Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
BYOB 25 04 11 ”Utvalda franska druvor”

@Fredrik L , @mnor , @Patrik Sellin , @Tommy , @vintomas samt undertecknad (The Wall) samlades hemma hos Patrik Sellin för en BYOB på temat "Utvalda franska druvor". De Utvalda Druvorna utgjordes av pinot noir, syrah, merlot, chardonnay, sauvignon blanc samt marsanne. Vinerna skulle innehålla minst 80% av en av druvorna för att kvalificera sig. Med bara sex druvor att välja på skulle det här ju bli en buslätt match och någon humble pie fanns inte på menyn. Trodde vi.

Fram med de folierade flaskorna och upp till servering; vi som inte hade med oss något bubbel fick hälla upp bubbel, de som inte hade med sig vitt fick hälla vitt och den som inte hade med sig rött fick hälla rött. Blint så det förslår. Vi ägnade oss även åt poängsättning; i mousserande omgången fanns bara tre viner och varje provare delade ut 2 poäng till det vin som denne ansåg vara ”bäst just nu” och 1 poäng till det vin som var ”näst bäst just nu”. I omgångarna med flera viner delades poäng ut med 3 poäng till bästa vin, 2 poäng till näst bästa och 1 poäng till tredje bästa vin.

Innan vi startade kvällen fick vi ett kalibreringsvin att fundera över; ljust gul med dragning åt vitt, lite mineral, lite citrus, lite Ahlgrens bilar och blåstencil i doften. I munnen ordentligt syrlig, lite platt i smaken, neutral men bra, klart godkänd. Lite som en blandning av enkel Bourgogne och Chablis. Något förenklat som ledtråd ”lite av en B-druva i regionen”.

2022 Les Domaines de la Tassée d’Or Bourgogne Aligoté

Trevligt och korrekt, ett fyndinköp av kvällens värd.

Kalibreringsvinet.jpg

Kalibreringsvinet höll en fin kaliber.

Första omgången – bubbel

Första mousserande

Gul med dragning åt det mörkgula hållet. Mogen karaktär i doften med smöriga toner och lite grillad citron samt ett litet stick av något okänt, kanske vattenbaserad målarfärg. Romrussin, kaffe och torkad fisk dök även upp i doftpaletten. I munnen äpplig, generös mousse samt något godisartat som drar åt målarfärgshållet. Bröd och röda äpplen fanns också med i paletten.

Eftersom det fanns inslag av något lite tuggbart tänkte jag chardonnay, kanske med inslag av macabeo och jag hamnade sålunda i Spanien. Andras gissningar gick åt blanc de noirs-hållet.

NV Paul Déthune Champagne Grand cru, buteljerad april 2011, degorgerard januari 2014.
100% pinot noir, så blanc de noirs var ju spot on. Vinet inkasserade 4 röster och totalt 7 poäng.

Andra mousserande
Klar och ljust gul till färgen. I doften tydlig Granny Smith, nougat, citron och mineral. Munmässigt riktigt pigg, frisk, syrlig, nougat och citron, varav generöst med den sistnämnda – det var på gränsen till att bita i en citronklyfta.

Granny Smith är för min del en tydlig indikation på chardonnay och blanc de blancs så där hamnade jag. En provare identifierade ovanligt små bubblor, vilket tydligen inte är helt ovanligt i Italien, och hamnade i Franciacorta.

2012 Hervé Dubois Champagne Grand cru
Blanc de blancs, tja rätt ute är ju trevligt, men årgången hade jag aldrig fått till om jag försökt. Vinet inkasserade 3 röster och totalt 5 poäng.

Tredje mousserande
Till färgen klar och ljust gul. I doften något besk med tydliga äppeltoner som ju längre tid vinet fick i glaset drog allt mer åt äpplemust. Äppelskrutt och citrus, gröna och gula äpplen fanns med, liksom blommig med viss mognad. I munnen syrlig och frisk med citrustoner, påminde mig om c-vitamin brustablett med citrussmak, lite fylligare än tidigare viner.

Även här skyllde jag på att äpplena pekade på blanc de blancs. Lite fylligare än tidigare viner, kanske en pinot noir ändå?

2008 Savart La dame de coeur Champagne premier cru, degorgerad 27 oktober 2013.
Blanc de blancs igen, alltid något. Inkasserade 5 röster om totalt 6 poäng.

Bubbel-omgång.jpg

Generöst med bubblor i alla dess former och mognare åldrar.

Andra omgången – vita

Första vita

Klar, ljust gul med dragning åt vit till färgen. En diskret doft av avfyrat krut, mineral, en grönaktig ton och efter ett tag fäller vinet ihop sig och blir lite anonymt. Kanske en antydan till gummibandston och druvkärnor. I munnen initialt medelsyra, men efterhand vaknar syran till liv och prefixet ”medel” trillar bort. Lite intetsägande och harmlös för min del.

