This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Andreas L skrev:Precis på väg hem från Shanghai, på flighten till Paris fick jag i mig hyggliga mängder Henriot Brut Souverain, alldeles utmärktt standardbubbel. 2008 Saint-Veran från Christophe Cordier, superfin och prisvärd vit bourgogne, 2007 Haut-Condissas (jag och min kollega tömde nog 4-5 flaskor) en superb bordeaux som behöver mer uppmärksamhet. Även 2008 Crozes-Hermitage från Delas var god... Har varit lite besviken på Air France´s Business Class de sista flighterna men nu var det alldeles förträfflig mat med god lax amuse bouche, foie gras, marinerade räkor tll förrätt, perfekt rosa tournedos med grov senap konfiterad potatis och primörer till varmrätt, comté och getost samt triologi med chokladmousse, jordgubbstarte och mandelkaka, bra digestifer, Castarède 20 årig Armagnac, gul Chartreuse, Delamain Pale & Dry, innan landning wokat fläsk med dumplings, pak choi och några stadiga glas Henriot... Just nu i Loungen i Paris, 2008 Chablis från Drouhin alldeles utmärkt och undertecknad är inget större chablis-fan...
Charles de Gaulle är en av världens sämsta flygplatser. Finns bara en regel kring denna flygplats, om man MÅSTE använda den, spendera minimal tid där. Vad gäller flygplansmat så tenderar de asiatiska att ha bra mat i business.Per Stade skrev:Så fantastisk är väl aldrig flygmaten ens i Business Class men efter tillräckligt mycket vin så kanske den blir riktigt bra .
För ett tiotal år sedan flög hustrun och jag till Chicago med Air France´s Business Class och svor på att aldrig göra om det.
Inte beroende på maten, för ärligt talat kommer jag inte ihåg, men beroende på den dåliga servicen. Vi flög över Paris,
planen var försenade både på resan dit och hem. Vi blev fruktansvärt illa bemötta av personalen på Charles de Gaulle,
något som jag upplevde att det kanske berodde på att vi inte talade franska.
chambertin skrev:Var på en snabb avstickare till Champagne i förrra veckan och besökte bl.a Fallet-Prévostat i Avize (Michel och Marie-Claire Fallet).
Inte så lätt att hitta men efter att knackat på och frågat så hittade jag porten (ingen skylt eller namn överhuvdtaget).
Madame Fallet svarar dock vänligt på telefon och visar haltandes runt i de vackra 1600-tals källarna.
Paret Fallet (Prévostat är Madames flicknamn) är ganska till åren komna (runt 75 skulle jag tro) och gör sin Champagne på druvor från egna ägor i Avize och Cramant.
Dom gör bara ett vin men med två olika dosage (Extra Brut (4g)l) och Brut (6g/l)).
Vinerna förekommer under två olika etiketter. En med namnet Fallet-Prévostat och en med namnet M.Fallet.
Paret har givit sina två döttrar en del mark men eftersom dom inte arbetar i företaget eller gör vin själva så går druvorna från deras mark in i samma vin som föräldrarna gör.
Grundmaterialet till deras vin kommer från i snitt 60-åriga stockar i mestadels Avize men även en del från Cramant.
Produktionen är ungefär 20-25000 fl/år. Jäsning och lagring av basviner sker på begagnade tonneaux från Alsace som är alltifrån 800l upp emot 3000l.
Den cuvée som säljs just nu är en blandning av 2001/2002 samt en liten del reserve-vin.
Vinet ligger alltså väldigt länge på sin jäst och det jag provade var degorgerat för 2 månader sedan dvs nästan 8 år.
Allt vin genomgår malolaktisk jäsning vilket förvånar när man provar vinerna.
Nästa cuvée kommer i höst och kommer att vara en mix av 2002/2003.
Dom har ingen export eftersom dom inte klarar av att hantera alla tulldokument och ledsagardokument som behövs för detta.
Ingen E-post/Internet och inte ens en fax finns.
Blanc de Blanc Extra Brut: Mycket ljusgrön ung färg med omisskännlig Chardonnay-ton på näsan. Citrus, lime och krita blandas med en hel del äpple samt mycket autolytiska dofter av bröd och jäst. Det som överraskar mest är det extremt ungdomliga intryck vinet ger både på näsa och i gommen. Moussen är mycket livlig och vinet växer och ligger kvar väldigt länge på tungan. Ingen brådska att dricka det här men ack så svårt att motstå.
P.S Ursäkta de kassa bilderna. Kameran i mobilen är inte den bästa. D.S
shorepower skrev:Charles de Gaulle är en av världens sämsta flygplatser. Finns bara en regel kring denna flygplats, om man MÅSTE använda den, spendera minimal tid där. Vad gäller flygplansmat så tenderar de asiatiska att ha bra mat i business.
Förstår att du endast flyger ståndsmässigt, men jag får ju tyvärr bita i det sura äpplet och knö in mig i business class.Per Stade skrev:Har bara flugit en gång med ett asiatiskt bolag och det var inte i business class.
shorepower skrev:Förstår att du endast flyger ståndsmässigt, men jag får ju tyvärr bita i det sura äpplet och knö in mig i business class.
Annars flyger du helst First Class. Förstod detPer Stade skrev:Business flyger jag, liksom de flesta, när någon annan betalar.
shorepower skrev:Annars flyger du helst First Class. Förstod det
Tror de har döpt om den till Volcano ClassPer Stade skrev:På RyanAir finns det bara en klass. Är det First Class?
Ash Class, fast det finns de som vill byta ut bokstaven 'h'...Per Stade skrev:På RyanAir finns det bara en klass. Är det First Class?
magnum skrev:Lite kul viner på Grappe igår
Selosse Rose Deg. 2007
Fleur de Passion 2000
Dom Perignon 1990
Krug Grande Cuvee 80 tal
William Deutz 1996
Fontanafredda, Barolo,1961
Enchanteleurs 1996
Belle Epoque 1999
Krug 1990 (Eriks vinbar)
Tack, Shorepower, NPU, Jos, Mesnil för en mycket trevlig kväll. Hoppas på snart återseende!
Jos skrev:Missade Krug -90 alltså... Tack alla för grymma viner! Sitter nu i BA's lounge på Heathrow och prövar deras gratisviner här. Ravenswood Lodi är fruktig...
Verkligen kul att träffa lite fler folk från forumet. Som vanligt stänger Grappe för tidigt. Lite reflektioner på vad vi drack. Ni andra får gärna fylla på.magnum skrev:Lite kul viner på Grappe igår
Selosse Rose Deg. 2007
Fleur de Passion 2000
Dom Perignon 1990
Krug Grande Cuvee 80 tal
William Deutz 1996
Fontanafredda, Barolo,1961
Enchanteleurs 1996
Belle Epoque 1999
Krug 1990 (Eriks vinbar)
Tack, Shorepower, NPU, Jos, Mesnil för en mycket trevlig kväll. Hoppas på snart återseende!