This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
NonPlusUltra skrev:Drack igår några glas i all anspråkslöshet tillsammans med Mesnil och Andreas - här några rader ur minnet:
Selosse 86:
Som bekant är detta det smått mytiska vin med vilket Anselme utnämndes till "Winemaker of the year 1994" - och visst är det en maffig upplevelse än idag! Olik alla andra årgångar Selosse (som undertecknad har druckit) på näsan, som är fylld av kryddor och exotisk frukt om vartannat. Moget ekad, javisst, men fortfarande med fantastisk syra och fräsch frukt i munnen - fast om ni har källaren full så är det nog dags att börja dricka upp nu...
Selosse 95:
Underbar komplex, lätt narkotisk doft. Mogen och ungdomlig på samma gång med en hel kaffebricka i eftersmaken...
Selosse 98:
Fantastiskt vin, men kanske lite i skymundan jmf med dess tre år äldre bror. Märkligt anonym på näsan, men med omisskänligt Selosse-fyrverkeri i munnen. Kanske en sämre flaska?
Selosse 99:
Ung och syrastinn, fortfarande en aning sluten men med underbar mineralitet - påminner inte så lite om V.O. Barnarov, javisst - men det behöver inte vara fel, eller hur?
Därtill drack vi Selosse Rosé och Substance - för jämförelsens skull, ni vet - och som alltid slås man av hur bra Substance håller ställningarna även mot de bästa årgångarna. Hantverk i världsklass, helt enkelt!
CH skrev:Tyckte jag hade en kanonkväll idag men den känns ganska blek när man läser om eran kväll. Visst jag fick också lite Selosse men inte i samma mängd eller utsträckning som er. Vansinnigt avundsjuk!
Elvis skrev:Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum. Underbar.
För min egen del så stog Bollinger GA -99 och Selosse i en klass för sig och sedan var det jämt skägg mellan Dompan och Cristal. Cristal vann med mer tid i glaset dock och Dompan mattades ngt.Kostjan skrev:Å kvällens vinnare va ??
chambertin skrev:För min egen del så stog Bollinger GA -99 och Selosse i en klass för sig och sedan var det jämt skägg mellan Dompan och Cristal. Cristal vann med mer tid i glaset dock och Dompan mattades ngt.
Orpale skrev:Fredagens bravader.
1. Gosset Rose
2. Billecart Salmon Rose
3. Billecart Salmon Rose 2000
4. William Deutz Rose 1999
5. Bollinger Rose
6. Bollinger Grande Annee Rose 1999
7. Dom Perignon Rose 1996
8. Selosse Rose
9. Cristal Rose 1995
10. Krug Rose
11. Jacquinot Rose 1989
12. Rothschild Rose 1973
13. Perrier-Jouet Rose 1966
14. Tokaji Aszu Eszencia 1988
15. Krug Grand Cuvee
chambertin skrev:För min egen del så stog Bollinger GA -99 och Selosse i en klass för sig och sedan var det jämt skägg mellan Dompan och Cristal. Cristal vann med mer tid i glaset dock och Dompan mattades ngt.
shorepower skrev:Själv paniköppnade jag en Selosse Initiale efter att blivit bjuden på Freixenet Carta Nevada Semi Seco i helgen. Selossen som var degad 2010 var precis så bra om jag hoppades. Just 2010 är kanske en av de bättre Initiale som släppts.
Du är en erfaren man ;DNonPlusUltra skrev:Ja, bröllop är farliga saker...
NonPlusUltra skrev:(Håller annars med - Initiale anno 2010 är fantastiskt bra, och dessutom tycks flaskvariationen vara på all-time low vilket ju är extra trevligt.)
shorepower skrev:Trevlig provning, finns det lite mer anteckningar? Hur var de gamle?
Elvis skrev:Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum. Underbar.
NonPlusUltra skrev:Ah, Coeur de Cuvée på magnum är alltid något speciellt - och 1998:an är verkligen på topp nu! Synd att man har så få kvar bara...
NonPlusUltra skrev:Å andra sidan så fick vi väl båda lite påfyllning från Vilmart för inte så länge sedan, vilket ju bådar gott inför framtiden...
Nu ska vi ju inte ta i så vi spricker. Vilmart är bra (jag kanske inte håller dem på samma nivå som Leclapart men det är en smakfråga) Själv har jag aldrig riktigt förstått Vilmart men det lämnar ju mer till dig att dricka.Elvis skrev:Känner att jag vill utveckla mitt inte helt nyktra inlägg.
Jag håller Vilmart väldigt högt. För mig är han en odlare i samma liga som Selosse och Leclapart. Vilmart har rykte om sig att lyckas bäst med svaga årgångar (t.ex. 1992 och 1997) men jag håller inte riktigt med. Hans viner håller en jämn och hög nivå och då blir det extra noterbart när han levererar en härlig Coeur de Cuvee till och med ett år som 2001. Jag har druckit de flesta årgångar av Coeur de Cuvée och jag undrar om inte 1998:an på magnum är bäst hittills för mig. En så skönt mineralig och balanserad champagne, med härliga mognadstoner i kombination med ungdomlig spänst. Den var lite blyg på näsan från början men fantastisk i munnen, och med lite luft kom doften också.
Jag har bara två kvar.
Ja och jag hade sinnesnärvaro att skicka allt till Grappes lådförvaring för att inte frestas att börja korka upp.
shorepower skrev:Har du knäckt din 1993 magnum ännu?
Finns en del odlare i klassen efter Selosse: Cedric Bouchard, Diebolt-Vallois, Pierre Peters, David Leclapart (en del sätter säkert Egly-Ouriet i den klassen också) och Vilmart som alla konsekvent levererar bra viner men Selosse står för mig i en särklass (tillsammans med Krug) som de absolut bästa vinerna från champagne. Tycker att det är en stor skillnad men ser gärna att de andra kommer upp och blir lika magiska som det dessa två kan levereraElvis skrev:Selosse är nummer ett bland odlarna och jag älskar i synnerhet Substance men jag tycker inte att Vilmart är långt efter.
Lite anteckningar från Rosé-provningen:Orpale skrev:Fredagens bravader.