Jaha. Jag funderar på om det skulle kunna vara mitt atypiska vin eller om det är något annat. En andra och tredje sniff gör att jag hamnar i Chablis och chardonnay. Andra är inne på chardonnay-spåret med sauvignon blanc som gardering, vilket jag tycker låter mycket klokt.

2021 Crystallum The Agnes Chardonnay
Hm, det här drack vi ju hemma för inte alltför länge sedan och var ganska besvikna över det, vi hade förväntat oss lite mer umph och fyllighet, det här var ju på gränsen till vita vinernas svar på Carlsberg. Kvaliteten är det inget fel på , men lite mer karaktär hade ju inte plågat smaklökarna. Vinet inkasserade 2 röster och totalt 3 poäng.


Andra vita
Mellangul till färgen. I doften smörig med smörkola på toppen, grillad citron och inslag av vaniljsocker. I munnen ”träig” och tydliga smöriga toner i eftersmaken, inte alls tokig. Syrlig och fin, förefaller även ha viss ålder. Äpplig och gulfruktig med mineralitet hördes runt bordet.

Här funderar jag på en ekad sauvignon blanc eller en chardonnay innan jag bestämmer mig för sauvignon blanc; först Bordeaux, men de brukar inte sällan ha lite mer sémillon och lite annan struktur och när Sydafrika föreslås som ursprungsland hoppar jag glatt på det förslaget. Andra är inne på att mineraliteten och syran lutar åt marsanne och även det känns inte helt galet. Någon hittar kolaremmar, smörighet, nougat och vanilj och placerar det som en chardonnay från Kalifornien.

2021 El Enemigo Chardonnay (Mendoza)
Aha! Faktiskt inte helt olikt chardonnay från andra sidan Anderna tycker jag när jag vet vad det är. Inkasserade 6 röster och totalt 11 poäng.


Tredje vita
Klar, ljust gul. Anonym doft till en början. Hm, det här kan vara mitt vin, är min första tanke, men eftersom jag trodde att även första vinet kunde vara mitt så borde det vara fritt fram för mig att gissa. Efter ett tag kommer det fram citronmeliss och lite nyplockade smultron. En viss parfymerad ton med blommig karaktär infinner sig efter lite ytterligare sniffande. Fläder, krusbär, citrus och konserverad persika hörs. I munnen syrlig med drag av syren, bra vin men lite intetsägande, ytterligare en kandidat till vita vinernas Carlsberg.

Efter lite funderande torde det här väl ändå kunna vara en snäll sauvignon blanc? Andra hittar mineralvatten och apelsin och lutar åt marsanne, liksom de som hittar fläder, sten, gröna äpplen och en metallisk friskhet. Kan det vara en tidigt skördad marsanne eftersom det finns lite gröna toner, typ en vit Crozes? Kattpisset saknas för att det ska yla sauvignon blanc. En provare hittar blommighet, fläder och lite svartvinbärsblad och sätter vinet som sauvignon blanc.

2022 Claude Riffault Sancerre Les Chasseignes
Japp, det var mitt vin och en biodynamisk sauvignon blanc beter sig just såhär. Perfekt vin för den som inte gillar sauvignon blanc men som ändå vill dricka det. Inkasserade 2 röster och totalt 4 poäng.


Fjärde vita
Klar mellangul färg. I doften rejält med avfyrat krut, tydlig bränd ton, rökighet och tjära. I munnen kommer de brända tonerna igen i smaken, nästan som att slicka på gammal kreosotimpregnerad sliper. Mycket syrlig. Om viura hade varit med skulle det kunna varit ett alternativt, men mycket talar för chardonnay, men jag tycker nog att den är för rökig för en Nya världen-chardonnay. Det kanske är en sauvignon blanc med mycket ek, förmodligen med mera ek än vin i faten. Många är inne på chardonnay-spåret och jag tänker inte säga emot, jag hade dessutom tankarna på det hållet också.

2011 Vasse Felix Heytesbury Margaret river Chardonnay
Tjosan! Här var det ek av och när jag fick se flaskan var det ju helt logiskt, nästan. Ett annat vin som påminner om stilen är faktiskt Kumeu River Estate Chardonnay. Kul att 2011 håller ihop och presterar så pass väl, om man har ett krigslager i källaren känns det inte som någon brådska att konsumera flaskorna i närtid. Inkasserade 6 röster och totalt 13 poäng.


Femte vita
Bärnstensfärgad med dragning åt en osedvanligt svår söndag morgon. Doft av suddgummi och rönnbär samt bärbaserad gelé och äpplejuice. I munnen besk och bärgelékänslan kommer smygandes och efter ett tag kommer även alkoholen smygandes och vinet blir lite eldigt. Har helt klart en hel del ålder. Trots den något sågande beskrivningen är vinet, förvisso ”gammalt” (nåja) men korrekt och lite kul på sitt sätt, men det passar inte riktigt mig. Eller som jag uttryckte saken ”det känns bara k-märkt”.

