SV: Idag dricker vi
Var och käkade på Esperanto igår med en polare. Orkar inte skriva två separata inlägg om vin och mat så allt får hamna här.
Sammanfattningsvis kan jag säga att det var jävligt trevligt och väldigt gott, både mat och vin. Var nog faktiskt, vad jag kan minnas, mitt första stjärn-besök. Eller iallafall det enda i modern tid. Tog inga noteringar, som vanligt, så försöker sortera ut smakintrycken.
Nåväl, först fick vi in ett glas champagne,
Bereche et Fils NV Extra Brut Reserve. God, torr och lite brödig vill jag minnas.
Sen en väldigt finstämd
2006 Vouvray Clos de Rougemont från Vigneau Chevreau. Stack inte ut på några sätt men satt som gjuten till maten som var lika finstämd.
Sen: En fint mineralig bourgogne
2007 Saint-Aubin 1er Cru från Pierre-Yves Colin-Morey
1996 Côte de Jura Blanc från Château d'Arlay. Lagrad i 7(!) år på gamla ekfat...trots det inte överväldigande ekig. Kraftfullt, gott och med, en såhär i efterhand, nötig doft (kunde inte placera den då). Det jag minns bäst är ju doften.
NV Nikkori Umeshu från Kino Tsukasa Brewery i Japan. Plommonvin...en ny erfarenhet för mig, och faktiskt riktigt gott. Funkade bra tillsammans med anklevern som det serverades till.
Efter det fick jag min första sherry (tror jag, kan inte minnas att jag druckit det tidigare). Kan inte säga att det var en helt angenäm upplevelse. Vinet hade en nästan bitter bränd ton, samt en liten hint av gåslever (likt Moet 55:an) i "bakkanten". Blev betydligt beskedligare tillsammans med maten.
NV Oloroso Antique Fernando de Castilla
Sen en grym och riktigt drickvänlig italienare
2002 Rosso di Montalcino från Cupano Montalcino och
1999 Gruaud-Larose och riktigt god, dock lite mer sluten än den jag fick förra veckan. Förklarades av att mitt glas kom från en nyöppnad flaska, och med lite luft så blev den återigen riktigt bra. Bra, elegant mogen bdx helt enkelt.
Avslutningsvis en
2007 Riesling Eiswein från Huber Traisental och en
2004 Wzeigelt Schilfwein från Hans Tschida. Båda riktigt goda, som söta viner brukar vara efter massa vin och mat
Menyn finns på hemsidan. Jag var riktigt nöjd med besöket, maten, vinet och servicen. Bäst var den kantarellbakade langoustinen och Nebraska Striploin.