This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mmm skrev:Ja, 1995:an borde vara perfekt (aldrig provat dock). Efter en koll i inventingslistan ligger det Las Cases 1983, 1996 och 2002 i min källare. Någon som provar någon av dessa nyligen?
Intressant.Mmm skrev:Detsamma! Cordierepoken lär vara Gruaud Larose storhetstid - och visst räknas inte GL som en av de största längre. 1983:an får 89 poäng i kväll, lite väl ålderssyrlig för en "outstanding" ranking. Likväl en fin upplevelse, och doften är liksom allt jag behöver i en gammal stall-Bordeaux.
El burro grande skrev:Intressant.
GL är tillsammans med Ducru det BX slott jag provat flest årgångar av om vi borstser från de fem stora.. 83 är överraskande nog en av de minst bra GL jag provat. För mig gjordeG L grymma viner mellan 90 - 2000. Har inte börjat öppna mina 04 och framåt ännu men fatproven från senaste besöket för några år sedan var riktigt bra. Det finns folk här som är bättre på det där än jag som säkert kan ge en bättre upptarering på slottet.
Cordier har väl aldrig varit ett namn som borgar för exceptionell kvalitet i vad jag provat, då har det utöver GL varit mest deras St Emilion gerjer som i regel varit under förväntan.
Själv blev det en Clerc Milon 2000 häromdagen. Den minst imponerande klassifierade BX 2000 hittils, å andra sidan har Clerc Milon aldrig varit en favorit, för klen frukt och för mycket fat på det.
83an gillar jag trevligt vin som är på topp nu, 96an provade jag för ett tag sen var lite besviken på den (jmfr med Parkers omdöme) fortfarande snål och outvecklad, 02an aldrig provat, 75an var det länge sen jag provade har en kvar! Av övriga årgångar som jag druckit är 85an är helt fantastisk och 90an magisk ;DMmm skrev:Ja, 1995:an borde vara perfekt (aldrig provat dock). Efter en koll i inventingslistan ligger det Las Cases 1983, 1996 och 2002 i min källare. Någon som provat någon av dessa nyligen?
Krug88 skrev:En flaska Krug NV på Rose runt 2 på morgonen när vi alla var galet tankade.
För övrigt stötte någon till mig, så mitt glas drog rakt i backen...
Väl spenderade 3 000kr
Hahaha, mycket möjligt!anders skrev:Det var inte så att någon stötte PÅ dig och att du av pur förvåning tappade glaset... ;D
Jos skrev:Beaucastel -04 igår, helt ok.
Var i facket och konstaterade att det låg en Moet NV från typ 70- eller 80-talet där som inte är min... CH, är det din?
Elvis skrev:Var på Le Boudin Blanc i London idag på en sen lunch. En riktigt bra fransk bistro som varmt rekommenderas.
Det blev Gosset Grand Réserve till förrätten och sedan Château Gruaud-Larose 2003 till huvudrätten. Gosset är en gammal favorit och det här var en riktigt bra flaska. Gruaud-Larose var en ny bekantskap som var riktigt trevlig.
Efter lunchen gick vi förbi Fortnum & Mason och tittade på champagneutbudet. Krug 1995 på magnum för 320 pund (290 pund om man köper ett case!). Veuve Cliquot Rare 1988 för 70 pund. Bollinger GA 2000 för 60 pund. Selosse Substance, Rosé, VO och Initial. De har ett väldigt trevligt utbud även om de flesta är ganska dyra. Ska flyga ner till Spanien med bara handbagage imorgon så jag kunde tyvärr inte köpa något.
CH skrev:Stämmer bra. Får plocka med den nästa gång jag är uppe dvs om du inte druckit upp den innan dess.
Jos skrev:Nejdå, den ligger säkert. Kanske att jag tar ut en liten hyresavgift i form av en provsmakning senare
shorepower skrev:Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1998, kvartsmagnum
Doftar av bröd, röda äpplen och mineraler. Några sötare frukter kan skönjas. . Smaken äpplen, bröd, citrus och krita. Tidiga mognadstonder men kan lätt ligga 3-4 år till.
Pomerol skrev:Ha, ha, du var snabb du.
Elvis skrev:I kväll blir champagne på magnum:
Legras & Haas B.d.B. 2004
Pol Roger 1998
J. Selosse 1998
Bollinger GA 1992
Vilmart & Co Coeur de Cuvée 1992
Pierre Peters Cuvée Speciale 1988
Dom Ruinart 1988
Heidsieck & Monopole Diamant Bleu 1982
Louis Roederer Rosé Vinothèque 1982
Philipponnat Clos des Goisses 1976