Inte en blekaste, eller i det här fallet snarare mörkaste, aning om vad det kan röra sig om. Mina erfarenheter av marsanne är inte något att skryta med så det känns som en lämplig gissning i sammanhanget. Andra är inne på liknande spår – svårplacerat.

1999 M Chapoutier Ermitage ”Le Méal”
Marsanne! Såklart, vad lätt det var! Ähum… Nja, för mycket ålder för min del för det här vinet. Inkasserade 2 röster och totalt 5 poäng.

Vita omgången.jpg

Vitt och brett i alla former. Att vi gillar ekplankor framgick tydligt av poängen.


Dags för mat! I traditionens anda hade värden förberett Gratin Parmentier på oxsvans och som vanligt var det en ypperlig anrättning. Vidare hade provarna haft med sig en blandning av medhavda charkuterier och ostar som också dukades fram; allt inmundigades tillsammans med de mousserande och vita vinerna.


Tredje omgången

Första röda

Ljust röd, lite dragning åt tegelton i kanten. I näsan; skogstoner, lite gröntonig örtighet, kulspetspenna och Bugg-tuggummi. Eldighet anas i doften och det dyker upp jordighet/jordkällare samt mineraler i form av dammig grusväg. I munnen känns vinet lite eldigt och obalanserat, syrligt och lite småtrist. Andra provare hittar tanniner som sticker ut, vinet spretar, vilket jag tycker är en passande beskrivning. Det finns även hallon, rödfruktighet, jordgubbar.

Börjar ana att det här kan vara mitt vin, men det visar sig finnas ytterligare en tänkbar kandidat till titeln ”mitt vin” så jag kan instämma i gissningarna på pinot noir. Svalt klimat och Nya Världen föreslås och det låter inte helt galet tycker jag.

2015 Weingut Heitlinger Königsbecher Pinot Noir GG
Japp, det var mitt vin som gjorde mig besviken. Kanske blir bättre med ålder (vinet alltså), men det vette tusan. För 449 beskattade sekiner vill jag ha lite mer harmoni i glaset, helst med en garanti att inte råka ut för en Truppmina 12 från Bourgogne. Inkasserade 1 röst och totalt 2 poäng.


Andra röda
Kompakt och mörkt röd till färgen. Doftar torr wellpapp, tack och lov, blyertspenna som drar åt cederhållet, tobak som i ett tomt mjukt John Silver-paket. Det smyger fram rökt chark så småningom. I munnen viss eldighet, lite eukalyptus och viss mynta i eftersmaken. Förefaller ha viss ålder. Andra hittar körsbär, glöggkryddor, söta bär, peppar, vanilj, russin, syra, bläck/fatbeska.

Jaha, vad gör man av det här då? Det finns inga alarmerande tanniner att tala om, men de kanske har polerats ned av tidens tand? Jag landar nog ändå i en merlot. Andra kloka tankar runt bordet är syrah, vilket jag håller med om när jag läser igenom noteringarna igen. Shiraz från Australien, låter inte heller som en tokig gissning, någon hittar salmiak och hamnar i södra Frankrike. Ålder och viss portvinskänsla kombinerat med russin och hög syra, alkohol bortåt 13.5% och uppåt.

2002 Felton Road Pinot Noir Block 3
Känns som en atypisk pinot noir, Felton Road brukar normalt sett överprestera, men den här kändes som att den hade framtiden bakom sig, ”med moms” dessutom. Inget fel på vinet, snarare på de egna förväntningarna när jag fick se flaskan. Inkasserade 2 röster och totalt 4 poäng.


Tredje röda
Ljust röd, även här antydan till tegelton i färgen. Doften är fruktig kryddig, typiska pinot-toner all over in the bowl. Fin, balanserad doft, kakao dyker lustigt nog upp samt en liten diskret vaniljton kombinerat med te och torkade rosor. I munnen hittar vi också lite kakao, viss eldighet och kryddig. Det här är ju finfint! Andra provare hittar hallon, smultron och generella omdömet är ”Bra!”.

Vad gissar vi på? Tja, i en del pinot-provningar i AuZone brukar det mesta vara finfint och i slutet är det alltid Felton Road som tar hem spelet så min gissning blir helt enkelt pinot från Nya Zeeland och Felton Road. Plättlätt! Andra provare är inne på Sydafrika eller Kalifornien och en tidig skörd. En rödbärighet kombinerat med körsbär skulle kunna indikera Kalifornien. Alla förslag låter kloka så det är ju bara se vad det är.

2018 Crystallum Mabalel Pinot Noir
Jamen, där ser man, vilken revansch för Crystallum. Vinet är ju finfint, kanske inte den där finstämda elegansen som man kan hitta i Bourgogne, men ack så gott det är. När det här dyker upp till försäljning följ en klok recensents råd, visserligen för ett annat vin, men det passar in även här ”Köper man inte det här är man dum i huvudet.”. Inkasserade 6 röster och totalt 16 poäng.


