Tog med svärföräldrarna till Grappe igår och bjöd på André Clouet Cuvée 1911 (95/96/97) mot Jacques Selosse Initial (deg oktober 2007). Både svärföräldrarna och min fru hade Cuvée 1911 som vinnare medan jag själv tyckte att Initial var bäst.
Sedan trodde jag att vi skulle till Divino för middag men i stället var det en överraskningsfest för mig som min fru styrt upp på
Stefan Eriksson Matstudio på Rådmansgatan. Mesnil här på forumet hade konsulterats för dryckesvalet och det blev Delamotte 1996 på magnum som fördrink. Dessutom låg två Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum på kylning till förrätten! Jag måste gjort något rätt för att förtjäna en sådan här fest. Menyn såg ut så här:
Gulbetor från Gotland & dillbakad hummer. Morotscréme, hummersky med brynt smör och citron. Nybakade surdegsbaguetter.
1992 Vilmart Coeur de Cuvée
*
Timjanstekt duva från Skåne. Potatispuré på BF-15, karljohansvamp och steksky.
2004 Barmés Beucher Pinot Noir Vielle Vignes (Alsace)
*
Apelsinsorbet, kryddig citrussallad och vaniljcréme
2006 Helmut Lang Beerenausleese, Neusiedlersee
Maten och vinmatchningarna var riktigt bra. Kan varmt rekommendera stället! Sedan fortsatte festen hemma hos oss med Gosset Grande Réserve på jero och Vilmart Grand Cellier (NV med tio års flasklagring). En fest helt i min smak!
Kvällens nya champagnebekantskaper var Delamotte 1996 och Vilmart Grand Cellier. Delamotte var fantastisk på näsan och en champagne jag önskar att jag hade i källaren men smaken var inte riktigt på samma nivå. Grand Cellier blev jag väldigt imponerad av. Vilmart står verkligen för kvalitet rakt igenom hela sitt sortiment!