Anders Landström
Medlem
SV: Idag dricker vi
Provade flaskan idag igen och här ingen anledning att ändra mitt omdöme. Ingen direkt utveckling sedan igår. Blir att hälla i en risotto iställetAnders Landström skrev:I min ensamhet öppnade jag en 2002 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée
Var i källaren och stoppade in lite vin. Då jag ville ha en flaska att bara prova lite själv så föll valet på denna, kanske mycket för att den låg långt upp i högen
Det här är ju ett vin som hyllas av många men jag är inte speciellt imponerad. Doften är bra med fina brödiga toner i form av nybakad brioche, aprikoser, solvarma mogna citroner. Tyvärr följer inte smaken upp och det gör vinet obalanserat. Jag upplever vinet allt för grovt, lite bonnigt,det finns en störande beska som om man inte hanterat druvmaterialet korrekt och vinet dör väldigt snabbt i munnen. Har läst att en hel del skriver att vinet är för ungt med en stor framtid etc men jag tycker att det saknar den komplexiteten ett stort vin ska ha, även om det är ungt. Beskan (vilket jag inte har problem med om den är en ren beska) ger mig anledning till att utnämna detta till odlarnas motsvarighet till De Venoge
Nu blir det ju så att när man hittar saker i ett vin så letar man andra fel men för 600-700 kronor så finns det så mycket att välja på och det här väljer jag bort.