Fjärde röda
Klar röd till färgen. Doft av bläckpennabläck, och märkligt nog lite Päronsplit och potatisskal. Tycker mig hitta en cederton i bakgrunden. Smaken påminner om en kallsup i poolen, upplevs som lite snällt men samtidigt aning eldigt med viss grön stjälk i eftersmaken. Andra provare hittar jord, jasmin, vitpeppar, mynta och ek, rökt bacon och olivspad och plommon.

Vad gissar vi på? Jag tänker mig en syrah med viss ålder. Andra är inne på en enkel merlot från Bordeaux, någon hittar viol och navigerar till norra Rhône. Allt låter klokt i mina öron.

1996 Château le Gay (Pomerol)
Att det var viss ålder stämde ju i alla fall för min del, men det var ock det enda. Inkasserade 6 röster och totalt 7 poäng.


Femte röda
Röd, kompakt, nästan på gränsen till opak. Doftmässigt grön stjälk, lite rökighet, bläck, plastpåsar och nyskalade potatisskal. En provare hittade doften av biltvätt vilket var spot on; exakt så här brukar vår bil lukta när man kört ut ur tvätten och kliver ur bilen för att eftertorka bilen på några ställen. I munnen viss beska, lätt syltsaftig, lite grönaktig ton. Andra provare hittar rökighet, salmiak, tanniner, björnbär, rödblå frukter, ung fruktig doft. Även mörka frukter, gröna toner och parfymighet dyker upp. Det känns helt klart som ett ungt vin.

Några kloka gissningar? Rökigheten och potatisskalen placerar mig i norra Rhône och den lilla grönaktiga stjälkigheten kan tala för att det finns en liten skvätt viognier med i glaset, är vi i Crozes? Eller i Australien som en annan provare föreslår, vilket ju också låter som en klok tanke. Syrah känns väl som huvudspåret för de flesta.

2013 Petrolo Galatrona (merlot)
Och uppfintade på läktaren sitter vi och betraktar oss själva. 100% merlot. 100% fel (jag tror inte att det var någon som hade merlot på kartan). Normalt sett brukar jag ha lite svårt för ung italiensk merlot, men den här slank ner utan alltför stora protester. Blir förmodligen fantastisk, eller nåja, kanske snarare alldeles utmärkt, om ytterligare 10-15 år. Inkasserade 3 röster och totalt 7 poäng.

Röda omgången.jpg

Gott rött. Och rött kort för gissningen på sista vinet.

Här trodde vi att vi var färdiga för kvällen, men @vintomas halade fram ett bonusvin.

Till färgen brunaktig med en grön ton i kanten, ”diarréfärgad” var det elegantaste jag kunde komma på, men vid närmare eftertanke skulle jag kanske sagt ”mogen Madeira” istället. Ganska frisk doft med drag av getingbo. I munnen dadlar och lite eldigt, påminner lite om hostmedicin med bra syra, inte alltför tokig sötma.

Bonusinfo inför gissningarna; flaskan var försluten med kronkapsyl och utanpå den en plastkork (tänk tandkrämstubskork). Vi gissade på ungefär allt; syrah gick bort, kanske en merlot, men med den bruna färgen borde det väl vara ett vitt vin? Chardonnay? Kanske, men troligen inte, snarare sauvignon blanc eller marsanne. Väl?

2003 Weingut Antoniushof Rauenthaler Rothberg Spätburgunder Weissherbst Beerenauslese

Jahapp, i princip den enda druva som vi inte gissade på – pinot noir. Nåväl, ändå lika kul att få prova vinet. Om man fick blodad tunga verkar det finnas att få tag på på ebay i Tyskland visade det sig efter lite snabb googling. Av förklarliga skäl delades inga poäng ut för detta enstaka vin.

Bonusvin.jpg

Inte en marsanne. Inte en sauvignon blanc. Inte en chardonnay. Inte en syrah. Inte en merlot. Utan en pinot noir. Såklart.

Sammanfattningsvis; jämnt i mousserande omgången, Vasse Felix och El Enemigo körde över resten av det vita fältet och i röda omgången gjorde Crystallum pulvermos av sina medtävlare. Som traditionen bjöd fick vi tugga i oss en hel del humble pie, alltid lika nyttigt. Att vi bara hade sex druvor att välja på under kvällen visade sig inte göra gissningarna särskilt mycket lättare, men lika kul var det ändå.

Stort tack för utmärkt arrangemang och värdskap @Patrik Sellin och stort tack till samtliga för intressanta analyser och diskussioner runt bordet, det är alltid mycket värdefullt att höra andras tankar och intryck.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6946.jpeg

Väderleken tillåter grillning så ikväll blir det enkel grillmiddag med fläskkarré, chorizo, tzatziki och pommes.
Tänkte att ett par rejäla franska rödpang skulle kunna matcha.


2016 Château Montus

Härlig frukt och bra struktur och utan adrenalinstinna tanniner. Fyllig med smakrik komplexitet. Lite vanilj finns kvar men egentligen inget störande i denna fasen där allt sitter ihop.

