SV: Idag dricker vi
Sådär, hemma igen efter provningen. Som sagt min första riktiga provning, och det var riktigt skoj. Vet inte riktigt vad jag tycker om att sitta och försöka analysera vinerna själv, men det blev bra mycket bättre andra omgången , dvs genomgången. Tycker att jag på nåt sätt tappade "själen" i vinet i början och försökte för mycket att hitta smaker osv. Antagligen en nybörjarmiss. Sen så växte vissa viner markant under tiden också, vilket kan ha bidragit.
Totalt 7 viner, 3 från Bordeaux (Pauillac och Pessac Leognan och Pomerol), 1 från Borgougne (Cote Nuits), 1 från Cote Rotie och 1 från Chateauneuf du pape. Det enda jag mer klarhet satte var Cote Rotie-vinet då jag drack Ampuisen i söndags.
Första vinet var bara ett referensvin från Bordeaux, Dourthe för 89kr.
Tänkte inte, eller rättare sagt kan inte ;D sitta och rabbla massa smaker och dofter. Skulle i så fall bara rabblat upp det som sades av de andra där. Skriver lite om de jag känner för
Andra vinet, eller det första riktiga vinet, var från Bourgogne. Fick för mig när han gick igenom provningen att de första tre alla kom från Bordeaux annars hade jag nog satt detta också (distrikt dvs). Doftade gott som fan, och smakade väldigt bra initialt. Tappade lite mot slutet.
Vinet var ett Armand Rosseau Chambertin från 2004. Hur som helst mycket gott.
Tredje var gott det också. Om jag visste mer skulle jag nog säga typiskt bordeaux, vilket det också var. La Fleur Petrus 1998.
Fjärde var lite för ungt i min mening, borde kanske kännt igen det då jag drack samma årgång från samma producent, fast annat vin, för ett par veckor sen.
Clos St Jean Le Combe des fous 2004.
Femte var lite knutet i doften i början, doftade iofs mycket och gott redan då, men det blev sjukt mycket bättre. Sanslöst gott var det också. Inte så mycket att orda om. ;D
Chateau Latour 1999
Efter det så trodde man kanske att det skulle lugna sig lite men icke.
Sjätte vinet doftade också det fantastiskt, och smakade sanslöst gott det också med en eftersmak som satt kvar långt av bara helvete. Trist att det skulle behöva slåss med Latourens eftersmak men men
Chateau Haut Brion 2001
Sista och sjätte vinet var det jag satte som godast efter första prövningen. Kan hända att de tidigare sprang om lite, eller kanske bara ikapp. Riktigt jävla bra var det iallafall. Klarade iallafall av att pricka in detta som Cote Rotie. Mycket tack vare Chateau Ampuisen jag drack på Krugs inrådan i söndags. Detta var bra mycket godare till och med.
Guigal detta också, La Mouline 2001.
Sammantaget en helt jävla fantastisk samling viner. Riktigt imponerande och en väldigt bra provningsledare imo (Josef Andirik om nån är intresserad).
Nu har jag klämt en massiv mängd kinakäk och blev lite sugen på öl ;D