Yes! jag blev först med anteckningar från gårdagens-inferno
Fallet-Prévostat
Ganska stikig, mandarin-syra. med luft lite mer fläder. lite åt cider-fläder hållet.
Bollinger Grande Année 1995
Vinet är otroligt rikt, med mörk gyllene färg. Doften är hustypisk men här med skön mognad i oxidativ stil. Faten är helt integrerade på näsan, men i gommen är det som en explosion av röda bär, brioch. Vinet har skön mognad, men ännu finns en liten viss krispig syra, om änn inte mycket integrerad. Men det känns tydligt att vinet har en bra bit till att ge, även om jag fullkomligt älskar vinet redan nu. Eftersmaken är låång o otroligt uttrycksfull med massor av sherryfat.
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996
Min första, blinda, gissning på en fat-lagrad BdB - kan man ha mer fel?
Vinet öppnar upp, redan som kall. Otroligt uttrycksfull med smältsmör o anklever.
Med luft blir vinet mer och mer rostad. Sen växer doften på ett så omåttligt komplext vis här är det tydlig doft av färsk hyvlad vit Albatryffel.
Det är som att sticka ned näsan i en hel korg med albatryffel helt magiskt!
I gommen smeker texturen på bra smörigt-vis. Ett otroligt komplext vin som precis börjat öppna upp sig. Här är det framförallt bröd och tryffel som dominerar. Där frukten är mycket integrerad. Syran ligger bara där i backrunden, men det känns ändå på typiskt 96-vis dendär skarpheten. Häär med viss frisk krispigt gröna-inslag nästan som gräslök.
Krug 1995
Doften är först otroligt sluten. Som sedan komma att blomma ut med flintarök, barigoule-lik, bourgogne-tryffel.
Vinet har här redan en förförande balans med bra integrerad-frukt av mörka bär. Syran finns ännu här, men den har verkligen börjat tona ned sig. Det är med Krug-charm detta vin omfamnar en, hon låter ingen gå oberörd. Med varmtbakad tropisk frukt med viss fatiga krug-toner, ta på detta o hyvla färsk bourgognetryffel och en skvätt elegans så har du dig vad Krug-95 lämnar…my gosh så bra!
Jacques Selosse Rosé
Degg: November 2010.
Kör ned näsan i glaset och woooh! Det är först som att bli manglad! sällan har ett vin så mycket liv och kraft! Efter en stund doftar jag igen, här är det som att direkt ta ned näsan i ett ny-tömt Montrachet-fat. Vinet är väldigt bångstyrigt, tar lång tid att komma till sin rätta. Vinet har sån otrolig punsch en otrolig personlighet. Det är givetvis mycket komplext med fat-tonerna som far o flyger åt alla håll. Massor med frukt och en finfin syra av blodgrape. För mig är frukten redan bra integrerad det är fantastisk gott. Men det är inte förens vinet verkligen kommer upp i temp man kan njuta fullt ut. För mig är detta det vin som gick överlägset bäst att dricka rumsvarmt denna kväll.
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Öppnar här med massor av tropiska blommor, vitpersika, lite rosor. Men i otroligt knuten stil.
Vinet flödar livligt med bra 02-syra men för mig är det inte mycket mer än så. Jag säger hellre, hands off. Med bra lagrings potential.
David Léclapart L'amateur 2007
För åldern otroligt rik doft. med tydliga inslag av nytömd Calvados-fat. äppelmust o fransk Cidré.
Vinet är mycket livligt med skarp syra o mineral i tydlig "Cidré-stil"
Jag gillar vinet skarpt med en stor personlighet. Men tyvärr var de andra vinerna ikväll ännu bättre.
Deutz Cuvée William Deutz 1998
Min första blinda gissning var på en BdN. så Pinot-dominerad upplever jag denna. Med sin otroligt inbjudande doft med rostade-fat toner och massor av smultron med vissa inslag av hallon, otroligt läcker. Vinet är mycket flörtigt med viss mognadstoner gör detta vin mycket generöst. Med mycket luft kommer mer rödabär på plats vinet är otroligt mjukt, generöst med smultron i mjuka toner mot slutet. Inget vin att spara allt för länge på, riktigt gott nu!