Njöt en Tempier för drygt en vecka sedan och gillar man Bandol så gillar man förmodligen även Brumonts genuina viner.
Tycker ofta att runt en 10 år brukar vara en trevlig fas att börja dricka dem, sen kan de hålla 10+ år till om man så önskar.


2016 Domaine de Thalabert

Mer utvecklat än Montus på alla sätt, och Thalabert är slankare, elegantare och inte alls så kraftfullt som jag minns det.
Fattonerna är snyggt integrerade och det känns som att årgången präglas av finess och mindre av kraft.
En citruston sticker ut, annars ganska karaktäristisk syrah.

Två härliga flaskor, Montus & Thalabert. Mycket vin för pengarna!
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
IMG_1680.jpeg


2013 Bartolo Mascarello Barolo
Decanted 2 h prior to tasting. Red fruit, dark cherries, orange peel, flowers, tea, stone. Very intense, with marked acidity. Not as exceptional as the last bottle, but still astonishingly good. The impression this time was a little less of the red bright fruit and much more weight and density. This vintage should likely continue to develop in a good direction for many more years – the material is all there.

95 p


2005 Château Montrose
Decanted 3 h prior to tasting. Blackcurrants, green pepper, dark chocolate, tobacco, earth. Fully packed with dark fruit and leathery tannins. Powerful but not loud. Be mindful about the temperature, quickly loses energy when warming up too much. Can be enjoyed with a good decant now but probably better to wait a few years as it is leaning towards being a bit tight.

94 p
 

LeChat

Medlem
2005 Château Montrose
Decanted 3 h prior to tasting. Blackcurrants, green pepper, dark chocolate, tobacco, earth. Fully packed with dark fruit and leathery tannins. Powerful but not loud. Be mindful about the temperature, quickly loses energy when warming up too much. Can be enjoyed with a good decant now but probably better to wait a few years as it is leaning towards being a bit tight.
Har själv ett par flaskor av denna men det låter som att de kan ligga ett tag till.
 

katho27

Medlem
Fick i fredags av en slump dricka Produttoris Barbaresco 2020 både till lunch och middag - det gjorde då inte ont alls.

Upplevde det som fantastiskt tillgängligt och bjussigt trots dess ungdom. Härligt vin!
Gifte sig (av kärlek) såväl med lunchens pärlhöna (polenta, sky, parmesan och fänkål) som med lammentrecote och franska potatisgratin på kvällen.
Inga noter i dessa sammanhang, men när jag kikar på not från @Patrik Sellin från släppet 29. november finns som väntat inte mycket att vare sig tillägga eller opponera mot.
 

The Wall

Medlem
2007 Kaesler Cabernet Sauvignon

Vi var föga förvånade sugna på grillad entrecôte förra helgen och dessutom sugna på cabernet sauvignon så det blev till att leta upp några lämpliga kandidater. Först ut en förmodad eukalyptusierad australiensare. Som vanligt är det alltid av outgrundlig anledning någon form av småstress direkt efter att korken dras; mat ska fixas, dukning ska arrangeras (nåja) osv och under middagen är TTTN (tid till tasting notes) av sociala skäl dessvärre reducerade till ett minimum. Nåväl; here goes.

Riedel Veritas Bordeaux; tydligt mogen doft, mynta dominerar och det känns inte som att det är överdrivet mycket druvkaraktär som klarar av att titta fram. Kan det bli bättre i munnen? Tja, även här har vi mogen karaktär och ett lite syltsaftigt intryck, men ändå fullt drickbar. Mnja, kanske inget förstaval ikväll. Kan ett annat glas underlätta?

Riedel Veloce Syrah; klart snällare mynta än i Veritas och ett elegantare intryck. Den mogna karaktären kvarstår, tack och lov, men har en behagligare framtoning i Veloce än i Veritas. I munnen har vi en lätt eldighet, viss strävhet och möjligen lite klen kropp, men myntan dominerar och tar till slut över. Ett annat glas då?

Skam den som ger sig; vinet åker ner i Zalto Bordeaux; klart öppen doft, om än lite väl anonym, bortsett från myntan som gör sitt bästa för att fylla ut kupan, vilket den lyckas med. I munnen då? Tja, en väl utslätad myntasoppa är väl det snälla omdömet.

Här gav vi upp och släppte tankarna på ytterligare glas och vände oss med korkskruven i högsta hugg åt en annan flaska.

Vi drack vinet över några dagar med förhoppningen om att myntan skulle dämpa sig något, men icke. Det var en ihärdig mynta som hängde kvar och som trängde ut eventuella tendenser till tomatsoppa. Inte så mycket att skriva om de efterföljande dagarna.

20217 Kaesler cab sauv.jpg

Tomatsoppa? Nope, men eukalyptussoppa.
 

