This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jos skrev:Hemmamiddag med hembakad ankleverterrine som var sjukt bra och Clouet -95 samt en Lanson NV som legat i minst 6 år som var helt ok. Fantastisk renfilé med jordärtskockspuré och rödvins/madeirasås med Pure -06 som blivit riktigt bra nu även om det är klart att den behöver några år till. Även en Sauternes som var bra och en Amarone som jag inte kommer ihåg namnet på men som var halvkass.
Allaboda skrev:Gör du sås på Pure 2006? Jag måste uppgradera mitt matlagningsvin.
shorepower skrev:Var förbi Eriks Vinbar och drack en Franck Bonville Millésime 2002. Gröna äpplen, mineraler i doften.
Lite antydan till honung. Vinet har lite mognadstendenser men är fortfarande ungt och friskt.
Lättdrucket men kanske lite kort eftersmak. Trevlig leverantör.
Elvis skrev:Diebolt-Vallois Rosé (NV)
En mycket uppskattad present från shorepower till min fru. Fin röd färg, massor av röda bär, inte minst lingon, på näsan. Mycket chardonnay i smaken trots Pinotdominans. En trevlig rosé åt det "insmickrande" hållet.
Kul att Comtes börjar öppna sig, dags att beställa en låda nu känns det som. Snart är det sommarPer Stade skrev:Igår blev det premiärkväll för min del: Comtes de Champagne 1999.
Mycket ljust gult till färgen, musselskal i doften och en underbar smak, även den med
lite mineral. Fantastiskt välbalanserad syra.
Den här champagnen fick inte stå länge i glaset
Guayabera skrev:Igår dracks det en hel del trevlig mono cru champagne:
Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru
Jacquesson Avize Grand Cru 2000
shorepower skrev:För att sammanfatta besöket på Edsbacka Krog den 27 februari, hit går jag aldrig igen
Krasnojarsk skrev:Hej! Hur var dessa två? Den senare ligger på lut hemma och den förra har jag velat prova ett tag nu. Och (om du har provat den) hur var Leclercarna i jämförelse med t.ex. 2002 Divine i kvalitet? Tack på förhand!
Pelle
Guayabera skrev:Har ej provat Divine 2002 så kan sätta dom i relation till dem. Hursomhelst:
Leclerc Briant Les Chèvres Pierreuses Premier Cru
Den mest "klassiska" i stilen.
Leclerc Briant La Ravinne Brut
Mycket annorlunda, doften påminde starkt om mogen brie de meaux med torkad frukt (tänk Christmas cake)
Leclerc Briant Les Crayères Premier Cru
Skaldjur, rök, stenig mineralitet,
Tarlant Cuvée Louis Brut
Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru
Kalkig minerlaitet men doften domineras as smörade popcorn
Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Jacquesson Avize Grand Cru 2000
Redo nu, Citrus dominerad, bra mineralitet (en spontanöppnad flaska på slutet av kvällen, började bli lite slirigt nu så får prova om igen snart för att få en bättre bild)
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001
shorepower skrev:Fick en initial diskussion med sommeliern när vi skulle beställa första flaskan champagne. En CdM 1996 kostade lite över 19.000 kronor. Påpekade att jag tyckte det var lite saftigt men fick upplysning att de köpte in den för runt 8.000 kronor. Wow, endast 11.000 för öppning , några glas och vinst. Känns helt ok :
Guayabera skrev:Har ej provat Divine 2002 så kan sätta dom i relation till dem. Hursomhelst:
Jos skrev:11 000 i pålägg på en flaska vin? Kanske det sjukaste jag hört på en "normal" finkrog. Sommeliern måste vara mentalt handikappad...