CH
Medlem
SV: Idag dricker vi
Började kvällen med en Henriot -96 som var väldigt trevlig på näsan men tokigt ung i smaken. Håller helt med i hur Sjödin beskrev den nyss och kommer nog vänta några år innan det är dags för nästa flaska.
Därefter var det en provning som hölls av Bruwer Raats från Raats Family Wines. Jag hade träffat honom dagen innan och redan provat igenom hans viner men denna gång gick vi igenom allt lite grundligare och i betydligt trevligare miljö än en vinmässa.
Sterhuis - Sauvignon Blanc 2008
Tropisk frukt, kiwi, fikon, burk päron
Sterhuis - Chardonnay 2007
citrus, honung, tropisk frukt, kryddor och creme brulée
Raats Chenin Blanc 2008
Honung, päron, smörkola och citrus
Raats Original Chenin Blanc 2009
Melon, ananas, grönt äpple, citrus
Raats Original Red Blend 2008
Svarta vinbär, kakao och tobak eftersmak
Raats Cabernet Franc 2007
Mörka bär, körsbär, plommon, tobak, kanel, mörk choklad
MR de Compostella 2006
Mörka bär, kanel, anis, grön paprika, grym balans och bra tanniner.
Idag har vi hela släkten från min far sida på besök som ska inledas med en mindre provning av röda viner. Vad det är som kommer provas har jag ingen aning om eftersom det är min far som plockat fram flaskorna men jag gissar att det kommer att bli en del flaskor från deras resa till Italien i sommras och det plockades hem ett antal lådor Brunello så man hoppa ju på det självklart.
Började kvällen med en Henriot -96 som var väldigt trevlig på näsan men tokigt ung i smaken. Håller helt med i hur Sjödin beskrev den nyss och kommer nog vänta några år innan det är dags för nästa flaska.
Därefter var det en provning som hölls av Bruwer Raats från Raats Family Wines. Jag hade träffat honom dagen innan och redan provat igenom hans viner men denna gång gick vi igenom allt lite grundligare och i betydligt trevligare miljö än en vinmässa.
Sterhuis - Sauvignon Blanc 2008
Tropisk frukt, kiwi, fikon, burk päron
Sterhuis - Chardonnay 2007
citrus, honung, tropisk frukt, kryddor och creme brulée
Raats Chenin Blanc 2008
Honung, päron, smörkola och citrus
Raats Original Chenin Blanc 2009
Melon, ananas, grönt äpple, citrus
Raats Original Red Blend 2008
Svarta vinbär, kakao och tobak eftersmak
Raats Cabernet Franc 2007
Mörka bär, körsbär, plommon, tobak, kanel, mörk choklad
MR de Compostella 2006
Mörka bär, kanel, anis, grön paprika, grym balans och bra tanniner.
Idag har vi hela släkten från min far sida på besök som ska inledas med en mindre provning av röda viner. Vad det är som kommer provas har jag ingen aning om eftersom det är min far som plockat fram flaskorna men jag gissar att det kommer att bli en del flaskor från deras resa till Italien i sommras och det plockades hem ett antal lådor Brunello så man hoppa ju på det självklart.