The Wall

Medlem
2022 Rust en Vrede Cabernet Sauvignon Estate Vineyards

Eftersom vi inte tyckte att myntasoppan passade särskilt bra till grillad entrecôte letade vi rätt på något annat och ögonen landade på ett vin som vi korkar upp ungefär 15 år för tidigt, men just nu hade vi inte tid att vänta.

Veritas Bordeaux; här har vi i första hand smörkola och i andra hand lite svarta vinbär. Jodå, det här kan nog blir rätt bra ändå. I munnen har vi strävhet, syra och eldighet, varav det sistnämnda förvånar lite; alkoholhalten är lägre (14%) än Kaesler (14,5%). Hur blir upplevelsen i ett annat glas?

Zalto Bordeaux; Initialt mineral av modellen dammig grusväg samt ett lite alkoholstick i näsan och blåstencil. Svarta vinbären finns där, men de håller sig väl gömda. I munnen har vi strävhet och eld samt viss del svarta vinbär.

Veloce Syrah; Om man uppskattar tydlig blåstencil framför svarta vinbär är det här rätt glas. I munnen syrlig och möjligen lite matt, men slutliga omdömet blir ändå ”ok”.

Även det här vinet fick hänga med över några dagar och tja, det blev varken makalöst bättre eller hopplöst sämre, kanske lite mer anonymt sista dagen. Pålitligt och stabilt, men inget finlir eller elegans och det passade ju bra till maten så det kändes onödigt att vara missnöjd.
2022 Rust en Vrede Cab sauv.jpg

Pang på köttbiten så att säga!
 

LeChat

Medlem
IMG_6948.jpeg

2015 Massolino Barolo

Så här efter 10 år har den fått en lite sötare frukt med aromer av bl.a. körsbär, mogna fräscha jordgubbar, tranbär och lakrits. Även mynta träder fram efter en längre kontakt med luft. Syran är på topp och tanninerna ganska beskedliga.
Inte så mycket mognadskomplexitet men i en väldigt fin drickfas.

På tallriken blir det kycklingfilé, bacon, pasta och en gräddig sås med citron och örter.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 34185
2015 Massolino Barolo

Så här efter 10 år har den fått en lite sötare frukt med aromer av bl.a. körsbär, mogna fräscha jordgubbar, tranbär och lakrits. Syran är på topp och tanninerna ganska beskedliga.
Inte så mycket mognadskomplexitet men i en väldigt fin drickfas.

På tallriken blir det kycklingfilé, bacon, pasta och en gräddig sås med citron och örter.
Spot on kombination mat+vin.
 
1.jpg


Bourgogne Bonanza! – ett försökt till introduktion av det klassiska Bourgogne tillsammans med/för vänner. Chardonnay och pinot noir från Chablis och Côte-d'Or – ingen gamay, alligoté eller annat jox med andra ord.

Flight 1: Tre vita, ej blint:

Jean-Paul & Benoît Droin Chablis 2023

Ljusast i färgen, men mer gul än din typiska ståltankade Chablis. Bra frukt och mineralitet och lagom fyllighet tack vare lite ek. Tycker att detta är ett mycket bra village-vin. De få som tyckte Narvaux:en var för mycket föredrog denna.

Anne Gros Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits Cuvée Marine 2022
Från ett läge ovanför Vosne-Romanée. Nu luktar det klassisk vit Bogge, gul frukt och drag åt det tropiska. Bra kropp, ganska rakt-på-sak, ek i bakgrunden. Inte särskilt komplex. Har druckit många bättre Bourgogne Blanc och med tanke på priset (439 pix) är det ingen fantastisk QPR.

Louis Jadot Meursault Les Narvaux 2022
Gyllene i färgen. Maffig doft av tropiska frukter och viss ek. Det går igen i smaken, rejäl frukt. Eken är lite kantig och ointegrerad, men det kommer ge sig med tiden. De flestas favorit. Många ”wow!”, ”nu snackar vi!” osv. Kvällens vita. 92p.

2.jpg


Flight 2: Rödvinsdags! Tycker Jadot är en hyfsat genomsnittlig producent, kanske åt det lite lättare hållet, så de passade bra för ändamålet. Förutom Bourgogne Rougen var det 2016 rakt igenom, i princip bara vingårdslägena som skiljde åt alltså. De dracks halvblint:

Louis Jadot Volnay 1er Cru Santenots 2016
Fin, kryddig doft med röda bär. Bra struktur, rätt hög syra, körsbär och lite läder. Elegant, relativt ung och representativ för Volnay.

Louis Jadot Coucent des Jacobins Bourgogne Rouge 2022
Ljusast i färgen, svagast doft. Tunnare och enklare i stilen. Lite syrlig och kantig med kort, lätt körsbärssmak. Tveklöst kvällens enklaste vin, men inte helt illa givet 239:-.

Louis Jadot Clos Vougeot GC 2016

Fin, parfymerad och komplex doft av körsbär och mogna jordgubbar blandat med kryddor. Med lite tid blommar doften ut ordentligt! Mediumkropp, bra syra. Syrliga körsbär mixat med lite mörkare dito. Ung. Smaken dröjer sig kvar länge, till skillnad från 1er cru:erna. Trillar inte av stolen men ett habilt vin är det, definitivt WOTN. Typ 92-93p.

Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes 2016
Lite ”middle of the road”. Varken för lätt eller för djup med de förväntade dofterna och smakerna: bra frukt, körsbär, lite ”forest floor” och sötare kryddor. Trevlig, men de andra två har mer karaktär.

Vilket vin var Grand Cru:n då? Sex gissade på Boucherottes, även om de flesta tyckte Vougeot:en var godast (!?). Fyra satte GC:n, två gissade på Volnay:en. Ingen gissade på Couvent des Jacobins (puh, jag kan behålla mina vänner 😅).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Har nu läst in mig lite på röd 1969 Bordeaux

I min klena hjärna hade jag mest avfärdat årgång 1969 som en svår och relativt svag årgång i Bordeaux. Särskilt i jämförelse med de mer hyllade grannarna 61, 64, 66 och 70. Vädret var ostadigt: en kylig vår, följd av en blöt sommar och ett ojämnt höstväder. Det gjorde att skördarna blev sena och att de flesta druvorna ej nådde full mognad. Dessutom ssk på vänstra stranden.

De bästa producenterna som hade råd att göra ett skoningslöst urval skapade viner med elegans, låg alkohol, hög syra och en förmåga att åldras med grace snarare än kraft. Det blev ingen årg¨ng för Parker-poäng, men idag lever de bästa flaskorna alltså vidare som djupa visdomar snarare än kraftpaket.

1969 Château Talbot, 100?p

Korken kom ut i två delar som ett sorts symboliskt omen om att forntiden blev nutid tack vare nytt syre. Tegelröd, med en transparent kant som lutade svagt mot brunt, typ patineratd mässing. Och så: explosionen. Köket förvandlades till ett meditationscentra för vinsniffning.

I nosen: en Bdx-mosaik av CF-paprika, solvarmt tyg, tobaksblad, snygg BDX-jord och klassisk fruktkompott från en svunnen epok. Inte en oxidativ ton i sikte. Inget trött, inget skrumpnat. Snarare som om att flaskan själv dragit ett djupt andetag innan den öppnades: "Nu är det dags!"

I munnen: fullt mogen, ja! Med vibrato och ett mjukt crescendo! Coloratura snarare än bombastiska tenorer. Syrligheten löper som ett vältränat stråk över gommen. Texturen är slank, elegant, med en ryggrad av stillsam kraft. Det mest överraskande? Att detta vin utan tvekan kunde spela andrafiol till havskräftor och pilgrimsmusslor – som om röd Médoc skulle ha en hemlig relation med Stilla Havet.

Slutet är långt, sammansatt, och bjuder på en lugn triumf. Till och med min starkt mogen-bordeaux-skeptiska hustru kapitulerade i vördnad. Detta vin är ett samtal med tiden och 1969 hade väldigt mycket mer att säga än väntat. Fattar inte HUR sätta poäng på detta. Skall meditera över det under några dagar, och se var jag hamnar.

2002 Numanthia, 98p

Tinta de Toro | 100+ år gamla stockar | 19 månader ny fransk ek | 14,5 %

Normalt produceras ca 50-60 000 flaskor av Numanthia, men år 2002 producerade man bara lite drygt 4000 flaskor.
Självklart var jag mycket tacksam åt att ha fått tag i en flaska av detta sällsynta vin! För sällsynt har en tendens att kännas lite extra eftertraktansvärt :cool:

Eller vin och vin? Det är egentligen inte ett vin, det är en spansk Potemkin. Det blir extra tydligt då den dricks sida vid sida med Talbot. Född i det mycket tveksamma vinåret 2002, där spanska områden famlade, tog Numanthia chansen att mejsla ut något oväntat: ett mästerverk med muskler och manér.

Färgen är fortfarande tät, som en vallgrav av bläck runt ett slott. Men skenet bedrar: bakom fästningen finns graciös finess.

Doften bjuder på ett spektakel: kolad körsbärsfrukt, torkade rosenblad, krossade kryddor, chokladpulver, cigarettpapper och gammalt sadelläder. Som att sniffa på ett bibliotek där någon nyss släppt ner en brinnande körsbärspaj på en matta med kryddor.

I munnen? Monumental. Men inte plump. Här dansar mogen plommonfrukt med peppriga, kalkiga tanniner som vägrar släppa taget men aldrig bits. Istället bjuder de motstånd med klass. Syran finns där som en perfekt koordinerad dirigent i bakgrunden som håller hela orkestern i balans. En touch av värme, men aldrig alkoholstinn. Det är Toro med polerad intensitet. Hyser också en liten pang av beska. Precis min smak!

Eftersmaken? En procession. Körsbär, plommon, lakrits, kryddor, dammig mineralitet och ett sus av rostad ek. Och choklad. Och... kanske en viskning från en cigarrlounge där tiden stannat.

