SV: Idag dricker vi
En liten provning tillsammans med Orpale och några till igår. Tanken var att alla plockade med sig en flaska runt 400:- som vi sedan maskerade och sedan provades allt blint utan att veta vilken som var ens egna flaska. När allt är upphällt får vi reda på att det finns med 2 icke champagner, 1 billig och 1 betydligt dyrare.
Glas 1.
Första intryck när jag luktade på den var att detta är inte en champagne. Väldigt tunn, besk och metallisk. Ett stor BLÄ!!!! finns bland mina anteckningar.
Efter att provat igenom alla glas så var jag helt säker på att detta var det billiga mousserande
Facit: Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut
Ingen blev väll förvånade när vi plockade fram flaskan eftersom alla var rörande överens om att detta inte kunde vara en champagne. Att det skulle vara så uppenbart och att den skulle vara så dålig hade vi inte väntat oss däremot.
Glas 2.
Gräddig, smörkola, lite parfymerad. mango, persika, gröna äpplen och en grym syra. Efter en stund gummi och fikon.
Här var jag helt säker på att det var en champagne och jag var en stund inne på att det var min flaska men ändrade mig i sista stund eftersom det var så mycket syra i den.
Facit: Tarlant Cuvée Louis Brut
Där ser man. Kunde inte dra mig till minnes att det var så mycket syra i den sist men med en blandning gjord på 96/97 så är det väll inte förvånande heller.
Glas 3.
Citrus, vattning. sluten, sötsliskig. Kortfattat var denna riktigt dålig.
Jag markerade denna som det dyrare mousserande efter en något haltande utläggning med mig själv.
Facit: Gosset Brut Excellence
Skojar du med mig? Det har varit riktigt dåligt och att en Gosset gömde sig där bakom hade jag aldrig trott. Alla utom en person satt och skämdes eftersom vi alla gissat fel.
Glas 4.
Rostad med en lugn syra. Väldigt trevlig med kaffe och gummi toner. Rostade nötter blev väldigt tydliga desto mer luft den fick.
Påminde en hel del om Raventos i Blancs prestige cava vilket gjorde att jag trodde att detta var det dyrare mousserande men ändrade mig eftersom glas 3 var så dåligt att jag inte trodde det kunde vara en champagne.
Facit: Ca' del Bosco Cuvée Annamaria Clementi -01
Kvällens överraskning. Blev framröstad som nr2 när alla fick rangordna flaskorna.
Glas 5.
Vldigt gräddig och flirtig. Smörkola och blommer. Lite ost efter en stund. Grym balans med en perfekt syra.
Denna var riktigt bra och jag gissade till slut att denna var min (vilket var fel tyvärr). Denna och glas 2 var de som vi alla var helt säkra på var champagne.
Facit: Perrier-Jouët Grand Brut -98
Kvällens vinnare utan tvekan. Har någon några liggande hemma är det bara att gratulera!
Från början skulle vi varit 10 personer men vi tappade hälften strax innan så det blev bara 5 flaskor som provades. Lite besvikna över detta så plockades det fram lite spontanflaskor och vi körde en omgång till.
Glas 6.
Charmig och gräddig med kolatoner. Mandarin och grape.
Trevlig men ganska tunn både lukt och smakmässigt. Helt ok men inte mycket mera.
Facit: Jacquesson Brut -97
Eftersom jag kände till 2 av 3 flakor som dukades upp till runda 2 så gissade jag att detta var just Jacquesson men jag hade hoppats på mer från den. Lite av en besvikelse tyvärr.
Glas 7.
Päron, persika, mörkt bröd, lagom syra, röda äpplen och vanilj.
Riktigt bra och valdes som denna rundas vinnare av de flesta.
Facit: Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs Grand Cru -00
Detta var en trevlig överraskning. Vi provade deras -96 tillsammans för nästan ett år sedan och den var inte i närheten av så bra som denna.
Glas 8.
Bränt socker, krut, popcorn och clementiner.
Väldigt bra och den som stod ut mest i andra sittningen.
Facit: Louis Roederer Blanc de Blancs -03
Så det går att göra så här bra champagne från 2003? Inget som läggs i källaren direkt utan bör drickas omgående.
Innan vi plockade bort folien från flaskorna rangordnade vi dem och slutresultat blev från första omgången blev:
Perrier-Jouët Grand Brut -98
Ca' del Bosco Cuvée Annamaria Clementi -01
Tarlant Cuvée Louis Brut
Gosset Brut Excellence
Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut
Andra omgången var det lite rörigare och jag är inte helt säker men tror att det blev följande ordning:
Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs Grand Cru -00
Louis Roederer Blanc de Blancs -03
Jacquesson Brut -97