SV: Idag dricker vi
Var på Svinet igår och avnjöt lite gris. Har ju varit en prövande vecka för dem med mycket regn och kvällen var ingen undantag utan en liten skur vid 22:30 tiden bättrade på regnstatistiken. Maten var bra även om någon köttdetalj var lite torr vilket är ovanligt för dem men då jag ändå inte orkade allt så var det inga problem. Vi drack några viner från den stora listan
2004 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato. Var lite orolig att vinet skulle vara allt för ungt men det var levererar redan nu. Dekanterades naturligtvis och blev bättre med mer luft och värme under kvällen. Det här är en Barolo som drar åt Bourgognehållet. Körsbär, skogsmylla, blåbär. Initalt väldigt sluten men öppnar upp och mer och mer Barolotoner kommer fram. Väldigt mjuk smak, silkig med lite tjära, mentol och örter i smaken. Bra syra och integrerade tanniner. Komplex, struktur och balans, allt finns där Ett riktigt riktigt bra vin som har en stålande framtid framför sig. Måste försöka hitta viner från den här producenten.
2006 Château Léoville Poyferré. Kommer ihåg att Krug88 introducerade mig till Léoville Poyferré som en bra budgetbordeaux och jag kan väl bara hålla med om det här vinet. Krisp, fruktig näsa med fin örtighet (kryddad earl grey som en i sällskaper säger). Bra , svalt vin med en fin bredd. Vinet är köttigt utan att tappa i elegans. Bra mellansegment och fin eftersmak. Behöver tid för att få lite mer komplexitet . Låt ligga.
Svensk sommar på Svinet
Förra helgen öppnade jag lite flaskor som jag inte hunnit skriva om.
2007 David Leclapart l'Amateur. En typisk 07a. Lite äpplig, frisk mineraldriven doft med lite svaga toner av söta inlagda citroner. Torrt, torrt vin vars krispighet och syra nästan är i klass med vissa unga chablis. Det är ett vin som kräver en del att dricka och som väntat är det mer tillgängligt dagen efter . Det här är ingen publikfriare utan att vin som är direkt och krävande. Gott.
1986 Château Bel-Air Lagrave. Förväntade mig mer av detta. 1985an var faktiskt minst en klass bättre. Lite unket och doften av urin fanns även denna flaska. Kräver dekantering och jag är tveksam till om det här vinet kommer att bli mycket bättre. Lite fadd smak och flaskan kändes ”over the top”. Kanske svag flaska eller svagt vin.