riven fryst ankleverterrine.

Långt bättre än jag väntat mig att med tanke på att jag tyckte de vita i Caviste-lådan var lite bleka.
Det påminner mig också varför jag egentligen inte gillar blandlådor eftersom jag gärna haft en låda av bara det här vinet ;)
Visst är det gott med riven anklever över ankbröstet o bourgogne till 😍🥰

En bättre lördag: 26 grader och sol, lätt bris. Vinprovning på Mulllineux/Leeu Passant i Franschoek följt av en bättre lunch.

IMG_0166.jpeg

Vi prövade i stort sett hela linjen, på bilden flera av de röda vinerna.

Mina favoriter var single terroir Chenin blanc (Granite, Iron och Schiste) från 2023 - de var alla koncentrerade, fin syra och med all den oomph och perfekta balans som man kan förvänta sig av topp notch Chenin blanc (att det inte någon gång sticker av mot vare sig krusbärsbeska eller tropisk marmelad). Iron kändes som en syntes av den djupa litet honungssöta frukten i granite och den mer syradrivna, lätt fänkålsanstrukna Schiste. Dricka inom närmaste fem åren - Iron. Med 10 + år i källaren - Schiste.

Bland de bästa bland de övrig vinerna var "The Leeu Passant" (ej på bild). (60 % Cabernet Sauvignon, 20 % cabernet franc, 20 % cinsault) - elegant, len cab franc lyser igenom med sin svartvinbärsbuskparfym och grönbladiga gräsighet i munnen. Finns någon lätt sötaktig kryddighet precis som en ton i bakgrunden när man vet vad det är man dricker, men annars hamnar man mer i Loire än i Kalifornien. Strukturen finns där men ett fint hantverk döljer detta. Kommer bli mycket fin efter något decennium i källaren. Den var dock ett bra snäpp upp i pris (2150 rand) jämfört med Chenin Blanc:erna (som låg på 810 rand) och de utmärkta single terroir Syrah (som låg på 1480 rand).

Ganska stor skillnad på Syrah-vinerna - granite 2022 kändes mycket trevlig, men lättare, mjukare och som ett annat sorts vin, medan Iron och Schiste 2022 hade mer struktur och power. Litet strama just nu, behöver säkert 10 år i källaren. Också utmärkta.

Mathias

Medlem
20250402_195636.jpg

Masterclass Barolo provning under föregående veckan.
1. Elio Grasso - Gavarini Chinieri 2012,
2. Azelia - Margheria 2013,
3. Aldo Conterno - Bussia Colonnello 2015,
4. M. Marengo - Riserva Brunate 2016,
5. M. Marengo - Riserva Brunate 2017,
6. Elio Grasso - Ginestra Casa Maté 2018

1. Elio Grasso 2012 -
Dofter: Läder, lakrits, mogna körsbär.
Smaker: Plommon hallon, peppar. Mjuka tanniner. Bra ålder och redo att drickas. 4.4/5 94/100
2.Azelia -
Dofter: Körsbär, tobak.
Smaker: Lakrits och körsbär. Påtagliga men balanserade tanniner. 4.2/5 92/100
3. Aldo Conterno -
Dofter: Ek och hallon.
Smaker: Ek, hallon, nypon och våta löv. Ganska mycket tanniner och garvsyra. Är tydligen inte lagrad på ny ek, men jag upplevde smaken som sådan. Välgjord men inte enligt min smakprofil, dock majoritetens kvällens vin. 4.0/5 90/100
4. M. Marengo 2016 -
Dofter: Körsbär, earl grey, sötma
Smaker: Körsbär, läder. Mjuka och balanserade tanniner. Kvällens bästa vin enligt min bedömning. 95/100 4.5/5
5. M. Marengo 2017 -
Dofter: Hallon, körsbär, svagt ek.
Smaker: Plommon, nypon. Påtagliga tanniner, men balanserade. Ett helt annat vin smakmässigt än 2016, men fortfarande väldigt bra. 4.4/5 94/100
8. Elio Grasso 2018
Dofter: Jordgubbar och lingon.
Smaker: Hallonsaft. Mycket spetsiga och spretiga tanniner, behöver nog några års lagring för att mjukna till. 4.1/5 91/100

Domaine Hauvette Cornaline 2013

En oortodox blandning av grenache, syrah och carbernet sauvignon från Provence. Jag är inte övertygad tyvärr. Det finns inget obehagligt i detta vinet men det saknar all form av ryggrad. Det är snällt och bussigt som Håkan Larsson hade sagt. Lite i samma stil som Grange des Peres (som jag anser vara det mest överprisade vinet alla kategorier).

hauvette.jpg

Vingubben

Medlem
IMG_6157.jpeg

Domaine Labet, Cotes de Jura, Fleur Chardonnay 2015

Ordentligt kraftpaket med ett avslut som innehåller både grapebeska och vitpeppar. Alkoholen ger ett lätt genomslag men balanseras fint med eken. Frukten drar mot grillad citron, honungsmelon och omogna päron. Tycker att Labet ibland blir lite för funkiga men den här är på rätt sida. 93p

Toppen