This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Båda 96orna står sig bra. Philipponnat är ju lite speciell men klart lagringsbar. Verkligen bra nu och säkert bra om 10 år. Henrioten ganska hanteringsbar med tanke på årgången, inget citronvatten där inte, bra syra men tar inte överhanden. Verkligen ett trevligt vin. Som en 96-skeptiker så visar de här att bättre 96or har framtiden för sig. Enklare 96or tror jag mindre på.CH skrev:Trevliga flaskor men ganska unga rakt igenom.
Hur står sig de lite bättre 96orna och när är det dags att öppna sina Cristal -02?
shorepower skrev:Enklare 96or tror jag mindre på.
shorepower skrev:Perrier Jouet Belle Epoque 1999
Louis Roederer Cristal 2002
Franck Bonville BdB 2004
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Philipponnat Clos des Goisses 1996
Selosse Substance Degad 07
Bästa vinet Selosse följt av Philipponnat och Henriot. Kvällens besvikelse var Belle Epoque och det svagaste Franck Bonville (kanske inte så förvånande i den laguppställningen)
Bonnville vara bara med för att visa skillnaden, plockade den, Henriot och Selosse men inte de andra. Philipponnat 96 var helt annorlunda än 97, mer ålder, sherrytoner och mer av allt. Den och Selosse låg lite för sig själv medan Henriot var klassisk. Bellen som sagt var en stor besvikelse. Cristal var mer mineralig än sist men är inte klar på långa vägar.Elvis skrev:Trevligt line-up även om Franck Bonville kanske inte platsar i en superprestigeprovning. ??? Lustigt att ettan och tvåan var samma två champagner (men andra årgångar) som du och jag drack på Eriks vinbar senast.
Trist med Bellen som ju är en av mina favoriter. Den 96:a jag, Elvis och CH drack tyckte jag levererade bra.shorepower skrev:Bonnville vara bara med för att visa skillnaden, plockade den, Henriot och Selosse men inte de andra. Philipponnat 96 var helt annorlunda än 97, mer ålder, sherrytoner och mer av allt. Den och Selosse låg lite för sig själv medan Henriot var klassisk. Bellen som sagt var en stor besvikelse. Cristal var mer mineralig än sist men är inte klar på långa vägar.
Sjödin skrev:Trist med Bellen som ju är en av mina favoriter. Den 96:a jag, Elvis och CH drack tyckte jag levererade bra.
Vi får hoppas det, ärligt så tror jag inte den kan mäta sig med Henrioten heller. Svagaste ärgången av alla provade så det får man väl väga in. Bara för att sätta nivån så var det mellan Bellen och Bonnville jag tvekade lite, dock hade Bonnville lite artificiella toner och bismak som avslöjade den.Elvis skrev:Absolut, och jag har också druckit en bra 1999:a. Det kan ha varit en dålig flaska som SS plockade fram men att den inte kan mäta sig med Cristal 02, Clos des Goisses 96 och Selosse Substance är inte så förvånande.
shorepower skrev:Bara för att sätta nivån så var det mellan Bellen och Bonnville jag tvekade lite, dock hade Bonnville lite artificiella toner och bismak som avslöjade den.
Nej, men visste att en av flaskorna inte var prismässigt i nivå med de andra, det var det enda vi visste, annars var det helblintElvis skrev:Var det halvblint?
Lät spännande med Voutte & Sorbée. Har läst lite på nätet på sistone om dom och blivit lite nyfiken.Elvis skrev:Vouette & Sorbée är en liten biodynamisk odlare som har fyra hektar i Buxières. Han gör en ren Chardonnay och en ren Pinot Noir och är lärjunge till Selosse. Det här var hans bdb och det var en väldigt trevlig bekantskap.
chambertin skrev:Lät spännande med Voutte & Sorbée. Har läst lite på nätet på sistone om dom och blivit lite nyfiken.
Vet du hur den här flaskan har letat sig hit till Sverige ? Finns det kanske ngn som tar in Vouette & Sorbée ?
Det verkar inte så. Däremot verkar det gå att köpa en del direkt.chambertin skrev:Lät spännande med Voutte & Sorbée. Har läst lite på nätet på sistone om dom och blivit lite nyfiken.
Vet du hur den här flaskan har letat sig hit till Sverige ? Finns det kanske ngn som tar in Vouette & Sorbée ?
Man kanske t.o.m kan smita över lite bilköer i Tyskland med den.kayaker skrev:Det verkar inte så. Däremot verkar det gå att köpa en del direkt.
http://www.agriaffaires.se/begagnade/tr ... devise=JPY
;D