SV: Idag dricker vi
Le Clos du Caillou, Côtes du Rhône, 2011 (baconlindad fläskfilé med fräs av skogschampinjoner, portabella, zucchini, pumpa serverad med rödvinssås) Blåröd färg, kornig/saltlik fällning. Direkt ur flaskan doftar det blåbär, mogna jordgubbar, björnbär, bastuaktig fatton, lite lagerblad. I munnen: mjuka tanniner, syran något över medel, pepparkryddighet och viss sälta. Efter en stunds luftning blir jordgubbsdoften svagare och björnbär och blåbär dominerar. Tillkomer även en ton av lufttorkade charkuterier.
Trevligt vardagsvin som passade bra till maten. Hade förväntat mig högre tanniner men då jag i efterhand kollade upp vinet får jag förklaringen: druvorna är 90% Grenache, 5% Syrah, 3% Mourvédre, 2% Counoise. Alltså väldigt lite syrah. Det som kanske blev lite missvisande i provningen innan luftning jämfört med efter var att jag tog första slurken ur ett väldigt litet ikeavinglas medan jag ordnade med maten och sedan det luftade vinet i vinglas med stor kupa - man märker verkligen att det gör skillnad på doftupplevelsen.