kayaker
Cyklist
SV: Idag dricker vi
...och vilken årgång var det? Var det den nyaste?baum skrev:Hur var Antica Terran?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
...och vilken årgång var det? Var det den nyaste?baum skrev:Hur var Antica Terran?
kayaker skrev:...och vilken årgång var det? Var det den nyaste?
Jo, jag såg det. Jag funderade på om jag skulle beställa 2010:an.vintomas skrev:2007 var det. Missade visst att folk skrivit här, vinlistan finns på:
http://www.finewines.se/ovrigt/finewine ... n/msg43601
Baron_Philippe skrev:Är det vinet som utvecklas så, flaskvariation eller jag som är på helt olika humör nu och då (tror inte jag skulle uppleva det så olika om det bara var jag)?
Hagbard C. skrev:Maten du äter till kan ju också påverka upplevelsen av vinet rätt ordentligt. Äter du något med sötma i (t.ex. rotfrukter, en söt sås eller dylikt) tar det ut sötman och frukten i vinet. Med andra ord, vad åt du till förra gången?
moos skrev:Selosse Initial deg 2011. Ung, spretig, god syra. God men förmodligen tipp topp först om några år.
Tack för anteckningarna Chambertin. Blev lite sugen på att prova Ata Rangi, gillar ofta bra PN från Nya Zeeland. Det är ju det distrikt som iallafall jag tycker ligger närmast Bourgogne i stilen. Visst, ibland stör jag mig på att de lite klumpigt försöker vara bourgogne utan att vara det men det hänger ju mycket på producentenchambertin skrev:Några axplock från senaste veckan:
2007, Châteuaneuf-du-Pape, Côte Rônde, Paul Autard: Lysande C9dP och den hittills klart bästa Côte Rônde jag smakat. Gissar att den långa relativt svala växtsäsongen haft en positiv inverkan på Autards höga Syrah-andel (runt 50%) jfrt med en del andra varmare årgångar (-01, -03, -05) där vinet känts instängt och lite murrigt till en början. Här excellerar dock Syrahn direkt med nord-rhônska toner av peppar, björnbär och chark. Efter en timmas luft så börjar Grencahe synas mer och tar till slut resolut över i doftrummet. I gommen får man leta efter mognad och ungdomen hos vinet styr än så länge helt och hållet och tanninerna är kraftfulla men inte störande på ngt sätt. Summa summarum en av de bättre 07r jag smakat.
2009, Ata Rangi Pinot Noir: http://www.systembolaget.se/90376
Härlig doft med både varma och svala toner. Dricker den här under två dagar och andra dagen är den mer utvecklad och visar på lite av samma hyacint-karaktär som jag hittade senast i Selosse Rosé ihop med mycket smultron/jordgubb i en stil som snuddar lite vid Chambolle-Musigny. Saknar kanske lite syran och nerven hos bra Bourgogne men vinet blir å andra sidan klart mer intressant att dricka som ungt. Väldigt fint handlag från vinmakaren och bra PN-uttryck.
2007, Chablis 1:er Crû *Vaucoupin", J-M Brocard: Inte dåligt vin på ngt sätt men skal/kärn-känslan i doften stör i alla fall mig såpass mycket att jag inte riktigt uppskattar de andra delarna som är klart bättre (citrus, krita, päron). Bra bett i syran fortfarande men tror inte att vinet kommer att vinna mer på lagring. Känns lite kort och kartigt i eftersmaken.
2008, Chardonnay, Ataraxia: Helt annat doftspektrum än Chablis:en med mer mogen frukt, lite fat och batonnage-karaktär som ger ett klart "fetare" intryck. De mest exotiska dragen av litchie och papaya lägger sig snart och det känns sedan mer klassiskt än nya världen. Ett av RSA:s bättre Charadonnay:er i min gom och helt klart ett vin jag häller i glaset 9 ggr av 10 jfrt med Chablis av ovanstående kvalitet. Det verkar dock mogna ganska snabbt nu så passa på och drick framöver (ingen panik dock) om ni har några.
Med en bra producent och ett sådant år så är det väl inte förvånande. Dock verkar ju 2004 kunna leverera viner som går att dricka även ganska unga.KimHartman skrev:Lite vin under de senaste dagarna:
2004 Domenico Clerico Barolo Percristina
Smakrikt, stramt, bra längd. Körsbär, blodapelsin, plommon. Ek, mandel, te, kryddor, drag av tjära och saltlakrits. Strålande bra, men fortfarande ungt. Lufta rejält.