SV: Idag dricker vi
Blev lite smått och gott igår på Eriks vinbar. Alltid kul att få prova viner som spänner över en stor bredd. Klart bäst var Winston 1996 och Selossen.
2007 Nuits-Saint-Georges 1er cru Les Murgers, Hudelot-Noellat Om jag druckit denna blint hade jag nog gissat på ett något äldre vin. Bra bourgogne, struktur, tanniner som mjuknat något, fina röda bär
1996 Winston Churchill Det här vinet har verkligen utvecklats. Har strukturen av en bourgogne, de fina brioche toner finns där, syran är inte dominerande som för många andra 96or utan finns lite mer avrundat i bakgrunden och ger vinet balans. Just nu kanske den bästa 96an jag druckit. Kan ligga i många år framåt men dricker fantastiskt bra redan. Om ni inte har i källaren, köp nu innan det här vinet drar ytterligare i pris.
2005 Barolo Vigna Elena Riserva, Elvio Cogno Lite spritig doft, agressivt vin med mycket smak och kraftiga tanniner. Gillar normalt sett den här stilen men det här vinet känns lite för mycket. Behöver nog ordentligt med tid men blir nog aldrig en stor Barolo.
Jacques Selosse , Il etait une fois Flytande kärlek, har ni inte provat det här vinet så är det ett måste. Vi debatterade lite om hur det är gjort men faktum kvarstår,otroligt bra. Man kan suga länge på ett glas, mycket frukt, apelsiner, plommon och en komplex , söt (men inte sötkvalmig) smak med lager efter lager av olika smakupplevelser.
2006 Jerome Prevost, La Closerie Les Beguines Hatten av för PMs mästare. Känns faktiskt lite mer som en ren PN istället för en PM. Honung, kryddor , lite blommor. Växer hela tiden i glaset. Bra balans. 2006 känns som ett riktigt bra år för Prevost.
Pol Roger Pure Brut Nature Rent, enkelt och snyggt. Sammanfattar väl rätt bra det här vinet. Pol Roger har lyckats bra med sin non-dosage, mineraler, stram syra med fina frukter i både doft och smak.
Ruinart Blanc De Blanc (på magnum) Ett vin som är bättre i doft än.smak tycker jag. Mycket exotiska frukter, kiwi, passionfrukt, päron samt en hel del kryddor. Smaken är lite besk och jag tycker att dosagen slår igenom lite för mycket. Fin gyllengul färg