SV: Idag dricker vi
I helgen åts det god mat. Och dracks vin.
I fredags gjorde jag egen pasta med salsiccia, charlottenlök, karl johansvamp, salvia, rosmarin - allt serverat med en vinbéchamel.
Kompisen, som inte är vinintresserad, skulle köpa vin. Till maträtten hade han valt en Douglas Green Cabernet Sauvignon Merlot, ett nytt ekologisk vin. Färgen blå, med låg intensitet, doften fruktig med någon bränd ton, smaken ganska lätt, fruktig, något eldig och en suspekt syrlig ton. Oavsett vad det kostade så var det inte prisvärt... Tillsammans med den krämiga béchamelen och de kryddiga korvarna funkade det dock bättre än på egen hand.
På lördag visste kompisen att vi skulle grilla och då hade han valt ut Lindemans merlot. Färgen kompaktare än gårdagens vin om än samma blåa nyans. Doften extremt fruktig, nästintill syltig. Smaken fruktig, låg strävhet, balanserad syra. Vad skulle man göra för att få det bästa ur det här vinet? Kryddade köttet rikligt, köpte en färdig bearnaise med benämningen "hot", wokade färskpotatis tillsammans med det som var kvar från salvia- och rosmarinkrukorna. Jag försökte helt enkelt göra maträtten hetare för att den extrema fruktigheten skulle få fylla en funktion och även denna gång fungerade vinet bättre tillsammans med mat. Med någon nära-livet-upplevelse var det inte...
Mitt i allt elände finner jag två ljuspunkter: Dels är det intressant att dricka det en genomsnittskonsument dricker. Visst, vinerna var "hyggliga" men mitt liv är för kort för att dricka "hyggliga" viner. Dels så har jag hela helgen gått och blivit extremt sugen på en god flaska vin. Tyvärr blir det först nu på kommande lördag som jag har tid att laga en godare måltid men jag har redan nu börjat fantastiera om vad jag ska äta och dricka - och förhoppningsvis kommer det vara långt ifrån helgens vinupplevelse...