Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stenhård träning med två 8 dan senseier (typ Yoda) och fler 7 dan än vad man hinner med under 90 minuter. Då jag själv är bara 6 dan, finns i det närmaste oändligt mycket att lära

Träningen började med att dojons tre 7-dan senseier som nästa vecka går upp till 8 dan, körde en sk TACHI-AI, dvs graderings. Feedback från två 8-dan senseier. Galet vacker och stilfull kendo. Dock extremt sällan som privatister klarar av den högsta graden. Inte ens polisproffs är garanterade att klara graden. Pass rate är under 1%.

Min takeaway är att jag kan få även 8 dan senseier att under- och överreagera på min SEME. Det gör det roligare att kämpa på 😎🔥

Och det gör jag.

Firandet i afton var en pizza från Pizza-La. Peperoni Rubber (Lover) och två flaskor.

PXL_20250426_164549425.PORTRAIT.jpg

Först ut mitt första möte med en hingst från Madiran:

2017 Château Montus, 92p
Startade svagt efter Plopp, med swullen frukt och kort existens. Kändes industriellt och trist. Två timmar senare når äntligen tanninerna fram. Satan i gatan vad vackert det nu blir! Det här kommer växa vilt och vackert under många år.

Rekommenderar alla att avnjuta en flaska ny, men spara skatterna tills 10+ år framåt.

pinoten

Medlem
Här blev det Shiraz till grillade kyckling-drumsticks och vingar.

1745688133093.jpeg

Langmeil Orphan Bank 2012

I doften hittar man eukalyptus och mörk frukt. I smaken plommon, björnbär, blåbär, vanilj, lite menthol och en viss pepprighet. Ganska bra längd och relativt fylligt men inte för mycket. Tanninerna är helt integrerade och som en smekning. Kanske lite låg syra. 91-92p.

katho27

Medlem
Två vita viner, båda riktigt goda, men två helt olika djur!

fwse0418.jpg

2020 Antinori Cervaro della Sala
Första flaskan för mig.
Maffigt! I munnen frukt som ananas, melon, bra mineral, lyxig ek.
Ja, lyxigt intryck - kanske nästan lite over the top, men med balans ändå. XXL.

2019 Riffault Les Chailloux
Femte och tyvärr sista flaskan.
Rik men laserskarp med mineral, krusbär, lagom syra och fin balans.
Inte i närheten av nåt kattpiss.
Känns dagsfärsk, hade kunnat leva länge.

Bastardo

Medlem
2019 Istine Chianti Classico

Flaska -> karaff 45 min -> glas.

Gabriel Gold; knuten, hittar de gamla vanliga (fin kombination av bittermandel och körsbärskärnor) med tillägg av lite nougat (fransk nougat från Marabou). Munnen; syrlig och lite eldig (14%), medelfylligt, ingen vådlig ek-attack, lite väl besk på egen hand men troligen bra till kvällens hemgjorda pizza.

Zalto Universal; doftmässigt liknande intryck som i Gold, dock aningen mer knutet intryck plus en oväntad floral/parfymerad ton. Mun-mässigt verkar vinet landa längre bak på tungan när det kommer in i munnen och ger ett lite beskare intryck, inte helt olikt albedoen (den vita delen av skalet i citrusfrukter). Även om det bara är myt med olika smakmässiga zoner på tungan känns det ändå beskare än i Gold. Lite stramare känsla än Gold, men helt ok.

Kvällens glas blir Gold. Universal gör inte bort sig, men kommer ändå en liten bit efter.

Godkänd, men möjligen i enklaste laget.

Jag hittade på JR flera mycket bra omdömen av Istine Chianti Classico. Och han som gav sitt omdöme, heter Walter Speller, så han verkar ha en lite annan uppfattning. Årgången är naturligtvis den samma, så det är inte alltid så ett dyrare vin är godare, men så klart handlar det om vilken smak man har och vilka krav man har för vinet. Men jag kan ärligt sagt inte komma på någon Chianti Classico som skulle kunna bräda Istine, med tanke på vad den kostar … :D Ett glas ganska billigt vin kostar lika mycket på krogen,vad en hel flaska kostar!

Bastardo

Medlem
Två vita viner, båda riktigt goda, men två helt olika djur!

Visa bifogad bild 34272

2020 Antinori Cervaro della Sala
Första flaskan för mig.
Maffigt! I munnen frukt som ananas, melon, bra mineral, lyxig ek.
Ja, lyxigt intryck - kanske nästan lite over the top, men med balans ändå. XXL.

2019 Riffault Les Chailloux
Femte och tyvärr sista flaskan.
Rik men laserskarp med mineral, krusbär, lagom syra och fin balans.
Inte i närheten av nåt kattpiss.
Känns dagsfärsk, hade kunnat leva länge.
Jag gillar Pouilly-Fumé kanske ännu mer än Sancerre, men det är synd att utbudet är ganska skralt på bolis.

Toppen