Jag älskar hur Numanthia alltid är ett muskelpaket. Här finns kraft, i stora lass, men också klass, nyans och viljestyrka.

Ett vin som får vilken stek som helst att rodna.

PXL_20250413_112646713.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ensamfredag och jag rycker upp flaskor där hoppet om en bra upplevelse är infinitesimalt

Barbi Brunello di Montacino 1970
Odrickbar vinäger

Cantenac Brown Margaux 1970
Lite övermogna plommon i dammig skål på ålderdomshemmet. Inte helt stendött men orkar bara ett glas.

Bra med en nykter fredag efter gårdagen

Visa bifogad bild 34174
Välkommen till geriatriken. I jämförelse dricker jag uppenbarligen mest bara purunga viner 😍
 

LeChat

Medlem
IMG_6960.jpeg

2009 Château Batailley

Ledighet, lammstekstid och fint väder. Så ikväll får det bli grillade lammsteksskivor och bordeaux. Smaskens!


Doften är komplex med lager på lager känsla, med klassiska markörer som bl.a. svart vinbär, ceder, tobak, grön paprika och blyerts. Mycket detsamma i smaken men inte lika öppen som i doften.

Semimogen och utan några tertiära aromer att tala om. Milda tanniner och med en aptitretande syra.

En härlig Pauillac från 2009!
 

KimHartman

Medlem
IMG_1686.jpeg


2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino

Decanted 1.5 h prior to tasting. Came from a cold cellar and was still slightly chilled when tasted, which was to the wine’s advantage. Intense tart red fruit including red currants and cherries, citrus, stone, cinnamon, pine tree, and a whiff of solvent. There is a touch of pleasant bitterness, like that of orange peel, nicely contrasting the fruit. A lighter package, but still with a tannic bite at the end. There is loads of energy here. If you don’t get along with some of the extracted, dark, and oaky Brunelli, chances are you will absolutely love this. It is a gorgeous wine, and drinking very well after a decant. Should have bought more!

93 p
 
Visa bifogad bild 34193

2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino

Decanted 1.5 h prior to tasting. Came from a cold cellar and was still slightly chilled when tasted, which was to the wine’s advantage. Intense tart red fruit including red currants and cherries, citrus, stone, cinnamon, pine tree, and a whiff of solvent. There is a touch of pleasant bitterness, like that of orange peel, nicely contrasting the fruit. A lighter package, but still with a tannic bite at the end. There is loads of energy here. If you don’t get along with some of the extracted, dark, and oaky Brunelli, chances are you will absolutely love this. It is a gorgeous wine, and drinking very well after a decant. Should have bought more!

93 p

Varför skriver du på engelska och läser böcker som är sunkiga översättningar från engelska till svenska?
🤔
 

KimHartman

Medlem
Varför skriver du på engelska och läser böcker som är sunkiga översättningar från engelska till svenska?
🤔

Jag skriver alltid noterna på engelska för att majoriteten på Cellartracker ska kunna ha nytta av dom (jag postar samma noter här som där). Antar att du skriver dina noter på svenska, men kan inte minnas att jag läst några av dom. Kan du länka till någon? Vore kul med lite inspiration!

Har du läst Rands böcker i fråga på både engelska och svenska? Imponerande i så fall! Vad exakt är sunkigt med översättningen? Övervägde vilket språk jag skulle välja, men med tanke på innehållet och längden (719 respektive 1166 sidor), valde jag svenska. Kanske dags att ta tag i originalen? 😊
 
Om man är en Bordeauxälskare med något begränsad budget så kan man inte köpa stora slott i stora årgångar, utan får försöka hitta mer oväntade viner som råkade bli bra i svaga årgångar. Klassiska exempel som tyvärr alla känner till är t.ex Chateau Palmer 1983 och 1999 och Angelus 1994.

Runt 15 år sen kände jag en som jobbade på Kjaer-Sommerfeldt i Köpenhamn som tipsade om att Chateau Poujeaux hade gjort ett oväntat bra vin i den svaga årgången 1997. Vinet kostade väl runt en dansk 100-lapp då och var otroligt bra, men fullmoget. Jag vet inte hur många flaskor av detta som vi drack, men det var biff-och-bea vin under ett par år säkert.

Nu dök det upp på Idealwine för 30 euro stycket och jag fick ett sting av nostalgi. Hur har det åldrats? Faktum är att det känns nästan opåverkat av tiden. Det är Bordeaux av en gammal stil, med en mogen cassisfrukt, lite sadlar, stram pennvässare, en smula rökt cigarr och en markerad syra. Hur de lyckades packa in den söta och täta frukten i detta vin anno 1997 (när nästan ingen annan lyckades) är ett mysterium. Detta vinet kommer segla fram fint i källaren i 10 år till. Slottet bytte ägare runt 2008 och blev mer mainstream, har inte provat det efter bytet. Som upplevelse idag = 91 poäng

Poujeaux.jpg
 
Last edited:
Toppen