SV: Idag dricker vi
Segolas skrev:
Lite champagne på vinbaren igår innan vi gick o käkade.
Fleur de Passion 2004, ganska blyg doft med ton av Brie eller liknande. Syra. Efter ett tag i glaset öppnade det sig lite men det kändes väldigt ugnt.
Barnaut 2000. Mörkare färg, begynnande mognad o igår föredrog jag helt klart det.
Dessutom Billecart-Salmon rosé och Deutz nv som båda var helt OK.
Kul att du var på vinbaren också Segolas, jag kom dit vid 9-tiden. Eftersom du tidigare sagt att du vet vem jag är får du komma fram och hälsa nästa gång .-). Vi drack båda FdP och jag håller nog inte helt med om att Barnaut är ett bättre vin men som du skriver 04an är väldigt ung och man tycker om olika viner olika kvällar. Själv drack jag också:
2006 Château La Fleur-Pétrus Öppnad dagen innan man behöver betydligt mera luft. Sluten i början men öppnar upp lite smått. Det här är barnarov på hög nivå men under ytan finns det ett riktigt bra vin. En hel del plommon och mineraler, bra struktuerad kropp kch fina tanniner. Lagra och drick tidigast om 3-4 år men håller nog in på 20-talet.
2006 Bruno Giacosa Barbera d'Alba Falletto Ett väldigt drickbart vin, kanske inte stort men ack så gott. Stallm mylla och mycket körsbär. Bra tryck i smaken med tanniner som börjat mjukna en del. Försvann fort inget att sitta och debatera utan bara helt enkelt gott att dricka.
2004 Diebolt-Vallois Fleur De Passion Lite ung och blyg men 2004 dricker just nu mycket bättre än 2002. Frisk doft med fina mineraler och citrus lite persika bra syra som balanseras av frukten och sötman. Riktigt bra vin.
2000 Gatinois Serverad blint, min första tanke är Aÿ-pinot och Bollinger. Den är dock mer oxiderad i stilen och känns väldigt mogen på doften. Mycket nötter sötma och i bakgrunden röda bär. Smaken är betydligt yngre med en väldigt markant syra (jag gissade på 96). Väldigt fin mousse och lite nötig smak. Kanske vinet är lite för mycket men det ska tydligen kunna ligga väldigt länge vilket jag kan förstå. Kan inte påminna mig om att jag druckit en så pass syrarik champagne från 2000 speciellt med tanke på att den är gjord på 90% pinot noir.